Avatar billede daphne Novice
29. januar 2010 - 11:40 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Point-afgivelse.. eller mangel på samme..

Det er meget fint at der er et point-system her på eksperten, men gentagne gange oplever jeg, at blive klandret for, at jeg har for mange points ude at 'svømme' fordi jeg ikke afslutter mine egne spørgsemål.

Derfor har jeg en bøn til Eksperten.

For langt de flestes vedkommende, så afgives der en 'kommentar', og IKKE et 'svar' til et spørgsmål, og det er KUN svar, der kan gives points til.

Hvorfor ikke lade det være op til den, der afgiver spørgsmålet, at få afgivet deres point til dem, der har 'kommenteret', og så uanset om de har afgivet et svar eller ej ?
- det er tidskrævende og opslidende at skulle skrive det samme i stort set samtlige 'spørgsmåls-tråde' mht. at folk skal lave et 'pludder-indlæg' som svar så de kan få deres point.

På forhånd tak.

Mvh.
Gitte Daphne
Avatar billede Jensen DK Novice
29. januar 2010 - 12:49 #1
Du kan bare bede den som har hjulpet om at lægge et svar, står vist også i reglerne.
Avatar billede michael_stim Ekspert
29. januar 2010 - 13:08 #2
Det er jo netop det Gitte vil undgå. Jeg må nok melde mig på Gittes hold der. Kald alting Kommentar, og så er det op til opretter at fordele point ;o)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. januar 2010 - 14:18 #3
Ja det skulle kunne laves på en smartere måde. Når man opretter et spm, skulle der være en knap øverst i spm, der KUN var tilgængelig for den der oprettede spm. På denne knap står der "afgiv point".
Når der trykkes på denne, kommer der en dropdown boks, der viser hvem der har deltaget i tråden. I denne boks kan man så tildele de point de forskellige "hjælpere" skal have, og så trykke accepter. På den måde vil spm blive lettere at få lukket. Dem der har hjulpet behøver ikke at lægge svar som nu. Som service for hjælperne kunne man sende en mail om de havde fået point der var tilknyttet spm. Mailene får vi jo alligevel når svar er accepteret i dag.

Med venlig hilsen John Pedersen.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. januar 2010 - 14:19 #4
Knappen kunne evt aktiveres ved hjælp af loginkode.
29. januar 2010 - 15:50 #5
Daphne, jeg sender dette som et svar saa du ikke skal have problemer med at lukke spoergsmaalet.

Jeg har to kommentarer til dit indlaeg:

(1) Skik foelge eller land fly!  Du vaelger at oprette spoergsmaal paa et forum hvor du ved at det kraever et svar for at lukke spoergsmaalet igen.  Hvis du ikke vil goere det der kraeves, bede om et svar eller oprette et selv, saa skulle du ikke oprette dine spoergsmaal paa eksperten.  Du kunne saa eventuelt soege efter et andet forum.  Jeg selv laegger meget vaegt paa at de spoergsmaal jeg deltager i bliver afsluttede, ryddet op, som et feedback, hvad enten jeg er points modtager eller ej.  Hvis jeg investerer tid og interesse i dit spoergsmaal saa er det mindste du kan goere at 'kaste den anden sko' og konkludere det.  Min egen rutine er, naar jeg et spoergsmaal jeg kunne have interesse i at deltage i, er at se hvor mange points spoergsmaalsstilleren har udestaaende.  Er det mere end 1000 konkluderer jeg at spoergsmaalsstilleren og jeg foelger to forskellige set regler og saa skipper jeg spoergsmaalet og gaar videre til det naeste.  Kort og godt, hvis ikke du vil foelge Ekspertens reglerne for spoergsmaal saa lad vaere med at oprette spoergsmaal paa Eksperten.

(2)  Naar saa det er sagt saa vil jeg godt stoette forslag til at forenkle reglerne.  Du foreslaar, forstaar jeg, at der kun skal vaere et slags indlaeg saaledes at spoergsmaalsstilleren direkte kan lukke spoergsmaal naar tiden er inde og give points til den eller de der har bidraget med loesninger eller, hvis der ikke er kommet loesninger, saa lukke uden points.  Jeg har selv lavet indlaeg i samme retning, se http://www.eksperten.dk/spm/894141.
Avatar billede daphne Novice
29. januar 2010 - 16:26 #6
Det er jo ikke fordi jeg ikke vil afslutte spørgsmålene, men pga. at de der afgiver 'svar' afgiver dem som kommentarer.

Det kræver vist ikke det store programmeringsarbejde - uden dog at vide noget som helst om programmering i det hele taget, at gøre det sådan, så man kan afgive points uden at der kommer unødige indlæg, som i bund og grund intet har med selve emnet at gøre, blot for at kunne afgive point.

Der er jo sikkert også andre, der har glæde af allerede skrevne indlæg, hvor der i mange tilfælde er unyttige indlæg, som ikke har relevans for emnet, men blot forlænger en tråd unødigt.

Jeg er udmærket klar over, at der er et point-system, og det er absolut ikke uvilje, at jeg har nogen udestående points, kunne aldrig selv drømme om at kigge på, hvor mange points en bruger har ude, hvis jeg er i stand til at besvare et spørgsmål, så vil jeg besvare det for at hjælpe.. pointsystemet er ikke årsagen til, at jeg er på dette forum, men fordi det interesserer mig.

Jeg håber meget, at der vil blive ændret på indlægs-typen, så det fremover ikke skal være på basis af, om hvorvidt man har afgivet en kommentar/svar, om man kan afgive points.
- det vil gøre systemet langt mere smidigt.

Mvh.
Gitte Daphne
29. januar 2010 - 17:04 #7
Daphne, du synes at sige at hvis en bruger har loest dit problem men formuleret det som kommentar saa vil du ikke bede brugeren om at lave et svar saa du kan give de lovede points skoent det helt klart er kraevet ifoelge Eksperten's regler.  Er det virkelig din indstilling?

(Jeg referer, maaske til overflod, til FAQ 3.1: "Hvordan accepterer eller afviser jeg et svar?
Når der er kommet et svar som du kan bruge, så klikker du ud for selve svaret i boksen "Acceptér dette svar". Derefter accepterer du svaret i den boks som dukker frem.
Er løsningen kommet gennem en kommentar, skal du stadig give point. Du skriver bare, at bruger XXX har løst problemet og beder vedkommende om et svar. Når svaret kommer, accepterer du bare dette.")

Jeg goer den antagelse at en spoerger der har mange udestaaende points nok er en spoerger der ikke tager det saa noeje med at faa lukket spoergsmaal og at chancen derfor er stor for at det spoergsmaal jeg kikker paa heller ikke vil blive afsluttet.  Derfor undlader jeg at deltage.

Daphne, du og jeg er enige i at oenske at goere det nemmere og vi har begge gjort os den umage at lave indlaeg med konkrete forslag. Vi maa konstatere at de der laver Eksperten og stiller den gratis til vores raadighed synes at vaere uenige i disse forslag, i det mindste for naervaerende, og det har de ret til at vaere.  Saa indtil det bliver aendret (hvis nogensinde) saa lad os bruge systemet som det er (eller holde os vaek.)  Jeg taeller at du har cirka 20 gamle aabne spoergsmaal.  Det ville ikke tage dig mange minutter at acceptere de spoergsmaal der er gule og lave svar og acceptere dem for de spoergsmaal der er graa.  Og hold saa dine spoergsmaal loebende ved lige.
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. januar 2010 - 23:14 #8
Sådan her har eksperten kørt i de 11 år den har eksisteret,  og folk har da fundet ud af det de fleste gange, så mon ikke der kan leves med det...
Avatar billede Jensen DK Novice
30. januar 2010 - 06:32 #9
daphne! Hvad med denne http://www.eksperten.dk/spm/862551 man føler sig til grin over for en som dig, du gider ikke en gang at vende tilbage.
Avatar billede michael_stim Ekspert
30. januar 2010 - 11:36 #10
Haha John, nu lyder du som min gamle far: "Sådan har det altid været og det fungerer." ;o)
Mit motto er: Forandring fryder.
30. januar 2010 - 12:50 #11
Maaske skulle debatten vaere:  "Hvad er formaalet med og fordelene ved at have to slags indlaeg, kommentar og svar? "  Hvis ikke det var som John bemaerker at "saadan har det vaeret i 11 aar" men vi skulle designe systemet nu, hvilke grunde ville der saa vaere til at lave to slags indlaeg og begraense pointsgivning og lukning til den ene?

Jeg kikkede lige "Faa hjaelp til Eksperten" og "FAQ" igennem igen, men der staar egenligt intet om det.  Det eneste hint jeg fandt var denne bemaerkning:

"Der er lidt forskellige opfattelser af hvad der er god tone på Eksperten, det vil sige om man først lægger en kommentar - og så et svar når problemet er løst. Eller om man starter med et svar."

Adskillige medlemmer af eksperten, isaer 'senior medlemmer', synes at haelde til den foerste opfattelse, at man kun skal bruger den ene type indlaeg, kommentar, indtil spoergeren anerkender at have faaet en loesning paa sit spoergsmaal og vil afgive points.  Jamen saa reduceres svar-typen til en redundant points-og-luknings procedure.  De tre trin (1) spoergeren beder om svar, (2) svareren opretter et svar, (3) spoergeren giver points, kunne teknisk klares i et enkelt trin, at spoergeren afgiver points direkte og lukke traaden naar tiden er inde.

Jeg har saaledes ikke fundet fordele ved de to slags indlaeg, og jeg har ikke fundet nogen forklaring.  Jeg er spaendt paa at hoere hvad i andre siger.

(Men saalaenge jeg oensker at drage fordele af Eksperten og det ikke koster andet end at foelge nogle, i mine oejne, overfloedige procedurer saa foelger jeg dem.)
Avatar billede Gamlingen Nybegynder
30. januar 2010 - 16:22 #12
Det er tidskrævende og opslidende, at bede nogen om at lægge
et svar, som man accepterer? Nej det er da det rene brok *G*
Avatar billede mfp18 Nybegynder
30. januar 2010 - 17:24 #13
Kunne man ikke afskaffe point systemet hva skal vi bruge de point til
31. januar 2010 - 06:26 #14
Foroevrigt, til lykke daphne, du er dagens topscorer med points paa grund af alle de udestaaende points du har faaet tilbage ved at lukke gamle spoergsmaal.
05. februar 2010 - 19:16 #15
Daphne, forventer du flere indlaeg til dette spoergsmaal?  Der har ikke vaeret ny aktivitet de sidste 5 dage.  Du fik rejst en debat hvor du fik, i hvert fald, nogen stoette til dit synspunkt.  Jeg har som sagt oprettet et svar saa spoergsmaalet er let at lukke.  Jeg er naturligvis parat til at dele points med de andre der har deltaget i traaden.
Avatar billede vejmand Juniormester
05. februar 2010 - 19:37 #16
Christian_Belgien >> He he, hvordan deler man 0 point?
(Kunne ikke lige lade være........)  :-)
05. februar 2010 - 21:15 #17
Du saa ikke ordenlig efter, ellers ville du have lagt maerke til at jeg skrev det med et lille glimp i oejet.  Men under alle omstaendigheder er det nemmere at dele 0 end at dele med 0.
Avatar billede daphne Novice
06. februar 2010 - 10:18 #18
Da der kun har været én, der har afgivet et 'svar', er point hermed tildelt.. og ja, det er yderst vanskeligt at dele 0 point :-)

Men takker for jeres kommentarer.

Mvh.
Gitte Daphne
13. marts 2010 - 01:56 #19
Jeg stemmer også for én type svar, i stedet for både "svar" og "kommentarer",
Det vil undgå al det besvarings-spam, mange tråde ender med. Og det vil gøre tråden lettere at overskue. -ikke mindst, når man senere, gennemsøger Eksperten.dk efter svar på et problem man har.
Og det kunne være rart hvis det indlæg der var blevet et "accepteret svar", også samtidig indeholdte løsningen på det pågældende problem, så man ikke behøvede at køre hele tråden igennem.

(ref. #7)Ang. ekspertens faq, går man tydeligvis ud fra at der bliver afgivet "svar" primært.

Det er nok oprindelig et resultat af en slags beskedenhed/høflighed an altid først afgive en "kommentar", men det ender bare med at fylde trådene med en masse indlæg der er urelevante for løsning af det aktuelle spørgsmål.

Jeg synes alt for tit jeg ser at, den første halvdel af en tråd, handler om det aktuelle problem. Og den sidste halvdel af tråden handler om svar der skal afgives, og så vil man ikke have points og så vil man godt have points, og så skal folk lige brokke sig lidt ift. det her, uskrevne, kommentar/svar-kodeks.

Det fjerner simpelthen fokus, og udvander fagligheden.
Avatar billede f-arn Guru
13. marts 2010 - 14:44 #20
@mfp18
Kunne man ikke afskaffe point systemet hva skal vi bruge de point til

Hvor kan du elles finde et forum hvor du kan finde hjælp til næsten alt for bare point?

------

Jeg lægger næsten altid mine indlæg som kommentar indtil jeg bliver opfordret til at gi' et svar. Når der er kommet et svar gider jeg som regel ikke kigge på spørgsmålet.