Avatar billede juliemusen Nybegynder
29. december 2009 - 18:55 Der er 59 kommentarer og
2 løsninger

lan kabel til router

Hej Eksperter.

Her den anden dag købte jeg en ny router, da min gamle ikke rigtig duede mere synes jeg.

Jeg har indtil videre forbundet min router til væggen med sådanne stik:
http://img697.imageshack.us/i/billede0815.jpg/

Det nye stik der hørte med, ser sådan ud:

http://img13.imageshack.us/i/billede0818.jpg/

Det ligner mere et almindelig LAN kabel. Det nye stik er for bredt til at komme ind i mit gamle telefon stik.
Jeg prøvede at bruge det gamle stik, da det også passer ind i det nye stik på routeren, men der kommer intet lys i dsl. Kan jeg få en konverter, så jeg kan bruge det kabel der fulgte med?
Hvad er det i grunde for et kabel og tror i ikke det ville hjælpe hvis jeg brugte det kabel der fulgte med?

Hilsen
Juliemusen
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2009 - 19:39 #1
Er det ikke dit modem du har monteret med det første stik?
Ligner et telefonstik.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2009 - 19:42 #2
ER det sådan en ledning du skal bruge?
http://www.proshop.dk/ShowLargePicture.aspx?prodid=34834
Der er rj45(lan stik) i den ene ende og rj11 (telefonstik) i den anden.
Avatar billede poko1 Ekspert
29. december 2009 - 20:03 #3
er det en router med indbygget modem?
Avatar billede juliemusen Nybegynder
29. december 2009 - 20:08 #4
Hejsa.

Det første stik er bare et telefonstik med en lille konverter i bunden.
Jeg kan godt bruge min gamle ledning med små tykke stik uden i enden til at sætte i væggen og ind i min nye router. Siden der var det stik med der ligner et lan kabel, skal jeg vel bruge det, eller er det lige meget?

Det er lidt svært at finde rundt i det her synes jeg.

Altså spørgsmålet er: Skal jeg bruge den nye ledning som ligner et LAN stik. Er der forskel på det nye kabel og det gamle kabel?
hvorfor er de ledninger anderledes. Er det ene nyere end det andet?
Avatar billede poko1 Ekspert
29. december 2009 - 20:14 #5
det tykke som du kalder det er til at forbinde en pc´s lan med!
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2009 - 20:15 #6
Det kraftige lan stik er det det eneste der følger med din nye router?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2009 - 20:18 #7
Hvilket udstyr har du til dit internet?
Avatar billede juliemusen Nybegynder
29. december 2009 - 20:18 #8
Hej igen.
tak for indsatsen alle sammen.

Det er denne her:

http://www.linksysbycisco.com/UK/en/products/WAG160N

han sagde i forretningen at der var adsl i?
Avatar billede juliemusen Nybegynder
29. december 2009 - 20:19 #9
Hej.
det eneste kabel der fulgte med var det kabel, som ligner et LAN kabel.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2009 - 20:25 #10
Har du ikke også et modem?
Avatar billede juliemusen Nybegynder
29. december 2009 - 20:26 #11
nej, det sagde han der var deri?
Avatar billede juliemusen Nybegynder
29. december 2009 - 20:27 #12
altså indbygget
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2009 - 20:27 #13
Sorry der er modem i kan jeg se.
Avatar billede juliemusen Nybegynder
29. december 2009 - 20:28 #14
Det står altså også under her:

http://www.linksysbycisco.com/UK/en/products/WAG160N

"Built-in ADSL modem with G.lite, G.dmt, ADSL2, ADSL2+, ADSL2 L, ADSL2 M, ADSL2+ M, and T1. 413 support"

lidt ned og til højre.
Burde den ikke være god nok?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2009 - 20:30 #15
Som jeg kan se skal du bruge et kabel som jeg skrev i indlæg #2.
Poko1 tror du ikke også det?
Avatar billede juliemusen Nybegynder
29. december 2009 - 20:33 #16
Hvis jeg brugte det kabel, så burde det at virke? Venter lige på hvad Poko svarer til det.

Kan ens bredsbåndsudbyder spærre for at man kan bruge sin egen router?

Tror du jeg kan finde det kabel på http://www.shg.dk/
hvad skal jeg søge efter?
Avatar billede poko1 Ekspert
29. december 2009 - 20:34 #17
Der skal et normalt telefonkabel ind i vægstikket og der må også være et normalt telefonstik ind i routeren da jeg kan se det er ei kombi adsl m/r
Avatar billede poko1 Ekspert
29. december 2009 - 20:37 #18
Jeg er nødt til at blive på tråden nu får jeg ikke mail igen! jeg kunne ikke se bag siden af m/r
Avatar billede juliemusen Nybegynder
29. december 2009 - 20:40 #19
tak;-)

inde på hjemmesiden kan man rotere routeren, hvis man hiver fat i det:'

http://www.linksysbycisco.com/UK/en/products/WAG160N
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2009 - 20:40 #20
Det burde jo følge med din nye router med indbygget modem det der.
Her er et kabel fra SHG som du efterlyser.http://www.shg.dk/2001144
Avatar billede juliemusen Nybegynder
29. december 2009 - 20:41 #21
men hvorfor dælen er det så et "almindelig" LAN kabel med?

altså det er gråt, så det er nok ikke almindeligt
Avatar billede juliemusen Nybegynder
29. december 2009 - 20:41 #22
selvfølgelig ikke på lager:-)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2009 - 20:43 #23
Det et til at montere en stationær computer med.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2009 - 20:43 #24
Kigger lige et andet sted
Avatar billede juliemusen Nybegynder
29. december 2009 - 20:44 #25
da jeg fik telenor fik jeg en router med, som jeg betaler 29 kr for om måneden. Kan de låse den router, så jeg ikke kan bruge andre routere? Det er da bare mærkeligt at dsl ikke lyser.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2009 - 20:45 #26
Det her er måske også en mulighed:http://www.shoppingcentre.net/shop/rj11-rj45-adapter-p-3807.html
Forbinder de to ledningstyper sammen. Leder videre
Avatar billede poko1 Ekspert
29. december 2009 - 20:46 #27
Det er med for at du  kan slutte det til din bærbere/pc for at konfigurere det til den type protokol som du skal køre dhcp/pppoe foruden trådløs kan der også sættes 4 stk pcér til!
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2009 - 20:47 #28
Her er også et kabel: http://www.el-handel.dk/group.asp?group=777
Det er ikke i restordre!
Avatar billede juliemusen Nybegynder
29. december 2009 - 20:48 #29
Det vil sige at det kabel med de tykke ender skal jeg bruge til at forbinde routeren til væggen med?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2009 - 20:49 #30
Her er også et i 5 meters længde:http://www.sandberg.dk/product.aspx?id=507-62
Avatar billede poko1 Ekspert
29. december 2009 - 20:50 #31
For at komme ind i routeren og konfiguere må der være en kode med som kunne se sådant ud 192.168.1.1 den bruger linksys du skal vel også sikre den samme vej osv!
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2009 - 20:52 #32
Som jeg kan se det ja. Det andet stik du havde fra det gamle modem/router med lille stik i begge ender fungerede jo ikke. Kunne du få det til at sidde ordentligt i den nye router?
Avatar billede juliemusen Nybegynder
29. december 2009 - 20:54 #33
ja det sidder perfekt i den nye router. (mit gamle stik) DSL begynder bare ikke at lyse.

Hvis jeg går ind under min router. Kan jeg måske ordne at dsl kommer til at lyse der?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2009 - 20:59 #34
Den skal først begynde at blinke. Det gør den et stykke tid, til den får forbindelse og lyser fast.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2009 - 21:01 #35
Tror du ikke de har en ledning som du mangler nede i butikken du købte routeren i. Han burde levere dig et kabel til dig som du kunne tilslutte den med.
Avatar billede poko1 Ekspert
29. december 2009 - 21:05 #36
nu skal du jo nok hava sat strømforsyningen til! og tændt routeren sikkert finger ttouts
Avatar billede juliemusen Nybegynder
29. december 2009 - 21:05 #37
Når jeg prøver at gå ind på 192.168.1.1 spørger den efter et brugernavn. Det har jeg ikke, medmindre det er det fra telenor.

Jeg kørte setup cdén, men den stopper der hvor den søger efter dsl.

Jeg ved der er dsl forbindelse, da jeg bare skifter den router ud jeg sidder med nu og der er der dsl forbindelse.

er der overhovedet noget at gøre?
Avatar billede poko1 Ekspert
29. december 2009 - 21:09 #38
du skriver kun i den nederste linie admin tryk ok
Avatar billede thesheriff Nybegynder
29. december 2009 - 21:10 #39
Du kan ikke blot installere din egen modem/router.

Kontakt din isp og hør om det i det hele taget kan lade sig gøre.

Og hvis problemet er i din eksisterende router, som du lejer, så få den byttet.

PS Det nævnte adapterkabel rj11->rj45 vil ikke være spor anderledes end dit nuværende med rj11 stik i begge ender, da de er monteret ens...
Avatar billede juliemusen Nybegynder
29. december 2009 - 21:12 #40
Jeg er blevet ret sikker på jeg kan bruge det kabel jeg bruger nu. Enden passer perfekt ind i indgangen på min nye router. Poko skrev at det andet kabel bruges til:

#27
"Det er med for at du  kan slutte det til din bærbere/pc for at konfigurere det til den type protokol som du skal køre dhcp/pppoe foruden trådløs kan der også sættes 4 stk pcér til"

Spørgsmålet er så bare hvorfor der ikke kommer signal fra væggen til routeren. Jeg prøvede lige med et meget gammelt modem fra TDC og der kommer der lys i dsl. kan telenor spærre så man ikke kan bruge andre routere? siden der ikke kommer signal til den nye router.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2009 - 21:12 #41
Tak for feed back thesheriff.
Avatar billede juliemusen Nybegynder
29. december 2009 - 21:13 #42
Har snakket med telenor og de siger det sagtens kan lade sig gøre, men de supporterer ikke på det.

Jeg gider heller ikke leje mere, det er for dyrt i længden synes jeg. Det kan jo ikke passe man SKAL leje deres router for at bruge deres internet?
Avatar billede juliemusen Nybegynder
29. december 2009 - 21:18 #43
når jeg skriver admin i det nederste felt sker der ikke noget. Boksen kommer frem at jeg skal skrive koden igen.
Avatar billede poko1 Ekspert
29. december 2009 - 21:19 #44
jeg har ikke ind til nu set noget om telenor!
jeg ved ikke hvilken forbindelse du kører på i denne tråd men hvis du får signal igennem på tdc så kan du også bruge det andet!
Avatar billede thesheriff Nybegynder
29. december 2009 - 21:19 #45
#42 Jo det er nu meget normalt, men ret ofte er lejen kr. 0.

Og ja, det kan godt lade sig gøre, men er ikke bare sådan lige at opsætte.

Se fx her

http://www.adsltips.dk/andreroutere.php
Avatar billede juliemusen Nybegynder
29. december 2009 - 21:24 #46
tak for hjælpen alle sammen.
Jeg må jo så bare skifte selskab. Hvem kan i anbefale, hvor jeg kan leje en router for 0 kr eller bruge min egen?
Avatar billede poko1 Ekspert
29. december 2009 - 21:26 #47
jeg siger ubetinget TDC
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2009 - 21:30 #48
Det gør jeg også. Får deres nyhedsbrev jævnligt,med meget relevant indhold Og deres tjenester (tdcplay og webdisk) synes jeg er rigtig gode tikltag.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2009 - 21:31 #49
Der skulle stå tiltag til sidst
Avatar billede thesheriff Nybegynder
29. december 2009 - 21:32 #50
Fullrate (som er ejet af tdc)
Avatar billede juliemusen Nybegynder
29. december 2009 - 21:38 #51
Jeg bestilite først fullrate, men brugte min fortrydelsesret, da jeg fandt ud af de skulle have 499 kr for at jeg kunne køre trådløs. Det kostede 0 kr ved telenor, og nu sker dette.
jeg må prøve tdc. Får man gratis trådløs router med der?

Jeg er godt nok bare træt af at skal til at betale en regning på 500-600 kr for noget som jeg overhovedet ikke har haft gavn af.

Jeg synes næsten i skal dele pointene. Ligger i ikke alle tre et svar?

Mange tak for hjælpen.
Avatar billede juliemusen Nybegynder
29. december 2009 - 21:41 #52
kan man ikke guder ikke bestille bredbånd uden telefoni ved tdc`?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2009 - 21:45 #53
Ja jeg skal skifte til 10 mbit/ 0,512 mbit forbindelse i morgen, da vi har droppet medarbejderbredbåndet som skattefar har fået sat en stopper for. Vi har valgt bredbåndstelefoni, og vi har kun fået en boks, hvor der er modem,router,switch,firewall,bredbåndstelefonitelefonadapter samt trådløst net, alt i een boks.
Avatar billede poko1 Ekspert
29. december 2009 - 21:46 #54
det må sandelig være en kraftig opkobling jeg giver 249 for en ip adsl 5 mbit
Avatar billede juliemusen Nybegynder
29. december 2009 - 21:47 #55
ok, det er bare når man bestiller kan man ikke vælge telefoni fra. Over fullrate og betale de 400 kr ekstra.
Avatar billede juliemusen Nybegynder
29. december 2009 - 21:47 #56
#54 ???

poko ligger du ikke ogsået svar
Avatar billede juliemusen Nybegynder
29. december 2009 - 21:53 #57
På min telenor regning skal jeg betale frem til d.15.02-10. Dette er min første regning. Skal jeg stadigvæk gøre dette, selvom jeg siger det op imorgen?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2009 - 21:58 #58
Det står i betingelserne hvor lang tid man binder sig for. Typisk 6 måneder.
Avatar billede poko1 Ekspert
29. december 2009 - 21:58 #59
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2009 - 22:01 #60
Ja det er den til venstre jeg har valgt poko1
Avatar billede thesheriff Nybegynder
29. december 2009 - 22:12 #61
Ingen point til mig, tak.

Husk du kan jo altid sætte din egen almindelige trådløse router op som AP efter din udbyders modem/router og blive trådløs på den måde.