Avatar billede lazz-the-leader Nybegynder
23. juli 2001 - 13:27 Der er 61 kommentarer og
1 løsning

Hvad er PHP ?

Avatar billede zytech Nybegynder
23. juli 2001 - 13:27 #1
noget som du kan bruge når du arbejder med html !
Avatar billede jelzin101 Praktikant
23. juli 2001 - 13:28 #2
du kan få en meget god forklaring på

www.php.net
Avatar billede zytech Nybegynder
23. juli 2001 - 13:28 #3
Det er et programmerings sprog som er let at bruge hvis du vil lave en chat eller andet...
www.php.net
Avatar billede jelzin101 Praktikant
23. juli 2001 - 13:29 #4
men generelt set er det et programeringssprog, der bliver afviklet på serveren og så spytter noget htmlkode ud.
Avatar billede kunze Nybegynder
23. juli 2001 - 13:30 #5
Det er et programmerings sprog så du f.eks. kan lave et login eller anden form for teknik på en hjemmeside.

Skummelt at give 200 point for zytech\'s mindre gode svar....
Avatar billede jelzin101 Praktikant
23. juli 2001 - 13:30 #6
øhh på hvilken måde udmærkede zytechs svar sig fra mit ??
Avatar billede jasber Nybegynder
23. juli 2001 - 13:30 #7
PHP er et programeringssprog som du bruger \"serverside\". Det vil sige, koden er eksekveret på WEB serveren, og ikke på klienten som det f.eks er tilfældet med Java.

Sproget er MEGET stærkt, og egner sig fænomenalt til at lave database baserede WEB sites.

Du kan læse mere om sproget på:
www.php.net <- officielt PHP WEB site
www.phpbuilder.com <- et site med masser af artikler og tutorials omhandlende PHP
Avatar billede jelzin101 Praktikant
23. juli 2001 - 13:32 #8
skal man måske sætte lighedstegn mellem lazz-the-leader og zytech

: lazz oprettet  2001-07-23 13:22:46
Avatar billede lazz-the-leader Nybegynder
23. juli 2001 - 13:33 #9
nej jeg er bare ny på siden,vidste ikke 200 point var meget !
Avatar billede lazz-the-leader Nybegynder
23. juli 2001 - 13:34 #10
vis der er nogle af jer er vil have point for jeres svar kan i bare sige til !
Avatar billede lazz-the-leader Nybegynder
23. juli 2001 - 13:34 #11
i kan få 10 ! jeg har ikke så mange ...
Avatar billede kunze Nybegynder
23. juli 2001 - 13:35 #12
Tjaeeee... Man stiller jo normalt et spørgsmål lige efter oprettelsen.. Men ikke et så nemt et og så 200 point!!!
Avatar billede kunze Nybegynder
23. juli 2001 - 13:36 #13
Der står
15 = let
30 = mellem
60 = svær.. :)

Avatar billede tommyf Nybegynder
23. juli 2001 - 13:36 #14
zytech >> Spørgsmålet var højest 15 point værd. Og dit svar var ikke mere end 5 point værd.
Så hvis du vil undgå at folk råber \"snyd\" og lignende bør du nok give ham de 175 tilbage.
Avatar billede jasber Nybegynder
23. juli 2001 - 13:42 #15
Spm oprettet og svaret/accepteret på 42 sekunder - Det er fandme hurtigt.... Man fristes til at kalde det for SNYD!

Jeg vil meget gerne have lidt for den tid jeg brugte.
Avatar billede disky Nybegynder
23. juli 2001 - 14:01 #16
PHP er et sprog for newbies der vil lave server side scripting.

Rigtige programmører bruger JSP, da det er bedre hurtigere, objectorienteret osv.
Avatar billede barefoot Nybegynder
23. juli 2001 - 14:04 #17
www.webcafe.dk/php

disky=> det er ikke sandt!!!
PHP er betydeligt hurtigere end jsp!!!
I øvrigt tager jsp længere tid at skrive!
Avatar billede tommyf Nybegynder
23. juli 2001 - 14:04 #18
*lol* den samme smøre igen og igen.
Avatar billede barefoot Nybegynder
23. juli 2001 - 14:05 #19
tommyf => nej ikke helt. Det plejer at være asp som diskuteres. Her er det jsp.
Avatar billede disky Nybegynder
23. juli 2001 - 14:07 #20
barefoot:

PHP bliver oversat HVER gang en side bruges.

Hvorimod JSP compiles en gang.

Og det tager ikke længere tid at skrive noget i JSP, tro mig jeg er prof. jsp udvikler.

Bare se hvad der bliver undervist i på skoler, jeg kender ingen steder der spilder tid på PHP men mange steder bruger de Java og JSP (hvorfor mon).

Java/jsp er et langt mere gennemført og prof. sprog end PHP er.

Det fleste store prof. sites er forresten lavet i enten JSP eller ASP. og mange er ved at konvertere til JSP pga. det scalerer meget bedre end asp/perl/php og pga hastigheden.

Men PHP er populært blandt newbies, og kiddies, men ikke hos prof. virksomhedder.

Og hvis man kan java/jsp er job mulighederne også langt større. bare prøv at søg efter Java og PHP på www.stepstones.dk og se hvad folk søger.
Avatar billede tommyf Nybegynder
23. juli 2001 - 14:07 #21
Det var nu til Disky. Han fyre altid den kommentar af.
Avatar billede disky Nybegynder
23. juli 2001 - 14:08 #22
tommyf: Jeg tror ikke der er den store tvivl om hvad der er bedst til programmering java eller php.

Men okay, php freaks overgiver sig jo aldrig.
Avatar billede tommyf Nybegynder
23. juli 2001 - 14:09 #23
Folk der kan huske URL\'er er nu også ret eftertragtet ;o)
Avatar billede disky Nybegynder
23. juli 2001 - 14:10 #24
tommyf: så pyt da, men jeg har et job så jeg søger ikke :)
Avatar billede tommyf Nybegynder
23. juli 2001 - 14:10 #25
Stepstones giver jo 404.
www.eksperten.dk/spm/91485
Avatar billede disky Nybegynder
23. juli 2001 - 14:11 #26
??
Avatar billede barefoot Nybegynder
23. juli 2001 - 14:12 #27
disky => det er meget muligt at jsp compiles, men det kører stadig på sin eget platform, og det sløver altså en del.
Det er ligesom med rigtigt java. Det er også langsomt af samme grund.
http://www.zend.com/zend/art/php-over-java.php

Og angående dit spørgsmål på hvorfor der undervises i java og jsp.
Jeg vil påstå at det ikke er pga. jsp, men pga. java.
Java er jo et rigtigt sprog, og hvis man skal lære programmering duer et scripting sprog som php jo ikke.
Når man så alligevel lærer java er jsp jo en naturlig overgang frem for at starte på php.

Jeg vil da i øvrigt kraftigt modargumentere din påstand om at også asp har bedre performance end php.
php er et kraftfuldt sprog til at lave websider i, og der lader absolut ikke noget stå til overfor asp!!!
Avatar billede disky Nybegynder
23. juli 2001 - 14:12 #28
søgning på stepstone

Java: 9 jobs
Php : 0 jobs
Avatar billede barefoot Nybegynder
23. juli 2001 - 14:16 #29
Der er også store sited i php.
phpbuilder har 19\'000\'000 hits per måned, og sourgeforge har 30\'000\'000

bla. tv2 og tv3\'s sider er i php.
Avatar billede barefoot Nybegynder
23. juli 2001 - 14:17 #30
ups, ikke tv3\'s hovedside alligevel:(
Avatar billede disky Nybegynder
23. juli 2001 - 14:17 #31
JSP er JAVA (java server pages) Derfor er de populært.

Og der undervises i det, fordi det er 100% objectorienteret, og indeholder ikke designmæssige grimme ting som f.eks. php gør
f.eks. er ALLE variabler i java typefaste i modsætning til php.

Jeg har ikke sagt asp er hurtigere, jeg har bare sagt der er langt mere udbredt blandt prof. websites end php.

Den artikel du henviser til er jo en gang vrøvl. De skriver at det er MEGET svært at lære at lave servlets, nej det er ej. Men det er endnu nemmere at bruge JSP derfor gør man det også.
Artiklen bærer tydeligt præg af at det er en PHP freak der har skrevet det.

Og udbredelsen af JVM er altså temmelig stort, eller hvor mange PHP interpretere kender du som kan køre på palm,smartcard, mobile phones osv ??

Se f.eks.

www.disky.dk:1080

Det er en embeddet Java webserver !! Gør lige det med PHP.

Og som standard er PHP langsommere end JSP.
Interpreret koder er ALTID langsommere end compilet kode. JVM specielt med JDK 1.4 med -server parameteren er uhyggelig optimeret osv.
Avatar billede zeromaster Nybegynder
23. juli 2001 - 14:19 #32
42 sek om at svare?..

HELT klart SNYD !!
Avatar billede barefoot Nybegynder
23. juli 2001 - 14:19 #33
Og det mener du stadig når den compilerede kode køres på sin egen platform?
Det er jo et program i et program.
Avatar billede disky Nybegynder
23. juli 2001 - 14:19 #34
barefoot: de sites som phpbuilder og sourceforge er nørde sider, ikke PROF websider for firmaer.

I DK er f.eks. rejseplanen lavet i JSP, og SOL har mange sider lavet i Java også (faktisk er alt ved at blive lavet om til JAVA pga. performance, scalability og ikke mindst strukturerbarhed)

Sjovt du nævner det med tv2 se deres spil sektion hvad er den lavet i ?? Og hvad er alle spil lavet i ??
Avatar billede disky Nybegynder
23. juli 2001 - 14:21 #35
barefoot: nej det er ikke sin egen platform der er en Virtual Machine og det er IKKE det samme. Læs selv mere om det, jeg gider ikke forklare forskellen.

Men ud fra din påstand er PHP jo også bare et program i et program. for uden php.exe (eller hvad den hedder under linux osv) kan det slet ikke kører.
Avatar billede barefoot Nybegynder
23. juli 2001 - 14:21 #36
Har du noget i retningen af php\'s microtime(); i jsp?
Jeg kunne godt tænke mig at se nogle tider for forskellige udregninger.
Avatar billede tommyf Nybegynder
23. juli 2001 - 14:21 #37
zeromaster >> Forkert spørgsmål?
Avatar billede disky Nybegynder
23. juli 2001 - 14:23 #38
bare kig her: http://www.caucho.com/articles/benchmark.xtp

Ja testen er lavet af et firma der laver en JSP engine, men den taler for sig selv.

Og forresten hvorfor mon Oracle 9i kører Java og ikke PHP ???
Avatar billede barefoot Nybegynder
23. juli 2001 - 14:23 #39
disky => hvad har det med noget at gøre at det er nørde sider?
Om de er professionelle eller ej, så virker de lige godt.
Så kan det da være lige meget om der er blevet betalt penge for det!
Avatar billede disky Nybegynder
23. juli 2001 - 14:24 #40
barefoot:

sider lavet af nørder for nørder, bruger tit sådanne sprog.

Hvorimod store kommercielle sites, kræver lidt mere end bare at udvikleren synes det er et sejt sprog. De bliver nød til at tænke på uptime, scalability, hastighed, osv.
Avatar billede barefoot Nybegynder
23. juli 2001 - 14:25 #41
Jeg forstår altså ikke helt det skema som du linker til.
Hvilke tider er php, og hvilke er jsp?
Avatar billede tommyf Nybegynder
23. juli 2001 - 14:26 #42
Avatar billede barefoot Nybegynder
23. juli 2001 - 14:27 #43
Jeg kan godt se pointen i at det er vigtigere at siden er stabil når den er kommerciel, men der er altså ikke problemer med \"stability\" og hvad du ellers siger på de sider som jeg har linket til.

PHP er stabilt, og hvis ikke siden også er det så er det serverens skyld.
Avatar billede disky Nybegynder
23. juli 2001 - 14:28 #44
barefoot: Læs texten den er rimelig selvforklarende
Avatar billede disky Nybegynder
23. juli 2001 - 14:29 #45
barefoot:

Hvorfor bruger Oracle 9i mon Java istedet for PHP.

Jeg tror ikke de tænker det mindste på hvad nørder synes, de tænker på $
Avatar billede barefoot Nybegynder
23. juli 2001 - 14:34 #46
Hvad mener du med at oracle bruger java?
Altså det som styrer databasen?

Jeg har læst din tekst, og der står faktisk at den ikke testet på så mange forskellige script.

\"So is Resin or PHP or Perl faster? It really depends on your application. As a first cut, it\'s probably best to assume they have about the same performance unless you can benchmark your specific application. A difference of only 30% in a toy benchmark should be interpreted as having little or no difference.\"

Jeg må medgive dig at jsp er ved at komme med på hastighedsområdet, men det er også alt.
Avatar billede barefoot Nybegynder
23. juli 2001 - 14:37 #47
Og prøv lige at fortælle mig hvornår Oracle blev lavet.
Det er først de sidste par år at ph er blevet virkeligt stærkt, og Oracle er en del ældre.
Jeg går også ud fra at de bruger java og ikke jsp.

Og java er et programmeringssprog, det er php ikke - det er vel forklaring nok i sig selv.
Avatar billede disky Nybegynder
23. juli 2001 - 14:40 #48
Oracle 9i er en fuldbyrtet applications server, som du kan kører Java programmer i.

Hvor meget erfaring har du med JSP ?

Jeg har lavet prof. ting i både asp php og jsp, i nævnte rækkefølge. Og jeg er ikke 1 sekund i tvivl JSP er bedst.

Bare det at det er 100% objectorienteret skulle være grund nok til alle der bare har lidt uddannelse indenfor programmering til at vælge java/jsp.

Specielt indenfor scalability er Java/jsp langt foran sprog som perl og php.

spg2.

Oraclet bliver da udviklet med tiden, eller tror du bare de sover hele tiden ?

JSP er JAVA server pages altså JAVA !!!! Comprende ?

Netop det at Jsp er Java som er et programmeringssprog hvorimod php er et scriptsprog er i sig selv nok til ikke at bruge php
Avatar billede barefoot Nybegynder
23. juli 2001 - 14:45 #49
Så vidt jeg har forstået er jsp og java ikke det samme.
jsp er skrevet i java korrekt?

Og Oracle:
Selvom de ikke sover er der da absolut ikke noget grung til at skifte sprog.
Du ville heller ikke tage et spil som halflife og omskrive det fordi man skulle følge med tiden vel?

Og jeg er også enig i at php ikke kan løse Oracles opgave fordi at det ikke er et programmeringssprog.

Og jeg vil da også nok give dig ret i at jsp er at foretrække hvis man har programmerings erfaring i java, men det er altså ikke sådan at php halter laaangt bagefter.
Avatar billede disky Nybegynder
23. juli 2001 - 14:51 #50
JSP er Java embeddet i en webside.

f.eks.

<html>
<body>
<%
if(request.getMethod().equals(\"POST\")
{
}
%>
</body>
</html>

Jeg siger ikke php halter bagefter, jeg mener bare kun det er brugbart til småting. Det mangler ganske enkelt den samme gennemførthed som Java har, med hensyn til opbjectorientering osv. Mangel på det samme i php skaber ganske enkelt for mange problemmer hvis man har et udviklingsteam på f.eks. 20 mand.
Avatar billede barefoot Nybegynder
23. juli 2001 - 14:55 #51
OOP mangler da ikke i php.
Men vi kan nok godt blive enige om at det ikke er i samme grad som i java.

Jeg tror at vi tænker forskelligt omkring ordet småløsninger.

Jeg opfatter en side med en million sidevisninger om måneden som ret stor.

Men hvis du opfatter store løsninger som sider med udviklingsteams på 20 mand, så har du sikkert ret.
Personligt opfatter jeg phpbuilder som rigtig kæmpestor.
Avatar billede barefoot Nybegynder
23. juli 2001 - 14:56 #52
Bruger man %-tegn til jsp ligesom asp?
Avatar billede disky Nybegynder
23. juli 2001 - 14:57 #53
det er korrekt at PHP har OO indbygget, men det er ikke krævet at bruge det. Og derfor glemmer folk det.

Bare se hvis du skal sætte en cookie, så bliver en metode bare kaldt uden man egentligt ved hvad den bliver kaldt på.

phpbuilder er et dårligt eksempel det er igen ikke en stor kommerciel site. Men et sted for php, og det ville nok være utroværdigt hvis de brugte f.eks. asp, ikke ??

Når jeg snakker om websites er det altid kommercielle sites, da jeg ganske enkelt ikke gider beskæftige mig med andet, de andre sites er enten for små eller for amatør agtige, og man kan derfor ikke tjene penge på dem.
Avatar billede disky Nybegynder
23. juli 2001 - 14:58 #54
barefoot:

Ja det gør man

<% JSP kode  %>

man kan også skrive noget andet, kan bare ikke huske hvad da jeg altid bruger <%%>
Avatar billede barefoot Nybegynder
23. juli 2001 - 15:01 #55
Hvor stor skal en side være fordi at du kalder den for stor?
Og hvad er en lille siden?
Er tv2.dk lille?
Avatar billede disky Nybegynder
23. juli 2001 - 15:04 #56
barefoot:

Er du bare en ordkløver af rang ?

Jeg gider ikke spilde min tid på at forklare dig hvornår noget er stort eller ej. Slå op i ordbogen hvad det betyder, betydningen af ordet er subjectivt.
Avatar billede barefoot Nybegynder
23. juli 2001 - 15:06 #57
Ja, det er jo netop fordi at det er subjektivt at jeg gerne vil vide hvad du kalder en stor side, for tydeligvis har vi en ret forskellig opfattelse af det.
Avatar billede binderup Nybegynder
24. juli 2001 - 09:09 #58
http://www.intranetjournal.com/articles/200105/wp_05_24_01b.html

I denne artikel er der lidt skydts til PHP folkene - der findes skam kommercielle sites med PHP.

Men denne diskussion er magen til den der kommer op hver gang der er en stakkels person der spørger om hvilken editor der er bedst.

Svaret er enkelt - vælg det sprog der passer bedst til opgaven. Er du god til PHP og har du ikke et specielt behov for at bruge ASP, JSP, PERL osv. så brug PHP. Skal du arbejde op mod systemer hvor det bedst kan betale sig at bruge JAVA, så brug JAVA.

Skal man udelukkende lave Web applikationer så er det min erfaring at det er nemmest at finde ressourcer på nettet inden for PHP og PERL - så er man ikke stiv i JAVA og mener man at man har brug for hjælp så vil jeg anbefale at man starter med PHP, hvor man nemt og hurtigt kan skabe et program.

Som nybegynder er det vigtigt at man hurtigt kan få skabt noget, for det giver blod på tanden til at komme videre med andre og måske mere krævende sprog.

Når man så har erfaring nok, så kan man begynde at komme med overvejelser omkring hvilket sprog der passer en bedst - for med de sprog der har været nævnt i denne indlægsrække så er der i virkeligheden ikke tale om andet end PEPSI og COCA-COLA - enten er man til det ene eller til det andet, og man vil gøre meget for at forsvare ens konservative holdning.
Avatar billede delwin Nybegynder
24. juli 2001 - 11:53 #59
derudover er phpbuilder.com, som jo er en meget stor side, blevet kommerciel.. Det er ikke engang Tim der står for updates længere.. det er en gruppe typer fra internet.com.. de opkøber jo alt hvad der har mere end 14 hits pr årtusinde..
Avatar billede barefoot Nybegynder
24. juli 2001 - 12:47 #60
binderup => der står også at php er 3,5 gange hurtigere end java - hehe
Og at JAVA forresten er det langsomste af de fire sprog *G*
Avatar billede binderup Nybegynder
24. juli 2001 - 13:08 #61
Desuden tror jeg også mange kommercielle virksomheder vælger JSP, JAVA ud fra at det er noget kendt fra pressen, og derfor må det også være godt.

Så set ud fra et jobmæssigt synspunkt er det nok smartest hvis man kan programmere i JAVA, da det tilsyneladende er det virksomhederne ønsker i dag.

Men det har intet at gøre med om det ene er bedre end det andet...
Avatar billede andreas_admin Nybegynder
25. juli 2001 - 10:42 #62
spørger/svarer er slettet. Evt. indsigelser kan gøres her eller til info@eksperten.dk