Avatar billede nuser43 Praktikant
10. marts 2009 - 14:34 Der er 14 kommentarer

udregning i flere celler

Hej
Er der en der ved hvorledes jeg kan lave en udregning som skal gælde i flere celler. Altså således at f.eks celle A1 og B1 lægges sammen i C1, og derefter bruges samme formel i A2, B2 med cum i C2  osv, så den selv regner sammen??
Avatar billede Michael B. Bom Juniormester
10. marts 2009 - 14:44 #1
du kan i c1 skrive =a1+b1

Så kan du kopiere c1 og indsætte så langt ned i c-kolonnen du har brug for
Avatar billede vejmand Juniormester
10. marts 2009 - 15:06 #2
Efter du har udfyldt C1
Før cursoren hen over nederste højre hjørne på C1, så den omdannes til et lille kryds.
Hold venstre museknap nede, og "træk" ned, så langt du ønsker.
Avatar billede nuser43 Praktikant
10. marts 2009 - 21:22 #3
Tak for jeres svar, men det var ikke lige det  jeg mente. Jeg var mere ud efter måden hvor på jeg kan bruge en formel, i flere celler, således at excel selv regner de øvrige celler ud. Altså at den flytter til næste celle og regner den ud med den formel der er sat op
Avatar billede nuser43 Praktikant
10. marts 2009 - 21:24 #4
ja men den skal derefter flytte til a2, b2 og c2 og gøre det samme
Avatar billede vejmand Juniormester
10. marts 2009 - 21:28 #5
Den fik jeg ikke lige fat i????
Prøv at give et eksempel på det du gerne vil opnå.
Avatar billede nuser43 Praktikant
10. marts 2009 - 22:38 #6
jeg beder excel om at udregne følgende
a1+b1 og summen i c1, derefer skal den gå til a2+b2= c2. a3+b3=c3 osv.Altså sådanne at når jeg står i a1 og adderet det med b2 og lagt summen i c3, skal den selv lægge en til hver celle, så den flytter til a2, b2 og c3 osv
Avatar billede vejmand Juniormester
10. marts 2009 - 22:52 #7
Sorry, jeg forstår desværre ikke spørgsmålet.
Hvis jeg skal hjælpe, bliver du nødt til at give et eksempel.

Altså, hvilke tal står i hvilke celler, og hvad ønsker du som resultat.....
Avatar billede nuser43 Praktikant
11. marts 2009 - 07:12 #8
Hej
jeg skriver lige et lille nemt eksempel, men udregningerne kan nemt være større, men for at tydeliggøre hvad jeg mener laver jeg det enkelt.

i celler står følgende: (C er facit)
A1 5; B1 5; C1 (A1+B1)
når excel har udregnet dette, skal den flytte til A2, B2 og C2 og udregne disse med samme regneregel)

A2 7; B2 7; C2 (A2+B2)
når excel har udregnet dette, skal den flytte til A3, B3 og C3 og udregne disse med samme regneregel)

A3 10;B3 10; C3 (A3+B3)osv.
Avatar billede vejmand Juniormester
11. marts 2009 - 12:59 #9
Ja, så forstår jeg ikke, hvorfor du ikke kan bruge det foreslåede???
Hvad er der galt med det?
Avatar billede nuser43 Praktikant
11. marts 2009 - 23:01 #10
Fordi jeg mener at jeg kan få Excel til automatisk at flytte til en ny celle, men kan ikke lige huske hvorledes det skal skrives.
Jeg har ikke haft tid til at afprøve det i er kommet med, men mener at det skulle kunne laves som en enkelt formel, og ikke som programering.
Avatar billede nuser43 Praktikant
11. marts 2009 - 23:03 #11
hvad gør det program??
Avatar billede vejmand Juniormester
11. marts 2009 - 23:35 #12
Desværre, du bliver nødt til at forklare lidt bedre, hvad det er du vil opnå, step by step.

For mig giver det ingen mening, det du skriver.....
Avatar billede vejmand Juniormester
11. marts 2009 - 23:38 #13
Og hvad mener du med: hvad gør det program??

Det er ikke noget program, du kopierer bare en formel nedad.

Som sagt:
Efter du har udfyldt C1
Før cursoren hen over nederste højre hjørne på C1, så den omdannes til et lille kryds.
Hold venstre museknap nede, og "træk" ned, så langt du ønsker, f.eks. til C50

Nu er formlen kopieret til alle celler mellem C1 og C50