Avatar billede gjoede Nybegynder
16. september 2010 - 20:56 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Adgang til Synology DS209 via Fullrate P-2602R-D1A og Linksys WRT610N

Bær over med mig, da jeg har søgt højt og lavt i disse fora, uden at finde svar på det jeg knokler med.

Jeg har et Fullrate abonnement, hvor der følger en Zyxel P-2602R-D1A router med. Da jeg selv har en rigtig god Linksys WRT610N router, vil jeg hellere bruge den til at sende internettet ud i lejligheden.

Dette er lykkedes ved at ændre dens IP til 192.168.1.2 og deaktivere DHCP server. Jeg aner ikke hvad dette betyder, men det skrev Fullrate support var nødvendigt, for at koble de to sammen.

Nu vil jeg så gerne kunne tilgå min Synology DS209 NAS via internettet, og så vidt jeg har forstået, betyder det at jeg skal benytte mig af portforwarding?

Her går det galt. Hvis jeg går ind på whatismyip.com får jeg at vide at jeg har en ip der hedder 95.166.166.216. Jeg kommer ind på Fullrate routeren ved at taste denne adresse. Men det gør jeg også ved at taste 192.168.1.1?

Min Synology bruger ip 192.168.1.36.

Hvor skal jeg sætte dette portforward op? Zyxel eller Linksys? Og hvordan gør jeg det?

Beklager den lange smøre, men nu har jeg brugt 4 gode aftenener på at finde ud af det selv, og jeg har stadig ikke grundlæggende forstået portforward, og bruge af to routere sætter mig helt skakmat.

Mvh. Thomas
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. september 2010 - 21:05 #1
Hvis jeg går ind på whatismyip.com får jeg at vide at jeg har en ip der hedder 95.166.166.216. Jeg kommer ind på Fullrate routeren ved at taste denne adresse. Men det gør jeg også ved at taste 192.168.1.1?

192.168.1.1 = intern IP
95.166.166.216 = ekstern IP

Du skal portforwarde på din Zyxel til Linksys, som portforwarder til
din Synologi NAS.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. september 2010 - 21:16 #2
Det ser nu ud til at Linksys-en ikke agerer router, men kun switch og access point - ellers skulle man ikke slå DHCP fra. Derfor er det kun i Zyxel-en der skal portforwardes.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
17. september 2010 - 15:55 #3
Gå ind på din zyxel via 192.168.1.1 og brug den kode du har fået fra fullrate.

Gå ind under network / NAT / port forwarding

Her vælger du "user define" under service name.

Skriv ip til din NAS 192.168.1.36 under server ip adress.

Vælg at åbne følgende porte:
21 for FTP
80 for photostation
5000 hvis du vil kunne tilgå manager fra nettet.
Kald den hvad du vil ud for service name inden du trykker apply.

Men 2 routere kan godt give problemer, hvis de ikke vil spille sammen.
Jeg har samme udstyr som dig, men droppede min anden router pga problemer. Den anden router var dog også en zyxel.

Tjek at linksys er sat korrekt til "bridge mode"
Avatar billede Kluddermor Juniormester
17. september 2010 - 15:56 #4
På synologys hjemmeside kan du se hvilke porte, de skal åbnes, for at give adgang til forskellige funktioner.
Avatar billede gjoede Nybegynder
19. september 2010 - 20:59 #5
Tak for det konkrete forlag kludermor. Men den der bridge mode, tror jeg umiddelbart er et problem. Der er ikke en konkret setting til det på menuen.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
20. september 2010 - 09:49 #6
Jeg googlede din linksys router. Den kan ikke køre som bridge.

Men du kan vel også bruge din linksys alene uden at bruge din zyxel fra fullrate?
Du kan skrive indstillingerne ned, som fullrate har givet zyxel routeren, og så gå ind på din linksys og angive samme værdier.

Den eneste fordel ved at bruge zyxel er, at fullrate automatisk sender opsætningen til routeren, hvis du laver reset. Ja og så vil de sikkert kun lave support, hvis du bruger zyxel. Men den er nem at skifte tilbage til, hvis du skulle have brug for det, eftersom al opsætning foregår automatisk.

Det er grundlæggende samme opsætning, dog med forskellig opbygning af menuerne kunne jeg forestille mig.

Altså kan du sagtens eksperimentere uden at ødelægge noget. Du kan altid lave reset og komme tilbage til start.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
20. september 2010 - 09:56 #7
Lige en tilføjelse: Det kræver selvfølgelig at din linksys har indbygget modem.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
20. september 2010 - 10:01 #8
Og efter lidt mere googlen ser det ud til, at det har din linksys ikke. :-(

Så umiddelbart vil jeg påstå, at du ikke kan lave det setup du har tænkt dig. Jeg er ikke ekspert på området, men har rodet en del med det.
Avatar billede gjoede Nybegynder
20. september 2010 - 11:09 #9
Jeg er ikke lige med på denne her modem del. Da jeg boede i København, var denne Linksys koblet direkte på vores andelsforening bredbånd. Har den så ikke et modem i sig?
Avatar billede Kluddermor Juniormester
21. september 2010 - 20:35 #10
Så vidt jeg kunne google har den ikke.
http://forums.whirlpool.net.au/archive/1272221
Det kommer sikkert an på hvordan jeres netværk har været sat op i andelsboligforeningen. Det kunne måske godt være sat op, så den enkelte lejlighed ikke har brug for modem.
Avatar billede gjoede Nybegynder
01. november 2010 - 22:19 #11
Hej Kludermor

Jeg kan ikke få det til at funge, men hvis du smider et svar, så får du pointene for dit forsøg.

Mvh. Thomas
Avatar billede Kluddermor Juniormester
01. december 2010 - 09:54 #12
OK her er et svar.
Eksperten sender mig ikke mails, når der kommer nye kommentarer, derfor det sene svar.

Håber du får det til at virke eller finder en anden løsning. Teknik, der ikke virker, er bare til besvær.