Avatar billede erik_l Juniormester
27. marts 2010 - 22:45 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

udfyld felt med teksten fra linjen oven over.

Hej

Jeg har en Excel fil som jeg linker til access den har "tomme" felter, er der en som kender en metode så de tomme felter bliver udfyldt med den rigtige tekst uden at jeg skal lave noget "manuel arbejde" ?

line    grp            mrk
1    Lille klasse    Øvrige
2                MERCEDES-BENZ
3                AUDI
4                BMW
1    Mellemklasse 1    Øvrige
2                AUDI
3                BMW
4                BMW
5                MERCEDES-BENZ
6                AUDI
1    Mellemklasse 2    Øvrige
2                BMW
3                AUDI

osv osv

mvh
Erik
Avatar billede terry Ekspert
28. marts 2010 - 10:48 #1
"er der en som kender en metode så de tomme felter bliver udfyldt med den rigtige tekst "

I think you need to give more information.
Is the data you are showing us from Excel?

What fields are "tomme", Ovrige?
Avatar billede erik_l Juniormester
28. marts 2010 - 17:13 #2
Hej Terry

data er fra et Excel ark

det er felterne under "grp" som kun har data i 1. linje og skal have samme tekst som den første linje i gruppen.

line    grp            mrk
1    Lille klasse      Øvrige
2      x              MERCEDES-BENZ
3        x            AUDI
4        x            BMW
1    Mellemklasse 1    Øvrige
2          y          AUDI
3          y          BMW

mvh
erik
Avatar billede erik_l Juniormester
28. marts 2010 - 17:16 #3
Hej Terry

Der sker noget med formateringen når man opretter svaret, så det kan være svært at se hvad der skal stå i hvilke kolonner, hvis du vil kan jeg mail dig arket.

mvh
erik
Avatar billede terry Ekspert
28. marts 2010 - 17:41 #4
ekspertenATsanthell.dk

AT = @

I'm off out shortly but will lokk at it as soon as possible.
Avatar billede terry Ekspert
28. marts 2010 - 17:59 #5
In the original question you write

"Jeg har en Excel fil som jeg linker til access"

Why dont you import the data into Access and then normalize it?

http://office.microsoft.com/en-gb/help/HA010563211033.aspx

In my opinion the data you have in the first line under "grp",for example "Lille klasse" and "Mellemklasse 1" should be in a seperate table.
Avatar billede terry Ekspert
28. marts 2010 - 18:00 #6
and actually "mrk" (BMW, AUDI etc) col dalos be in a sepertae table too.
Avatar billede terry Ekspert
28. marts 2010 - 18:12 #7
col dalos be = could also be
Avatar billede erik_l Juniormester
28. marts 2010 - 18:38 #8
Hej Terry

Hvis det var muligt dele på flere tabeller var det ikke noget problem, man da der kun "grp" i det første felt er det ikke muligt at linke tabellerne sammen efterfølgende så data bliver vist rigtigt, problemet opstår fordi Excel arket har "flet celler" under "grp"

mvh
erik
Avatar billede terry Ekspert
29. marts 2010 - 10:01 #9
Why dont youmove all of the data to Access and use Access instead of Excel?
Excel isnt a database like Access is and you will get many more possibilities.
Avatar billede erik_l Juniormester
29. marts 2010 - 17:03 #10
Hej Terry

Excel arket er et jeg kan hente i et andet program og bruger det til at sammenligne med mine egne data som jeg har på en i mysql og bruger acces som front end.

Hvis der ikke finden en smart funktion som kan klare opgaven, forsætter jeg bare med "copy paste" - tak for forsøget.

mvh
Erik
Avatar billede terry Ekspert
29. marts 2010 - 17:39 #11
Can I seee the Excel file?
Avatar billede terry Ekspert
29. marts 2010 - 17:39 #12
and maybe teh Access dB too?
Avatar billede erik_l Juniormester
29. marts 2010 - 20:02 #13
Hej Terry

Jeg kan mail både Excel filen og databasen som jeg bruger, hvis jeg får din mail adresse, eller hvis der er en anden leverings metode så sig bare til, så kommer det.

mvh
erik
Avatar billede terry Ekspert
29. marts 2010 - 21:00 #14
You can see my mail address at the comment I placed earlier.

Skrevet søn. d. 28. marts 2010 kl. 17:41:12| #4

If you send it I'll take a lokk tomorrow, off to see some TV :o)
Avatar billede terry Ekspert
30. marts 2010 - 10:04 #15
Hi Erik
I've now looked at the dB and and Excel file.

As I mentioned previously I would suggest moving the data into Access where you could normalize it.

As it is now, Access just sees a "pærevælling" of data so cant help you structure it into logical tables. So there is no easy solution.

You mentioned that you get the data from another program. Maybe you should consider moving the data directly to Access and NOT Excel.

Otherewise your going to have to continue with Copy/Paste :o)
Avatar billede terry Ekspert
30. marts 2010 - 10:05 #16
and thatg was an answer :o)
Avatar billede fogh Nybegynder
21. august 2010 - 02:24 #17
Hej Erik!

Jeg har lige haft nøjagtig samme problem som dig, jeg fik det desværre bare ikke beskrevet ligeså enkelt. Jeg fandt efter en del søgen ud af at LKP havde svaret på det i dette spørgsmål: http://www.eksperten.dk/spm/34859

Du skal importere dine da fra Excel til en tabel i Access og herefter afvikle koden (den skal tilrettes!!)

Herefter kan du slippe for manuelt arbejde i Excel ;O)

Koden fra LKP er her:
*****************************************************************
Public Sub FillEmptyCells()

    Dim rst As ADODB.Recordset
    Dim strBuffer As Variant

    Set rst = New ADODB.Recordset

    rst.Open "Tabel1", CurrentProject.Connection, adOpenForwardOnly, adLockOptimistic

    strBuffer = rst(1)
    rst.MoveNext
    Do While Not rst.EOF
        If VarType(rst(1)) = vbNull Then
            rst(1) = strBuffer
            rst.Update
        Else
            strBuffer = rst(1)
        End If
        rst.MoveNext
    Loop

End Sub
*****************************************************************

Smukt og enkelt. Læs detaljerne i kildespørgsmålet...

mvh Thomas