Avatar billede joemoz Nybegynder
30. oktober 2009 - 12:22 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Automatisk login til share på Windows Server 2008 - udenom domæne

Jeg har en Windows Server 2008 med et share som jeg gerne vil gøre umiddelbart tilgængeligt for computere på netværket som ikke er en del af domænet - jeg har lavet sharet tilgængeligt for 'everyone', og gemt brugernavn og password på de lokale Vista-maskiner, men den beder alligevel om brugernavn og password før jeg kan få lov at logge på netværksressourcerne.

Er det mon en sikkerhedindstilling på serveren der skal laves om, eller hvad kan det skyldes?
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2009 - 12:51 #1
Hejsa.

Everyone er ikke umiddelart 'ALLE', men alle, der er bruger enten lokalt eller på domænet.

Jeg ville oprette en 'dummy-bruger' med minimale rettigheder og så mappe share med denne brugers rettigheder på alle de pågældende maskiner. Dette vil virke, hvis du afvikler login/mapping med fx. et login-script på de enkelte maskiner/for de enkelte brugere.

Se evt. http://www.winfrastructure.net/article.aspx?BlogEntry=Batch-script-to-map-network-drives-and-printers
Avatar billede joemoz Nybegynder
30. oktober 2009 - 13:09 #2
OK, så du foreslår at jeg laver et login-script der kobler op til mappede netværkdsrev, så skulle den logge ind af sig selv på forhånd? - hvor aktiverer jeg det på en Vista-maskine? Og giver det problemer hvis de starter PC'en op uden at have netværksadgang?
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2009 - 13:34 #3
Det giver ikke problemer uden netværksadgang, men de får selvfølgelig ikke drevet mappet hvis der ingen adgang er til serveren når de logger ind.

Du kan lave et login-script som dem jeg sendte dig eksmpler til og du laver dem under computerens lokale politik.
Se http://www.winfrastructure.net/article.aspx?BlogEntry=Map-non-NTFS-network-drives-in-Windows-7 for hvordan du kommer ind i den lokale gruppe-politik for computeren.

Du bør måske ligeledes følge vejledningen da der kan være problemer med at mappe netværksdrev i Vista som i Windows 7 - forklaret i artiklen, men prøv dig frem.
Avatar billede joemoz Nybegynder
30. oktober 2009 - 15:40 #4
Tak men jeg har stadig lidt svært ved at se hvor scriptet skal lægges ind henne - kan man bare en genvej til bat-filen under 'Start' folderen?
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2009 - 20:38 #5
Du kan se hvor det skal placeres her http://www.computerperformance.co.uk/Logon/logon_script_assign.htm

Du skal så gøre det i de lokale politiker på de enkelte maskiner.
Hvis du skriver gpedit.msc i 'kør', så får du mulighed for at rette i windows lokale politik.