13. februar 2010 - 10:34 Der er 6 kommentarer

Båndbredde tildeling..

Hej Eksperter
Hvis man nu er en del af en boligforening, og har fx. 46 husstande og en internet-båndbredde på 100mbit.
Hvad skal man så kikke efter, for at have mulighed for at kunne begrænse båndbredden til brugerne, via switchen?

Så hver bruger max har mulighed for at få fx 10mbit til rådighed.

Og at man ikke behøver en server, men at det er noget man indstiller i switchen.

Det jeg leder efter er nogle nøgleord, jeg kan søge efter, når jeg kikker på switche, fx på edbpriser.dk.
- og "bandwith management" får jeg ikke så mange resultater af.

... alt sådannoget med hastigheds-prioitering, og adaptiv
båndbredde-fordeling, synes jeg ikke altid virker særlig godt.

- Det blev vist lidt indviklet, så jeg håber I forstår det (-:
13. februar 2010 - 11:12 #1
... er det en 'seriøs' Router/Switch der bruges som fordeler ?
Se evt. i manualen (?) for denne ?
Avatar billede leif Seniormester
13. februar 2010 - 12:17 #2
http://smartshare.dk/da/produkter/smartshare-straightshapertm/

Kender dem ikke selv men har hørt at det skulle være OK
13. februar 2010 - 19:03 #3
karise_larry;
Der skal indkøbes en switch (eller hub/router), -det er dét, jeg gerne vil have et tip til.
-der er jo et hav af apperater på markedet. Men hvordan ved jeg hvilke, der kan indstille båndbredde-tildelingen.
13. februar 2010 - 21:53 #4
Mit firma har gennem 10 år installeret sådan løsninger, så du må undskylde hvis jeg er lidt farvet.

Jeg har god erfaring med at vælge HP switche i netværket, her syntes jeg ikke man skal købe flagskibet, men i stedet vælge en switch i mellem kvalitet eks. 2510-24 el. 2510-48 (50 porte.) Her er det let at dele netværket op så computerne/ lejlighederne ikke kan komme i kontakt med hinanden. Det afhjælper problemer med virus og fejlforbundet udstyr som routere med dhcp servere.

Hvis I eks. Vælger en 100 Mbit forbindelse eller en anden hastighed syntes jeg det er ærgerligt at begrænse hastigheden i switchende til eks. 10/10 Mbit, da beboerne så ikke får glæde af den højre hastighed når nettet kun er lavt belastet.

Her kommer en god router ind i billedet, det Danske firma SmartShare systems har specialiseret sig i at lave fordeling af båndbredde. Deres routere bliver både brugt hos virksomheder og boligforeninger som ønsker effektiv udnyttelse af deres internetforbindelse. Den deler internetforbindelsen dynamisk og sikre at alle får sin andel af båndbredden og at overskuds båndbredde tildeles dem som har ekstra behov. Det vil sige at når der kun er 2 samtidige brugere kan de få 50/50 Mbit hver, men bruge den ene kun 20 får den anden de 80 indtil at den ny begynder at bruge nettet, så regulere den igen ned for hastigheden. Den regulerer mange gange pr. sekund og sikre hurtig justering. Desuden har den også QoS for eks. IP-telefoni.

Så I princippet kan I klare jeg med 2 enheder til jeres netværk, en HP 2510-48 (50 porte) og en SmartShare Fairrouter 1050 (50 lejligheder/husstande) og så en internetforbindelse. Hvis den enkelte lejlighed har flere computere skal de købe en router for at dele forbindelsen videre da SmartShare FairRouter er IP-nummer baseret.

Hvis I vælger de to enheder som jeg snakker om, ser det også godt ud på strømregningen, da de er billige i drift, jeg mener det er under 2.500 kr. i strøm pr. år.

Se hvor meget båndbredde andre boligforeninger bruger på:
http://gratismrtg.dk/index.php/mrtg-forbrug/50b
17. februar 2010 - 00:49 #5
Tak for de gode råd.
Men der er altså ingen konkrete svar på mit spørgsmål??
17. februar 2010 - 22:34 #6
Nej det det ved jeg.....som jeg ser det er det den mest økonomiske og langsigtet løsning.  Men hvis du ønsker at begrænse til 10 Mbit kan det let klares med alle programmerbare switche, du tvinger bare porten til kun at koble op med 10 Mbit i stedet for 100 Mbit.

Ønsker du en mere fleksibel løsning, hvor du kan justere up / down load uafhængig af hinanden skal du op i en helt anden prisklasse.

Rate Limiting hedder det hos HP/smc, du må lige selv tjekke op i manualen. Der er en del forskels på hvordan man justere det, måske er det % af fuld hastighed eller direkte bitrate.

http://ftp.hp.com/pub/networking/software/PCM_Supported_Devices.pdf
http://www.smc.com/files/AL/MN_SMC8024L2_Man.pdf

Jeg ved ikke hvor meget strøm de bruger, de bruger nok en del mere. Det kan du let selv tjekke op, det er de gode til at oplyse om.