Avatar billede Tampico Praktikant
24. oktober 2010 - 10:45 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Trådløs hjemme-router med VPN

Hej Eksperter

Jeg har et simpelt hjemmenetværk hvorpå der er koblet en NAS-server samt et par alm. pc'er på.

Det jeg ønsker, er at en eller flere brugere kan komme på mit hjemmenetværk når vi er ude, og dermed kan tilgå drev fra NAS'en som hvis vi sad hjemme på netværket.

Jeg forstiller mig den bedste og billigste løsning må være en VPN adgang i routeren, men jeg synes det er noget af en jungle at finde hoved og hale i.

Hvad vil man råde mig til at købe af router og model?

Forklar mig også lige forskellen på VPN og VPN Passtrough - har det nogen betydning i den løsning jeg søger?
Avatar billede kmunk1975 Nybegynder
24. oktober 2010 - 10:58 #1
altså grundlæggende kan man lave adgang via almindelig port forwarding og bruger adgangs kontrol, evnt lave nogen porte til ftp som er anderledes end de normale.
vpn er vel mest hvis du vil have vpn = krypteret og sikker linje frem til dit system/computere servere ude fra din bærbar eller andre pcer.

men bare lige det jeg ved
kristian
Avatar billede kmunk1975 Nybegynder
24. oktober 2010 - 11:06 #2
vpn kort forklaret dansk
http://da.wikipedia.org/wiki/Virtual_Private_Network

vpn software client og servers
http://compnetworking.about.com/od/vpn/tp/vpnsoftwarefree.htm

vpn firewall
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc958037.aspx
håber dette kan kaste lidt lys over det
kristian
Avatar billede Tampico Praktikant
24. oktober 2010 - 11:34 #3
Hej kmunk1975

Tak for dine input

Arkitekturen og principperne i VPN tror jeg nok jeg forstår, så derfor skal jeg bare have fundet en praktisk løsning på udfordringen.

Da jeg ikke har til hensigt at sætte en VPN server op på mit lille netværk, så forstillede jeg mig at det hele kunne købes færdigt i en router?

Ftp findes på NAS'en, og det fungerer fint. Men det er desværre uhensigtsmæssigt i forhold til de opgaver jeg har, og derfor ønsker jeg at være på systemet på samme måde, som hvis jeg sad direkte på det.
Avatar billede CL2000 Nybegynder
24. oktober 2010 - 11:57 #4
Hvis det skal være en hardware løsning kunne du evt. købe sådan en router
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=460791
Avatar billede Tampico Praktikant
24. oktober 2010 - 12:48 #5
Havde nu forstillet mig en trådløs, og noget billigere - er trods alt kun til et hjemmenetværk.
Avatar billede Tampico Praktikant
26. januar 2011 - 10:04 #6
Lukker