Avatar billede craft Nybegynder
21. januar 2010 - 16:47 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Hvilket database-program til cd-samling??

Jeg ønsker at oprette en database over min cd-samling. Jeg vil skyde på, der er i omegnen af 200 cd'er. Jeg går ud fra, jeg bruge et database-program. Det skal være ret simpelt, så man kan søge på titel, udgivelsesår, "bemærkninger" osv.

"Bemærkninger" forestiller jeg mig skal være et felt (eller hvad det hedder), hvor jeg indtaster oplysninger om cd'ens detaljer. Dette skyldes, at alle cd'erne er af samme band, men forskellige special-udgaver udgivet i forskellige lande og en masse promotion-cd'er. Dvs. jeg har måske 10 cd'er, der hedder nøjagtig det samme, men jeg skal kunne skelne dem fra hinanden på nogle ting, der ikke lader sig klassificere éntydigt. Kort sagt et felt, hvor alle øvrige oplysinger kan indtastes.

Er der nogen, der har forslag til NEMME og GRATIS programmer?

Jeg har Microsoft Access liggende. Kan det bruges? Hvis ja, så vil jeg meget gerne have et link til en guide, der kan forklare det grundlæggende.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. januar 2010 - 17:13 #1
MS Access er fin til formaalet.

OpenOffice Base maa ogsaa kunne bruges.

MySQL med PHP er ogsaa en mulighed.

OpenOffice, MySQL og PHP er gratis.
Avatar billede milter Ekspert
21. januar 2010 - 19:54 #2
Jeg bruger selv Access til min musik. Det virker perfekt, og du kan selv indrette det efter dit eget behov.
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
22. januar 2010 - 09:09 #3
Altså .. gratis er det jo ikke.. men det er det bedste..

http://www.collectorz.com/music/
Avatar billede craft Nybegynder
22. januar 2010 - 19:01 #4
Det bliver Access. Så skal jeg bare finde ud af hvordan det virker...

Mange tak for hjælpen! Smider I svar, arne_v og milter?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. januar 2010 - 19:14 #5
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
22. januar 2010 - 19:15 #6
Access er ret udbredt og der er skrevet meget om det.

Check dit lokale folkebibliotek for boeger.

Der kan sikkert findes noget online.

Access kategorien her paa Eksperten.dk er ret aktiv.
Avatar billede milter Ekspert
22. januar 2010 - 22:37 #7
... og svar fra mig.

Du kan evt. også kigge på Open Office, som er gratis. Her kan du finde programmet Base, som også burde kunne bruges til dit formål.

http://da.openoffice.org/
Avatar billede arne_v Ekspert
22. januar 2010 - 23:24 #8
Nævnte jeg også i #1.
Avatar billede milter Ekspert
23. januar 2010 - 01:39 #9
@arne_v

Ups :-)