Avatar billede mxs Nybegynder
28. marts 2009 - 16:07 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Boost filesystem linker fejl

Hej.

Jeg har prøvet at compile dette eksempel:

//  simple_ls program  -------------------------------------------------------//

//  Copyright Jeff Garland and Beman Dawes, 2002

//  Use, modification, and distribution is subject to the Boost Software
//  License, Version 1.0. (See accompanying file LICENSE_1_0.txt or copy at
//  http://www.boost.org/LICENSE_1_0.txt)

//  See http://www.boost.org/libs/filesystem for documentation.

//  As an example program, we don't want to use any deprecated features
#define BOOST_FILESYSTEM_NO_DEPRECATED

#include "boost/filesystem/operations.hpp"
#include "boost/filesystem/path.hpp"
#include "boost/progress.hpp"
#include <iostream>

namespace fs = boost::filesystem;

int main( int argc, char* argv[] )
{
  boost::progress_timer t( std::clog );

  fs::path full_path( fs::initial_path<fs::path>() );

  if ( argc > 1 )
    full_path = fs::system_complete( fs::path( argv[1] ) );
  else
    std::cout << "\nusage:  simple_ls [path]" << std::endl;

  unsigned long file_count = 0;
  unsigned long dir_count = 0;
  unsigned long other_count = 0;
  unsigned long err_count = 0;

  if ( !fs::exists( full_path ) )
  {
    std::cout << "\nNot found: " << full_path.file_string() << std::endl;
    return 1;
  }

  if ( fs::is_directory( full_path ) )
  {
    std::cout << "\nIn directory: "
              << full_path.directory_string() << "\n\n";
    fs::directory_iterator end_iter;
    for ( fs::directory_iterator dir_itr( full_path );
          dir_itr != end_iter;
          ++dir_itr )
    {
      try
      {
        if ( fs::is_directory( dir_itr->status() ) )
        {
          ++dir_count;
          std::cout << dir_itr->path().filename() << " [directory]\n";
        }
        else if ( fs::is_regular_file( dir_itr->status() ) )
        {
          ++file_count;
          std::cout << dir_itr->path().filename() << "\n";
        }
        else
        {
          ++other_count;
          std::cout << dir_itr->path().filename() << " [other]\n";
        }

      catch ( const std::exception & ex )
      {
        ++err_count;
        std::cout << dir_itr->path().filename() << " " << ex.what() << std::endl;
      }
    std::cout << "\n" << file_count << " files\n"
              << dir_count << " directories\n"
              << other_count << " others\n"
              << err_count << " errors\n";
  }
  else // must be a file
  {
    std::cout << "\nFound: " << full_path.file_string() << "\n";
  }
  return 0;
}

med følgende:
g++ -I /usr/local/include/boost-1_38/ boost-filesystem-test.cpp -o bfs -lboost_filesystem

men før denne fejl:
ld: library not found for -lboost_filesystem
collect2: ld returned 1 exit status

Bemærk venligst at jeg også har prøvet at henvise explicit til hvor min libs ligger med -L /usr/local/lib/. Dette virker dog heller lige lidt.

Jeg har selv installeret/kompileret boost-1.38.
Mit system er en macbook OS X 10.5.6

Min boost libs ligger i /usr/local/lib og mine boost includes ligger i /usr/local/include/boost-1_38/boost/

Jeg kan ikke forstå hvorfor den ikke kan finde min filesystem lib. En ls på /usr/local/lib viser at disse boost_filesystem libraries ligger der:
libboost_filesystem-xgcc40-mt-1_38.a
2 libboost_filesystem-xgcc40-mt-1_38.dylib
libboost_filesystem-xgcc40-mt.a -> libboost_filesystem-xgcc40-mt-1_38.a
libboost_filesystem-xgcc40-mt.dylib -> libboost_filesystem-xgcc40-mt-1_38.dylib

Jeg forstår ikke lige hvorfor min linker ikke kan finde de dynamiske biblioteker.
Jeg har rodet med det i lidt tit. Googlet lidt, men jeg kan bare ikke se hvad det er jeg gør galt. Sikkert noget basalt, dog kan jeg ikke lige se hvad.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. marts 2009 - 16:14 #1
-lboost_filesystem

forsøger at linke med libboost_filesystem.a - findes den ?
Avatar billede mxs Nybegynder
28. marts 2009 - 16:20 #2
Der findes en libboost_filesystem-xgcc40-mt.a og en libboost_filesystem-xgcc40-mt-1_38.a
Hvorfor der findes to, ved jeg ikke.

Prøver jeg følgende
g++ -I /usr/local/include/boost-1_38/ -L /usr/local/lib/ boost-filesystem-test.cpp -lboost_date_time-xgcc40-mt -o bfs

Får jeg fejlen
ld: in /usr/local/lib/, can't map file, errno=22
collect2: ld returned 1 exit status
Avatar billede mxs Nybegynder
28. marts 2009 - 16:23 #3
Undskyld
Fejl i overstående!! Staveplade til mig selv.

Jeg prøver selvfølgelig at compile med
g++ -I /usr/local/include/boost-1_38/ -L /usr/local/lib/ boost-filesystem-test.cpp -lboost_filesystem-xgcc40-mt-1_38 -o bfs

Får stadig fejlen
ld: in /usr/local/lib/, can't map file, errno=22
collect2: ld returned 1 exit status
Avatar billede arne_v Ekspert
28. marts 2009 - 16:32 #4
Prøv og fjern -L /usr/local/lib/
Avatar billede arne_v Ekspert
28. marts 2009 - 16:32 #5
Eller ret evt. til -L/usr/local/lib
Avatar billede mxs Nybegynder
28. marts 2009 - 16:50 #6
Hvis jeg retter til -L /usr/local/lib får jeg følgende:
martin-slots-macbook:C++ slot$ g++ -I /usr/local/include/boost-1_38/ -L /usr/local/lib boost-filesystem-test.cpp -lboost_filesystem-xgcc40-mt-1_38 -o bfs
ld: in /usr/local/lib, can't map file, errno=22
collect2: ld returned 1 exit status

Hvis jeg retter så jeg fjerner -L /usr/local/lib får jeg følgende:
martin-slots-macbook:C++ slot$ g++ -I /usr/local/include/boost-1_38/ boost-filesystem-test.cpp -lboost_filesystem-xgcc40-mt-1_38 -o bfs
Undefined symbols:
  "boost::system::get_generic_category()", referenced from:
      __static_initialization_and_destruction_0(int, int)in ccyEYsIr.o
  "boost::system::get_system_category()", referenced from:
      boost::system::error_code::error_code()in ccyEYsIr.o
      __static_initialization_and_destruction_0(int, int)in ccyEYsIr.o
ld: symbol(s) not found
collect2: ld returned 1 exit status

Jeg har et mellemrum mellem -L og /usr/local/lib. Hvis jeg skriver dette således -L/usr/local/lib eller -L/usr/local/lib/ får jeg følgende:
martin-slots-macbook:C++ slot$ g++ -I /usr/local/include/boost-1_38/ -L/usr/local/lib boost-filesystem-test.cpp -lboost_filesystem-xgcc40-mt-1_38 -o bfs
Undefined symbols:
  "boost::system::get_generic_category()", referenced from:
      __static_initialization_and_destruction_0(int, int)in ccZRqpLL.o
  "boost::system::get_system_category()", referenced from:
      boost::system::error_code::error_code()in ccZRqpLL.o
      __static_initialization_and_destruction_0(int, int)in ccZRqpLL.o
ld: symbol(s) not found
collect2: ld returned 1 exit status
martin-slots-macbook:C++ slot$ g++ -I /usr/local/include/boost-1_38/ -L/usr/local/lib/ boost-filesystem-test.cpp -lboost_filesystem-xgcc40-mt-1_38 -o bfs
Undefined symbols:
  "boost::system::get_generic_category()", referenced from:
      __static_initialization_and_destruction_0(int, int)in ccgFTuop.o
  "boost::system::get_system_category()", referenced from:
      boost::system::error_code::error_code()in ccgFTuop.o
      __static_initialization_and_destruction_0(int, int)in ccgFTuop.o
ld: symbol(s) not found
collect2: ld returned 1 exit status
Avatar billede arne_v Ekspert
28. marts 2009 - 17:01 #7
Det er faktisk et skridt videre med de link fejl.

Jeg gætter på at du mangler en -lboost_system* hvor * er noget ligesom for boost_filesystem.
Avatar billede mxs Nybegynder
28. marts 2009 - 17:11 #8
Jeg kan faktisk godt følge dig i det! Da jeg kunne se at fejlmeddelsen:

Undefined symbols:
  "boost::system::get_generic_category()", referenced from:
      __static_initialization_and_destruction_0(int, int)in ccgFTuop.o
  "boost::system::get_system_category()", referenced from:
      boost::system::error_code::error_code()in ccgFTuop.o
      __static_initialization_and_destruction_0(int, int)in ccgFTuop.o
ld: symbol(s) not found
collect2: ld returned 1 exit status

havde noget boost::system som den ikke kunne referencerer. Med følgende:
martin-slots-macbook:C++ slot$ g++ -I /usr/local/include/boost-1_38/ -L/usr/local/lib/ boost-filesystem-test.cpp -lboost_filesystem-xgcc40-mt-1_38 -lboost_system-xgcc40-mt-1_38 -o bfs

Virker det :)
Også hvis jeg ferner -L/usr/local/lib.
Men hvorfor er det lige at jeg ikke kan skrive "-L /usr/local/lib" med mellemrum? Eller "-L /usr/local/lib/"? Der får jeg netop fejlen:
ld: in /usr/local/lib/, can't map file, errno=22
collect2: ld returned 1 exit status

Dette er med boost_system biblioteket.
Avatar billede mxs Nybegynder
28. marts 2009 - 17:12 #9
Smid et svar forresten :) Du løste jo dette for mig.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. marts 2009 - 17:21 #10
Jeg kender kun det principielle:

-L/foo -lbar

betyder link med /foo/libbar.a

Jeg har aldrig prøvet med en trailing slash.

Jeg har ingen anelse om hvorfor det ikke virker.

Og et svar.
Avatar billede mxs Nybegynder
28. marts 2009 - 17:23 #11
Jeg ved det heller ikke. Er stadig rimlig usikker i min toolchain, men jeg har da fået en intro kursus nu mht include paths, libraries og linkningen.
Avatar billede mxs Nybegynder
28. marts 2009 - 17:24 #12
Synes bare stadig det er svært at tyde g++ fejl output.