Avatar billede djicep Nybegynder
05. maj 2010 - 13:38 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Putty til Root

Hejsa Eksperter..

Jeg er HELT ny i Freebsd og har hørt at et program der hedder putty er sagen.. Jeg har så fået sat SSH op på serveren og fået putty ind på min windows pc. Men når jeg prøver at logge ind på root melder den en fejl.

Hvad kan jeg gøre for at få det til at virke ??

På forhånd tak.

Lars
Avatar billede djicep Nybegynder
05. maj 2010 - 13:41 #1
Fejlen ser ca sådan her ud.

error: PAM: authentication error for root from 192.168.xxx.xxx
Avatar billede j4k0b Nybegynder
05. maj 2010 - 13:47 #2
Er du sikker på at serveren tillader root login over netværket?

http://www.cyberciti.biz/faq/allow-root-account-to-use-ssh-openssh/
Avatar billede djicep Nybegynder
05. maj 2010 - 13:50 #3
Hmm det tvivler jeg på jeg har åbnet.. :) takker for linket jeg tjekker det lige ud :)
Avatar billede djicep Nybegynder
05. maj 2010 - 14:12 #4
Nu spørger jeg måske lidt dumt.. men nu er jeg inde i det dokument hvor jeg skal skrive yes ud for permitrootlogin men af en eller anden grund kan jeg intet skrive i det dokument ?? :S

Skal jeg trykke noget specielt eller ?
Avatar billede j4k0b Nybegynder
05. maj 2010 - 14:22 #5
Heh... vi-editor er ikke helt lige-til.

easy editor er måske lidt nemmere for dig:

# ee /etc/ssh/sshd_config
Avatar billede j4k0b Nybegynder
05. maj 2010 - 14:25 #6
Du kan i øvrigt også bruge "cat" for at tjekke filens indhold uden at skulle redigere det:

# car /etc/ssh/sshd_config
Avatar billede j4k0b Nybegynder
05. maj 2010 - 14:25 #7
sorry, tastefejl:

# cat /etc/ssh/sshd_config
Avatar billede djicep Nybegynder
05. maj 2010 - 14:28 #8
oki takker :)
Avatar billede djicep Nybegynder
05. maj 2010 - 14:32 #9
hehe hvordan pokker gemmer man de nye instillinger ?? :S nu er jeg inde i easy editor som ihvertfald er bedre en vi :)
Avatar billede djicep Nybegynder
05. maj 2010 - 14:34 #10
Wee fandt vist ud af det nu :D
Avatar billede djicep Nybegynder
05. maj 2010 - 14:37 #11
Hmm nu er permitrootlogin sat til yes men den melder stadig den samme fejl.. Så som der står skal jeg lede efter denyusers hvor jeg skal fjerne root men den er der bare ikke den linje :S
Avatar billede j4k0b Nybegynder
05. maj 2010 - 14:37 #12
Tryk escape.
Vælg "Leave editor", tryk Enter.
Vælg "Save changes", tryk Enter.
Avatar billede j4k0b Nybegynder
05. maj 2010 - 14:38 #13
Kan du copy/paste den fulde fejlbesked?
Avatar billede djicep Nybegynder
05. maj 2010 - 14:43 #14
sshd[37513]: error: PAM: authentication error for root from 192.168.xxx.xxx

Men der står jeg skal genstarte ssh men den melder fejl ved den kommando.. Skal jeg skrive noget specielt foran for at den forstår det ??
Avatar billede j4k0b Nybegynder
05. maj 2010 - 14:59 #15
"Men der står jeg skal genstarte ssh men den melder fejl ved den kommando"
- Hvilken kommando bruger du?

"Skal jeg skrive noget specielt foran for at den forstår det ?? "
- Hvis du ikke er logget ind som root skal du nok skrive sudo foran

# sudo /etc/rc.d/sshd restart
Avatar billede djicep Nybegynder
05. maj 2010 - 22:26 #16
Når jeg skriver /etc/init.d/ssh restart så skriver den noget med unknown command. ved ikke om det er fordi jeg skal skrive lissom dig rc.d ?? Hvad er forskellen på init.d og rc.d ??
Avatar billede j4k0b Nybegynder
06. maj 2010 - 07:18 #17
Det er ikke linux du arbejder på. Du skal skrive det ligesom jeg gjorde...
Avatar billede djicep Nybegynder
06. maj 2010 - 08:33 #18
Ahh oki :) hehe så init.d er en linux kommando og rc.d er en unix kommando ??
Avatar billede djicep Nybegynder
06. maj 2010 - 09:08 #19
Nå nu har jeg prøvet at genstarte SSH efter jeg har ændret PermitRootLogin til yes og den melder samme fejl.

I det link du sendte stod der noget om at der skulle være en linje hvor der står DenyUsers root user2 user3

Den linje synes jeg ikke jeg kan finde :S
Avatar billede djicep Nybegynder
06. maj 2010 - 09:13 #20
Using keyboard-interactive authentication.
Det skriver Putty så snart jeg har trykket at det er root jeg vil ind som før jeg skriver password.
Avatar billede j4k0b Nybegynder
06. maj 2010 - 13:37 #21
Har du da ikke mulighed for at skrive din adgangskode efter den skriver Using keyboard-interactive authentication?

Har du sat SSH op til at tage imod nøglefiler (Private Key Files)?
Avatar billede djicep Nybegynder
06. maj 2010 - 13:40 #22
Jo den giver mig mulighed for at skrive password, men så snart jeg har skrevet det skriver den access denied..

og den giver den fejl sshd[37513]: error: PAM: authentication error for root from 192.168.xxx.xxx over på serveren

Hmm nej det tror jeg ikke jeg har.. for må indrømme har "kun" installeret FreeBSD og installeret alle portene og så har jeg været inde i SSH_config og sætte PermitRootLogin: Yes.

Og det er det jeg har gjort :)
Avatar billede j4k0b Nybegynder
06. maj 2010 - 13:53 #23
Uhmm... ok. Så kan jeg nok ikke komme med flere forslag, desværre. Har du prøvet med en anden bruger end Root?
Avatar billede djicep Nybegynder
06. maj 2010 - 18:04 #24
ja har oprettet en konto som jeg logger ind med og skriver su men så skriver den su: sorry
Avatar billede djicep Nybegynder
06. maj 2010 - 18:53 #25
Du skrev:
Har du sat SSH op til at tage imod nøglefiler (Private Key Files)?

Hvordan gør jeg det ??
Avatar billede djicep Nybegynder
07. maj 2010 - 16:20 #26
Jeg finder vist desværre ikke ud af det her :S Kan virkelig ikke få det til at fungere.. så jeg lukker denne tråd.
Avatar billede djicep Nybegynder
08. maj 2010 - 14:48 #27
Fandt noget som fungerede ligeså godt.. Det viste sig at jeg havde oprettet brugerne(de andre) til den forkerte gruppe.. Så bruger bare SU til at komme til root nu. og det virker fint :)