Avatar billede Klaus_S Praktikant
13. februar 2010 - 16:03 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Gemme filnavn i mysql database felt

Hej Eksperter.

Jeg har en textbox i en winform der indeholder c:\test\test.jpg.

Gemmer jeg det i en mysql tabel forsvinder mine "\"

har prøvet at lave en string.replace(@"\","\\") på indholdet af textboksen og kan under debug se at string indeholder 2 \\ men i databasen er de forvundet.

Database feltet er af typen VARCHAR(255)

Plz help
Avatar billede windcape Praktikant
13. februar 2010 - 16:18 #1
Dit problem er at du ikke koder ordenligt!

Hvis du bruger prepared statements, så sørger ADO.NET driveren for automatisk at escape dine \ så de bliver til \\ (as intended).

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.data.sqlclient.sqlcommand.prepare.aspx

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms254953.aspx
Avatar billede arne_v Ekspert
13. februar 2010 - 16:36 #2
Eller min gamle artikel:

http://www.eksperten.dk/guide/831
Avatar billede Klaus_S Praktikant
14. februar 2010 - 13:42 #3
Tak for råd og fin artikel arne.

Jeg har ellers gjort som i sagde og det virker fint i min INSERT funktion men ikke på update.

her er koden. Kan i se hvad der er galt

MySqlConnection myConn = new MySqlConnection(Properties.Settings.Default.MySqlConnection);
            MySqlCommand cmd = new MySqlCommand("UPDATE ithemtable SET PicturePath='" + @strPicturePath + "' WHERE ID = '" + ID + "'", myConn);
            MySqlDataAdapter myDA = new MySqlDataAdapter(cmd);
            myConn.Open();
            cmd.Parameters.Add("@PicturePath", MySqlDbType.VarChar);
            cmd.Parameters["@PicturePath"].Value = strPicturePath;
            cmd.ExecuteNonQuery();
            myConn.Close();
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2010 - 14:26 #4
Der skal ikke '' omkring parametre
Avatar billede Klaus_S Praktikant
14. februar 2010 - 14:42 #5
DEt forstår jeg ikke. DEt har du da selv i din artikel. Eller misforstår jeg noget!

Er det i denne linje du mener?

cmd.Parameters.Add("@PicturePath", MySqlDbType.VarChar);
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2010 - 14:48 #6
Nej.

MySqlCommand cmd = new MySqlCommand("UPDATE ithemtable SET PicturePath='" + @strPicturePath + "' WHERE ID = '" + ID + "'", myConn);

->

MySqlCommand cmd = new MySqlCommand("UPDATE ithemtable SET PicturePath=@strPicturePath WHERE ID = '" + ID + "'", myConn);
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2010 - 14:48 #7
Du må iøvrigt også gerne bruge parameters for ID !
Avatar billede Klaus_S Praktikant
14. februar 2010 - 16:14 #8
Har nu ændret koden til nedenstående uden resultat. Mine "\" forsvinder stadig når jeg bruger UPDATE. ikke ved INSERT

MySqlCommand cmd = new MySqlCommand("UPDATE ithemtable SET PicturePath=@strPicturePath WHERE ID = '" + IthemID +"'", myConn);
                    MySqlDataAdapter myDA = new MySqlDataAdapter(cmd);
                    cmd.Parameters.Add("@PicturePath", MySqlDbType.VarChar);
                    cmd.Parameters["@PicturePath"].Value = strPicturePath;
                    myConn.Open();
                    cmd.ExecuteNonQuery();
                    myConn.Close();
Avatar billede janus_007 Nybegynder
14. februar 2010 - 21:38 #9
Læs forklaring her om MySql og backslash: http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/string-syntax.html
Avatar billede arne_v Ekspert
15. februar 2010 - 00:25 #10
Parameters skal haandtere alt med backslash.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. februar 2010 - 00:26 #11
using System;
using System.Data;
using MySql.Data.MySqlClient;

namespace E
{
    public class Test
    {
        public static void Main(string[] args)
        {
            using(MySqlConnection con = new MySqlConnection("Database=Test;Data Source=localhost;User Id=;Password="))
            {
                con.Open();
                MySqlCommand cre = new MySqlCommand("CREATE TABLE tesc (f1 INTEGER NOT NULL PRIMARY KEY, f2 VARCHAR(50))", con);
                cre.ExecuteNonQuery();
                MySqlCommand ins = new MySqlCommand("INSERT INTO tesc VALUES (?f1,?f2)", con);
                ins.Parameters.Add("?f1", MySqlDbType.Int32);
                ins.Parameters.Add("?f2", MySqlDbType.VarChar, 50);
                ins.Parameters["?f1"].Value = 123;
                ins.Parameters["?f2"].Value = @"A\B\C";
                ins.ExecuteNonQuery();
                MySqlCommand sel = new MySqlCommand("SELECT f2 FROM tesc WHERE f1=?f1", con);
                sel.Parameters.Add("?f1", MySqlDbType.Int32);
                sel.Parameters["?f1"].Value = 123;
                Console.WriteLine((string)sel.ExecuteScalar());
                MySqlCommand upd = new MySqlCommand("UPDATE tesc SET f2=?f2 WHERE f1=?f1", con);
                upd.Parameters.Add("?f1", MySqlDbType.Int32);
                upd.Parameters.Add("?f2", MySqlDbType.VarChar, 50);
                upd.Parameters["?f1"].Value = 123;
                upd.Parameters["?f2"].Value = @"A\B\C\D";
                upd.ExecuteNonQuery();
                Console.WriteLine((string)sel.ExecuteScalar());
                MySqlCommand drp = new MySqlCommand("DROP TABLE tesc", con);
                drp.ExecuteNonQuery();
                Console.ReadKey();
            }

udskriver f.eks. korrekt:

A\B\C
A\B\C\D

hos mig.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. marts 2010 - 00:59 #12
Klaus?
Avatar billede Klaus_S Praktikant
01. marts 2010 - 08:00 #13
Ja sorry Arne.
Fik det aldrig til at virke. Brugte et gammelt trick jeg plejer at bruge til robotter der heller ikke accepterer "\". Lavede replace med 2 * _ _. Ikke kønt men det virker.
Tak for hjælpen.
nu skal jeg bare finde ud af hvordan jeg lukker og tildeler dig dine point GGG

Hilsen Klaus
Avatar billede arne_v Ekspert
02. marts 2010 - 02:36 #14
jeg skal først smide et rigtigt svar