Avatar billede per1291 Nybegynder
23. november 2009 - 09:40 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvor finder jeg et "gammeldags" tegnsæt ?

Hej -

De "moderne" tegnsæt (TrueType og hvad de nu hedder) udmærker sig ved at fremstå meget skarpt på skærmen, uanset tegnstørrelse. Denne tilsyneladende skarphed fremkommer i virkeligheden ved at gøre afgrænsningen mellem bogstav og baggrund "uskarp", idet der er indsat nogle overgangs-pixels i en mellemfarve.

Jeg søger en mere "gammeldags" font, som IKKE indsætter disse overgangs-pixels, men som derimod giver et billede i præcis 2 farver: tegnfarve og baggrundsfarve.

Hvor finder jeg sådan et tegnsæt?

(Jeg satser på at Windows er i stand til at vise sådanne tegn uden at "pynte" på dem.)

Med venlig hilsen
Per Kejser-Andersen
Avatar billede Shasim Novice
23. november 2009 - 09:57 #1
Kan "Courier" ikke klare den opgave? Den er da noget af det mest "gammeldags" der kan findes på en pc, og skarp og kantet. Men det er vel ligeså afhængigt af hvilket program du bruger fonten i.
Avatar billede per1291 Nybegynder
23. november 2009 - 10:30 #2
Også Courier bruger overgangs-pixels, for den er ikke defineret som bitmap, men vha. vektordefinitioner. (For resten kan bitmap-definerede tegnsæt også indeholde mere end 1 farve, formentlig derved at overgangs-pixels er defineret med en lavere opacity.)

Jeg sysler med et program der kan bruges til analyse af, hvordan bestemte nuancer opfattes i forhold til en given baggrund.

Jeg bringer derfor et billede bestående af 2 layers oven i hinanden, men i hver sin farve. Dette sker ved at lade layer1 indeholde en tekst, og layer2 indeholde samme tekst i en anden farve og med opacity=50%. Derved fremkommer et billede i en nuance der er et gennemsnit af de 2 oprindelige tegnfarver.

Det viser sig ved brug af almindelige tegnsæt, at selv om farverne på de to layers vælges, sådan at gennemsnittet bliver lig med baggrundsfarven, så vil konturerne af teksten i mange tilfælde stadig være synlige.
Avatar billede ebea Ekspert
23. november 2009 - 10:26 #3
Tror du ikke at du får blandet tingene lidt sammen. Skrifttyperne er jo som udgangspunkt ens når de præsenteres på skærmen; d.v.s. lige skarpe eller uskarpe, uanset hvilken font du vælger
Jeg tror det du skal prøve, er at gå ind under din skærms egenskaber, og der vælge udseende, og der i den menu findes et felt du kan sætte flueben i (Brug følgende metode  til at udjævne kanter på skærskrifttyper), og når det er gjort, kan du vælge i en 2 trins menu, om du vil have udglatning på dine skrifttyper på skærmen, og hvilken metode.
MvH
Avatar billede per1291 Nybegynder
23. november 2009 - 10:48 #4
ebea -

Det lyder fornuftigt.
Jeg kan dog ikke finde frem til den egenskab i kontrolpanelet på min Vista-maskine.
Avatar billede ebea Ekspert
23. november 2009 - 11:34 #5
Beklager, jeg ikke skrev at det var i XP at det er sådan. Men i Vista hedder funktionen "ClearType" og findes i menuen Egenskaber for udseende, og er egentlig samme menu som i XP.
MvH
Avatar billede per1291 Nybegynder
23. november 2009 - 14:45 #6
Tak, ebea.

Når jeg fjerner kantudjævning som foreslået, bliver det hele lidt mere takket at se på, og dermed formålstjenligt for mig (til trods for den mindre læsevenlighed).

Venligst læg et svar.

Hilsen Per
Avatar billede ebea Ekspert
23. november 2009 - 14:59 #7
OK:)