Avatar billede benzboy Nybegynder
07. april 2009 - 18:35 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

DNS opsætning

Jeg sad lige og filosoferede lidt: I forbindelse med DNS opsætning, ikke noget jeg har gjort ret meget i, skal der opsættes A, MX, etc. records. Men er det nødvendigt at gøre på egen server når det er gjort eks. på gratisdns.dk ?
Avatar billede riversen Nybegynder
07. april 2009 - 21:08 #1
ikke med mindre du kører med et AD hvor det interne domæne er det samme som det eksterne. I det tilfælde er det nødvendigt med split DNS.
Avatar billede strych9 Praktikant
09. april 2009 - 13:28 #2
Generelt er det, IMHO, best practice at skelne mellem intern og ekstern DNS infrastruktur.
Men der er sådan set en del ting vi ikke ved om dit setup, og det gør dit spørgsmål ret svært at svare på. Har du feks en active directory installation kørende? Hvis du har, hvad er så domænenavnet?
Avatar billede benzboy Nybegynder
10. april 2009 - 13:27 #3
Den kom jeg helt fra den her. Sorry. Jamen som strych9 siger så siger Best Practice: domæne.local og domæne.dk og sådan er min egen SBS 2008 sat op. Og ja jeg har AD kørende på den. Mit problem er at den skal genstartes med 48 timers mellemrum fordi klienterne delvist mister forbindelsen til internettet. Man kan være heldig at få fat i siden xx.dk men ikke yy.dk. Efter en genstart ruller det hele igen de næste 2 døgn. Jeg har en mistanke om at problemet skal findes i dns opsætningen som kører helt default. Jeg har intet rørt ved.
Avatar billede strych9 Praktikant
10. april 2009 - 14:42 #4
Tag properties på din DNS server i DNS konsollen. Der er en tab der hedder "Forwarders". Tilføj din ISP's DNS server der.
Det burde løse problemet for dig.
Avatar billede benzboy Nybegynder
10. april 2009 - 15:49 #5
Det lyder som en rigtig god ide. Jeg er bare lidt usikker på hvor jeg skal sætte det op. Jeg har: Forward LookUp Zones, Reverse LookUp Zones og Conditional Forwarders. Kan du hjælpe mig lidt på sporet ?
Avatar billede strych9 Praktikant
10. april 2009 - 16:37 #6
højreklik servernavnet og vælg properties.
Avatar billede benzboy Nybegynder
10. april 2009 - 19:21 #7
Der var den jo. Nu har jeg sat det op så må vi lige se om der skal genstartes som vanligt Sønadg morgen. Mens vi venter: har du nogen som helst ide om hvad det kan være der gør at den fejler og skal genstartes konsekvent efter de 48 timer ?
Avatar billede strych9 Praktikant
10. april 2009 - 21:25 #8
Lad os nu se om det virker. Så kan vi gætte bagefter.
Avatar billede benzboy Nybegynder
13. april 2009 - 13:09 #9
Nu har serveren så kørt i 3 dage, 3 timer og 34 minutter siden sidste genstart. Der har ingen problemer været overhovedet så, vi må konkludere at problemet er løst. Nu er jeg så lidt i tvivl om hvordan pointene skal uddeles. Mit oprindelige spørgsmål blev på fremragende vis besvaret af: riversen hvor i mod mit egentlige problem blev løst af: strych9. Jeg erkender blankt at jeg ikke selv går meget op i de point og mener at de skader mere end de gavner men uddeles skal de jo. Hvad mener i selv er fair ?
Avatar billede strych9 Praktikant
13. april 2009 - 20:27 #10
Det er op til spørger hvem point skal gå til. Jeg brokker mig uhyre sjældent.
Avatar billede benzboy Nybegynder
13. april 2009 - 21:17 #11
Spørgeren har så efter megen overvejelse besluttet at de bør gå til riversen for det klare svar på det oprindelige spørgsmål. Smid et svar riversen så skal jeg fyre de point af.
Avatar billede benzboy Nybegynder
01. maj 2009 - 19:04 #12
Nu skulle den altså lukkes. Så må Riversen få de point en anden gang.