Avatar billede googolplex Novice
18. maj 2009 - 13:55 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

TDC Bredbåndstelefoni

Er der nogen der har erfaring med TDC Bredbåndstelefoni - fungerer det præcis på samme måde, og med præcis den samme kvalitet man normalt har med en analog forbindelse ?

Jeg kan huske at IP-telefoni var noget gevaldigt bøvl for et par år tilbage, så jeg vil lige sikre mig det ikke er tilfældet stadigvæk før jeg vælger det :)
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
18. maj 2009 - 14:28 #1
lydkvaliteten er aldrig den samme - punktum.
Det skyldes ene og alene det faktum at du ikke længere kører på en dedikeret linje, men internettet som er delt af gud ved hvor mange...
Avatar billede thesheriff Nybegynder
18. maj 2009 - 14:36 #2
Der er forskel på bredbåndstelefoni og internettelefoni.

Ved bredbåndstelefoni sker konverteringen af signalet hjemme hos brugeren, hvorfor kvaliteten er udmærket.

Det er naturligvis subjektivt, men jeg kan ikke høre forskel.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
18. maj 2009 - 14:37 #3
Altså forskel på gammeldags- og bredbåndstelefoni.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
18. maj 2009 - 14:46 #4
Det har intet med signalkonverteringen at gøre, det har noget at gøre med at der ikke er 100% styring på de datapakker der sendes ud på internettet (hvilket er hele grundlaget for at internettet altid er oppe) og at det derfor kan give pakketab, pakkeforsinkelser og lignende, hvilket er dette der begrænser lydkvaliteten.

Man kan altid være heldig og opleve helt samme lydkvalitet.

Desuden bør det nævnes at en normal telefonlinie (på eksempelvis en IDSN) bruger 64kbit hvorimod ip-telefoni bruger minimum 128kbit (alt efter protokol) for de samme data, for at forsøge at sikre sig så vidt mulig mod tab som overhovedet muligt, uden at skulle gå til yderligheder. Det bør da sige noget om at der ip-telefoni er direkte tab, som forventes og som forsøges tildels afværget...
Avatar billede thesheriff Nybegynder
18. maj 2009 - 15:36 #5
Bredbåndstelefoni når slet ikke ud på nettet, men kun til isp'ens backbone.

Og jo, der sker en signalkonvertering, når man taler i et analogt apparat (fastnettelefon) og dette signal skal laves om til digital/IP og omvendt.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
18. maj 2009 - 15:49 #6
ISP'ens backbone er altid bygget redundant, hvilket giver flere reele indgange...

Signalkonverteringen har oftest ikke noget med tabet at gøre, for konverteringen vil altid konvertere det samme signal til de samme data...
Avatar billede mfp18 Nybegynder
18. maj 2009 - 18:32 #7
Jeg har haft TDc.Bredbåndstelefoni siden det det startede den eneste forskel der er når der er strømafbrydelse virker telefonen ikke det gør den når det er fastnet også vil jeg lige sige at det er alså samme linie som hvis du havde fastnet så hvad er problemet man kan jo faktisk ikke idag få en forbinelse
der er under 512 kbit jeg har det hele på samme linie både Tv telefon og internet og vi har aldrig haft problemer og det selv om vi køre max hastighed og den er altså kun på 10 kbit det er ikke meget når tv trækker 4 kbit alene
Avatar billede mfp18 Nybegynder
18. maj 2009 - 18:37 #8
Den med lyd kvalitet holder ikke det er faktisk den samme lyd
og det sørger den lille boks for som følger med jeg syntes lyden er bedre end den er på fastnettet
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
18. maj 2009 - 19:15 #9
til mfp18 - du har forskellige linier til telefoni, adsl og tv. derfor kan du ikke mærke forskel på de andre.

og det ER en anden protokol der bruges og et andet transport lag.
Dit telefoni data bliver ganske rigtigt sendt ud gennem samme kobberledninger fra din lejlighed, men lige så snart de rammer første del-central bliver de sendt en anden vej. Ydermere bliver de sendt gennem kobberet via en betydeligt højere frekvens (det er derfor gamle telefoner virker mens ADSL'en er igang).

Så teknisk set kan ip-telefoni aldrig blive lige så godt som en dedikeret linie.

Og det oprindelige spørgsmål går direkte på om det teknisk er noget bøvl og dermed kan give lavere kvalitet.

Så erfaringer er det han spørger til, men om der teknisk ligger noget og laver bøvl - og det gør der...
Avatar billede mfp18 Nybegynder
18. maj 2009 - 20:17 #10
mcb2001 det er da noget sluder du siger der er ikke noget der laver bøvl jeg var en af de første der fik bredbåndstelefoni da TDC startede med det så jeg har snart haft det i mange år over 5 år i hvert fald måske mere så jeg vil godt vide hvad for problemer du mener har du selv TDC bredbåndstelefoni eller skulle du måske prøve det jeg kender mange der har det og de har ikke fortrudt
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
18. maj 2009 - 20:21 #11
det er da ikke sludder - prøv at læse op på teknikken bag ip-telefoni.

Jeg siger ikke at man sagtens kan få en god oplevelse, jeg siger bare at teknikken er dårligere end ren telefoni, da det aldrig vil være en dedikeret linie. PUNKTUM!
Avatar billede mfp18 Nybegynder
18. maj 2009 - 22:25 #12
Det er der forskellen ligger min fætter har været montør hos TDC
du må ikke samligne ip-telefoni og bredbånds telefoni der er forskel på de 2 ting prøv du selv og snakke med TDC Bredbåndstelefoni kan du bruge alle telefoner til det kan du ikke til ip-telefoni bredbåndstefonien køre på samme linie som alm fastnet det gør ip ikke det er derfor der ikke nogen lyd mæsig forskel
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
19. maj 2009 - 09:40 #13
TDC bredbånds telefoni ER ip-telefoni - læs her:
http://privat.tdc.dk/publish.php?dogtag=f5_p_tel_bbt_faq#ol_qaA
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester





White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis