Avatar billede HelenaSvendsen Nybegynder
10. november 2010 - 09:11 Der er 8 kommentarer

Hvordan regner man det her ud?

Hej allesammen.
Jeg vil gerne have lidt hjælp med denne her opgave, hvis i altså vil hjælpe.
Her er hvad der står i opgaven:

Turen gennem byen er 2 km. Lufthavnsvejen er 5 km.

x = kørte km
y = tid i timen.

En dag skal ambulancentransportere en alvorligt syg patient til lufthavnen. Ambulancen kan kun køre med en hastighed på 20 km/t. Ambulancens tur kan beskrives med ligningen: y = 3x

Samtidig starter en taxa fra lufthavnen, og kører til sygehuset. Taxaen kører med en hastighed på 50 km/t. Taxaens tur kan beskrives med ligningen: y = -1,2x + 8,4

Vis ved beregning, hvor langt fra sygehuset de to biler mødes.

Tak for hjælpen allesammen, fra HelenaSvendsen.
Avatar billede j3ppah Novice
10. november 2010 - 09:27 #1
50 kmt = 0,8333 km/min
20 kmt = 0,3333 km/min
turen er 7 km.
    1    2    3
    2,5  5    7,5

Så efter 6 min har ambulancen kørt 2 km altså
6*0,3333 = 2 og taxaen har kørt 0,8333 * 6 = 5
Hvilket vil sige de mødes 2 km fra hospitalet.

Ved ikke helt hvad de to ligninger skulle bruges til, for ud fra spørgsmålet står der ikke de skal benyttes til noget.
Avatar billede richardjensen Seniormester
10. november 2010 - 10:10 #2
Jeg ville vælge at bertragte kørt strækning (y) som funktion af tiden (x)
Ambul.: y(a)=20x , Taxa: y(t)=50x
(kører tilsammen 7 km ,  20x+50x=7 => x=0.1
Amb. kører 0.1x20km = 2km , Taxa 0.1X50km= 5km
Avatar billede j3ppah Novice
10. november 2010 - 10:46 #3
Du kunne jo lave det som en graf for at score fedte points :D...

X tid/min
Y KM

min
7            A                    T
6          A                T
5        A              T
4      A          T
3    A        T
2  A    T
1 A  T
0    1    2    3    4    5    6    7 km

IF (A KM + T KM = 7)
{
KM FRA HOST = A KM;
}

Sagt på en anden måde:
IF (A + T = 7)
{
int KM Fra hosp = A KM;
}

Er 100% sikker på at Eksperten ikke kan lide min påsætning af tegn osv, da det problem har stået på i flere år nu. Så grafen ligner nok pis.
Avatar billede falster Ekspert
10. november 2010 - 19:23 #4
Eller løs blot de 2 ligninger med 2 ubekendte:

y = 3x
y = -1,2x + 8,4

Giver 3x = -1,2x + 8,4 medfører 4,2x = 8,4 og så x = 2 (indsæt i nederste ligning).

Så er y = 6 (indsæt i øverste ligning).

Der køres altså i 6 minutter og mødestedet er 2 km fra sygehuset.

"Ekstra" bevis: Ambulancen kører 2 km på 1/10 time og taxaen 5 km på 1/10 time. 2 + 5 = 7 = korrekt længde på hele afstanden.
Avatar billede richardjensen Seniormester
10. november 2010 - 20:28 #5
Hvis løsning med graf,ville jeg inddrage,at de 2 har forskellig startsted, og modsat rettet kørsel.
Skæring mellem de to linier angiver træf-sted/tid
Avatar billede falster Ekspert
10. november 2010 - 21:09 #6
Nemlig.

Indtegn de to linjer, der bestemmes af de to ligninger.

Skæringen er som at løse ligningerne (x,y) = (2,6)
Avatar billede Nicklas Esko Novice
08. februar 2018 - 08:41 #7
HVORNÅR MØDES DE?

2 venner bor med afstand af 100 km mellem hinanden. De aftaler at de vil mødes et sted og spise medbragt mad. Den ene cykler med en hastighed på 20 km/t Den anden kører på scooter med 45 km/t Efter hvor lang tid mødes de?

PLS DO THIS, JEG GIVER 10 KR TIL DEN DER GØR DET HURTIGST
Avatar billede falster Ekspert
08. februar 2018 - 09:13 #8
Vi forudsætter, at de kører lige mod hinanden. Så mødes de, når de har kørt 100 km tilsammen.

20x+45x=100 giver x=100/65 time = ca. 92 minutter.