Avatar billede pplys Novice
30. oktober 2009 - 13:20 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Trådløs router på CanalDigital kabelmodem.

Hej.

Jeg har en 20/1 mb internetforbindelse på det lokale antenneforening. Det er CanalDigital der er leverandør af TV/Radio/Internet/Telefon.
Sammen med forbindelsen fik jeg tilsendt et kabelmodem. Efter kontakt med CD (der skulle lige køres en opdatering af firmwaren) så virker det fint med én PC der er kablet direkte til modemmet. Og jeg kan også komme i kontakt med modemmet på 192.168.100.1.

Men da min plan er at flytte alt trådløst trafik fra min 10/1 forbindelse fra TDC over på min 20/1 fra CD har jeg så købt en trådløs router. Det er en D-link DIR-615.
Jeg har et kabel fra PCen til LAN-port #1 på den trådløse og et kabel fra Internet (WAN) på den trådløse til porten på kabelmodemet. Jeg bruger endnu ikke den trådløse del men udelukkende kabel.
Nu kan jeg få fat i routeren på 192.168.0.1 men ikke med modemmet på 192.168.100.1. Og jeg kan heller ikke få forbindelse med nettet.

Det var en lang smøre men jeg er lost og giver med glæde en række point til den hjælpende sjæl :)
Jeg vil selvfølgeligt gerne komme med yderligere oplysninger hvis det skulle være nødvendigt.
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. oktober 2009 - 13:31 #1
Det burge ikke være noget problem.

Du går ind i opsætningen af DIR-615 med 192.168.0.1

I opsætningen deaktiverer du DHCP på DIR-615, og det vil så være CD der uddeler IP adresser til de enheder derr er tilsluttet DIR-615.
Når du har deaktiveret DHCP, så skal kablet fra CD ikke gå til WAN i DIR-615, men til en LAN port, så skulle det fungere.
Avatar billede pplys Novice
30. oktober 2009 - 14:14 #2
Endeligt et svar der er helt klar i spyttet. Det lyder som noget jeg jo selv kunne have gennemskuet ;)
Jeg holder pointene klar til jeg har testet det. Det bliver desværre ikke i dag da firmaet lige synger sangen 'Her går det så godt at vi skal bowle og spise pænt i dag' så jeg kommer nok lidt sent hjem ;)
Men jeg skal nok teste det i morgen. For en 20/1 skal ikke stå ubenyttet hen ;)
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. oktober 2009 - 14:21 #3
Få nu ikke for mange af de grønne indenbords, husk straffen kommer i morgen :-)
Avatar billede pplys Novice
30. oktober 2009 - 21:45 #4
Er nu hjemme i god tid :) efter lidt rødvin.
Status:
Jeg slukkede for DHCP i DIR-615.
Nu havde jeg så forbindelse til CD og nettet.
Jeg havde fået mit 85... IP i min PC som jeg har på min WAN.
Jeg har ingen kontakt med min DIR-615 nu.
Jeg kan ikke komme ind i setup på CD for at se om den havde tildelt en IP til min DIR-615.
Jeg kan ikke bruge den trådløse del af min DIR-615 nu. Og det var sådanset det der var hele humlen.
ØV.
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. oktober 2009 - 21:56 #5
Nu kender jeg ikke detaljeret til CD Modem, men jeg gik ud fra, når du kan få forbindelse med den via Ip 192.168.100.1, at så havde den indbygget router, og dermed bør det være den som styrer IP tildeling.

Med din sidste oplysning, ser det ud til at dette ikke er tilfældet.
Derfor skal du have omkonfigureret D-linken.
Fjern kablet i D-linken fra CD, og bibehold kablet til din PC.
Gå ind i opsætningen som tidligere, og aktiver DHCP.
I boksen ovenover kan du angive hvilken I du ønsker til D-linken, og der anbefaler jeg dig at køre med 10.0.0.1 og samme Subnet mask 255.255.255.0
Save settings

Nu er D-linken i et andet segment end det hvor du kan styre CD'en, og nu skulle du have adgang til internet, og det trådløse netværk, hvis du eller har sat den trådløse del op i D-linken.
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. oktober 2009 - 21:57 #6
Med ene opsætning, skal kablet fra CD i WAN porten på D-linken.
Avatar billede pplys Novice
31. oktober 2009 - 13:06 #7
Tak for den store hjælp. Men øv hvor det dog kan være umuligt.

Først flere oplysninger om CD-modemet:
WebSTAR EPC2203 fra Scientific-Atlanta, Inc.
Jeg kender desværre ikke passwordet til dette aperatur :(

Jeg resatte min D-link så jeg kunne komme i kontakt med den igen.
Jeg satte IP'en til 10.0.0.1.
Men når jeg sætter CD til igen kan jeg ikke se den :( og jeg har ikke hul igennem til nettet :(
Jeg roder videre.
Avatar billede pplys Novice
31. oktober 2009 - 13:18 #8
Så lykkedes det endeligt. Jeg klonede MAC fra PC ind i d-link og så var den hjemme!

Send et svar og du kan få de stakkels 200 point.
Avatar billede dragonknight Juniormester
31. oktober 2009 - 22:07 #9
Vel, bare det virker :-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
31. oktober 2009 - 22:07 #10
:-)
Avatar billede pplys Novice
01. november 2009 - 10:54 #11
Jeps. Og takker.
Løste forresten også et kommende problem! Den PC jeg brugte var den jeg bruger til DVD-profiler oppe på (DVD)biblioteket. Den skal min kone arve i dag så jeg ville have problemer med at sætte en anden PC på. Dumme system :)
Men næste gang skal jeg nok finde et sværere problem. Det lover jeg. 8-]
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. november 2009 - 13:30 #12
Do that :-)