Avatar billede craft Nybegynder
21. september 2009 - 22:28 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvilken trådløs ruter skal jeg købe??

Jeg står for at skulle flytte til en lejlighed hvor jeg skal have sat et samlet trådløst og kablet netværk op. Jeg regner med at få leveret internet af Fullrate, men jeg har ikke lyst til at bruge deres trådløse router, som man kan tilvælge, fordi jeg ikke kender den.

Min nuværende router er en Linksys WRT54G, som jeg har været meget glad for. Derfor regner jeg også med at skulle købe en ny Linksys, da jeg så er vant til konfigurationen.

Jeg har kigget på Linksys WRT310N og 610N.

Er der nogen, der kan forklare mig forskellen på de to og hvilken én, der er bedst??

Og hvor kan jeg i øvrigt købe dem over nettet? Jeg kan ikke finde dem på EDBpriser.dk - er det bare mig der er blind? :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. september 2009 - 09:15 #1
Du mener vel WRT320N.

Den store forskel er at 610'eren kan køre på både 2,4GHZ og 5GHz på samme tid. I 320'eren skal du vælge hvilket bånd du vil køre på. Den ene er enten eller, og den anden er både og.

Getmore har begge.
http://www.getmore.dk/køb-linksys-dual-band-wireless-n-gigabit-router-wrt320n-billig/trådløs-router/wrt320n-en_112714_p.html
http://www.getmore.dk/køb-linksys-simultaneous-dual-n-band-wireless-router-wrt610n-billig/trådløs-router/wrt610n-eu_112714_p.html

Og shg det samme
http://www.shg.dk/p/2152574
http://www.shg.dk/p/2115131
Avatar billede craft Nybegynder
22. september 2009 - 13:57 #3
Mange tak for svarene.

Hvad er fordelen ved både at køre 2,4 og 5 GHz på samme tid? Bedre signalstyrke? Større rækkevidde? Eller noget andet??
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. september 2009 - 14:10 #4
2,4 GHz er kan køre alle netkort, men 5 GHz kan kun køre n-draft netkort.

610N kan være nice, hvis du streamer video og film til mediacenter PC trådløst med N-draft, så kan du anvende 5 GHz til dette, og du har 2,4 GHz til fri afbenyttelse til anden trafik. På denne måde er du sikker på, at streamen ikke forstyres af anden trafik, og at anden trafik ikke forstyres af streamen.
En anden fordel ved 5 GHz, er at ganske få anvender det, intil videre, og dermed er det lettere at finde en kanal som er ledig og uden forstyrelser. Det kan være meget problematisk med 2,4 GHz, specielt hvis man bor i en ejendom med mange trådløse net.
For at være fri for interferens fra andre trådløse net på 2,4 GHZ båndet, skal din kanal og kanalerne på hver side gerne være ledige. Det er kun 11 kanaler at vælge imellem.

N-draft gør brug af de reflektioner af signalet der uvægerlig opstår, og b og g forstyres af samme.
Avatar billede craft Nybegynder
22. september 2009 - 14:38 #5
Tusind tak for uddybningen.

Jeg forstår ikke helt:
"N-draft gør brug af de reflektioner af signalet der uvægerlig opstår, og b og g forstyres af samme."

Betyder det, at der i b og g er "indbygget" en slags svaghed, hvor der uafværgeligt opstår forstyrrelser pga. refleksioner? Og at N-draft på én eller anden måde forstår at udnytte disse refleksioner og dermed er mere effektivt??
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. september 2009 - 14:58 #6
Helt korrekt. N-draft "gemmer" så at sige det direkte signal i meget kort tid, hvor de indkomne reflektioner overlejres på det direkte signal, og på den måde forstærkes det direkte signal.

Der er også derfor at n-draft anvender 3 antenner

Derfor er N-draft et meget godt valg, når signalvejen er besværlig.
Avatar billede craft Nybegynder
22. september 2009 - 15:08 #7
Fantastisk hjælp! Mange tak :D
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. september 2009 - 16:18 #8
Anytime :-)