Avatar billede masteraaen Novice
30. august 2010 - 13:38 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Summere filtrerede oplysninger i Excel

Hej.

Jeg har filtreret en større mængde data, hvor den ene kolonne indeholder noget tekst.
Jeg har nu brug for at summere værdierne af en anden kolonne - men kun for de filtrerede værdier.
Hvordan gør jeg det? Den skjuler jo blot rækker, hvor filteret frasorterer rækken, men den kommer jo med i summen fra række 1 til whatever....

Det smarteste var selvfølgelig at gøre det i en pivot-tabel men her kan jeg ikke lave det ønskede filter, så tabellen kun medtager værdier, hvor der i en anden kolonne indeholdes en bestemt tekst...
Avatar billede jesaca Praktikant
30. august 2010 - 14:00 #1
Hvis du har filtreret data kan du godt lave en sum på dem alligevel.

1.Sæt markøren under de filtrede data
2.Aktiver autosum funktionen, som du normalt vil gøre.

Efter at sum funktionen er aktiveret vil den lave et forslag til summen af de data der står i cellerne ovenover (også selvom de ikke er vist), også de celler der er skjult. Men læg også mærke til at den laver autosum om til funktionen subtotal, denne funktion tager kun fat i de data som bliver vist

Jeg håber dette kan hjælpe dig, ellers må du sige til.
Avatar billede masteraaen Novice
30. august 2010 - 14:24 #2
Super. Det virker - læg venligst et svar.
Kan den også sættes op til at filtrere på mere end 2 ting, der indeholdes i teksten?

Filteret skal nemlig indeholde både *mellemr*, *M/R*, *kæde* og *konsolidering*. Men der er kun plads til 2 filtre... :-(
Avatar billede jesaca Praktikant
30. august 2010 - 14:42 #3
Jeg formoder du anvender Excel 2003, for der har du helt ret i din angivelse med at du kun kan vælge to forskellige, havde du Excel 2007 var der ingen problemer heri.

Men alligevel kan du godt filtrer på flere data, men dog ikke med det almindelige filter, du skal bruge et avanceret filter, men det virker på en lidt anden måde end det normale filter.

Hvis du ikke kender det avancerede filter, så gå ind på vores website www.officekursus.dk/kontakt og send dine oplysninger, som min. din mail adresse, så sørger vi for et hands out på hvordan du anvender et avanceret filter.
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2010 - 16:26 #4
Hvis du kan acceptere en hjælpekolonne kan det klares med Autofilter. Hvis dine tekster starter i A2 så indsæt denne formel i C2:
=ELLER(A2="M/R";A2="Kæde";A2="konsolidering";A2="mellem")
kopier formlen nedad. Filtrer herefter på SAND i kolonne C.