Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2009 - 19:28 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke hæve MTU over 1500

Mine to servere har 1 gbit netkort, og er forbundet med gb router+kabler. Alligevel kan jeg ikke overføre filer med mere end omkring 120 mbit/sek.

Min MTU på begge servere er 1500. Jeg kan ikke hæve den, uanset hvilket tal jeg prøver:

ifconfig eth0 mtu 1501

SIOCSIFMTU: Invalid argument

Serverne kører Debian Etch 2.6.18-6-amd64

Output from ifconfig eth0 ..

eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:1D:09:FA:76:12
          inet addr:_IP_  Bcast:_IP_  Mask:255.255.255.240
          inet6 addr: fe80::21d:9ff:fefa:7612/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:1737062919 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:1844329273 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:330747552764 (308.0 GiB)  TX bytes:473771459826 (441.2 GiB)
          Interrupt:169
Avatar billede arne_v Ekspert
27. januar 2009 - 20:07 #1
Er 1500 ikke limit paa ethernet ?
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2009 - 20:34 #2
Øh.. jeg har fået anbefalet af flere, at jeg skulle sætte MTU op ligesom dem - og de brugte også alm. ethernet, skulle jeg mene.

Hvad kan ellers være skyld i, at dataoverførsel er så langsom? Nettet er ikke belastet af andet trafik.
Avatar billede lap Nybegynder
27. januar 2009 - 20:37 #3
man kunne ikke forestille sig, at din router ikke kan levere mere trafik? en gigabit router kan ikke nødvendigvis levere gigabit trafik.....
Avatar billede KLS Novice
27. januar 2009 - 20:42 #4
hvis det var mig, ville jeg altid scallere min Router større end den linie routeren køre på, således ved jeg at routeren ikke bliver en flaskehals hvis der køres fuld gas på forbindelsen.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. januar 2009 - 20:55 #5
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2009 - 21:13 #6
Pis, det ser jo ud til at I har ret. Flaskehalsen må være routeren?

Smid bare svar hvis I vil have point.
Avatar billede lap Nybegynder
27. januar 2009 - 21:59 #7
ingen point til mig...

Der er ingen som siger, at det er routeren. Det kan ligeså godt være kablet, netkort, drivere og hardware i serveren. Hvis du vil konstatere det konkret, så tager du et krydset kabel - så har du elimineret routeren - men ikke netkort/driver.

Det er jo også tænkeligt, at din hardware i serveren ikke er hurtigere - f.eks. levere data hurtigt nok fra disk (eller skrive hurtigt nok) - og jeg håber det er pci-x kort for at kunne komme til at køre meget hurtigt.

som klshp skriver, så kan en router ofte ikke levere ret meget mere trafik end routeren kan håndtere på routnings interface. På "rigtige" switche kan du få oplyst backplane hastigheden for at få en fornemmelse af, hvor mange data den kan levere.
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2009 - 22:15 #8
Begge servere er "kvali" Dell rack servere som burde have rigeligt med kræfter på alle alle områder. Switchen skulle have full duplex. Mht. kabler bad jeg bare om "almindelig" cat6 gbit kabler. Serverne står desværre flere hundrede kilometer fra mit hjem :) er der nogen mulighed for at analysere sig frem til flaskehalsen?
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2009 - 22:16 #9
... på afstand, vel at mærke.
Avatar billede lap Nybegynder
28. januar 2009 - 21:27 #10
kik på cpu/memory og disk i/o ved overførsel - stiger cpu/memory er det formentlig pci og dermed en flaskehals (lidt billigt sagt) - operativsystem er vigtigt - men check at nyeste driver bruges på netkort.

Og check specifikationerne på serveren.
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2009 - 22:45 #11
CPU steg overraskende meget på serveren, som modtog - load average på over 10 efter overførsel i et minut. CPU på afsender serveren ændrede sig ikke.

Så du mener det skyldes et langsomt netkort? Der er samme netkort i begge maskiner.
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2009 - 23:04 #12
Sludder, det må være I/O? Da netkortet på afsender serveren klarede det fint.

Hvordan kan jeg analysere yderligere? Kan man måle i/o belastning på nogen måde?
Avatar billede lap Nybegynder
29. januar 2009 - 21:15 #13
på linux har du iostat til at kikke belastning. Det er dog lidt mistænkeligt at cpu belastningen stiger på modtager.

Hvis diske er i raid5 på begge maskiner, så er læsninger meget hurtige, men skrivninger er ikke så godt. Hvor hurtige er diskene og diskcontrolleren?
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2009 - 01:27 #14
Undskyld ventetiden, og tak for alle kommentarer! Jeg lavede en test hvor et perl script hentede data via en perl-socket fra serveren ved siden af. Så længe der ikke blev skrevet til disk blev der hentet med knap 1 gbit.

Så jeg har valgt at lade det ligge der. Da der er tale om webservere vil jeg stort set aldrig få brug for at gemme meget, hurtig. Kun sende.

Skriv bare svar hvis I mangler point :)
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2010 - 09:38 #15
Ingen ville have point, så jeg tager dem selv for at lukke spørgsmålet.