Avatar billede settler Juniormester
11. november 2010 - 15:12 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Program til skalering, redigering af billeder

Hej,

Har en hjemmeside der skal have en bestemt størrelse billede. Hvordan skærer jeg eller skalere jeg et billede nemmest hvis jeg skal bruge en jpeg i en bestemt størrelse.

Har tit store billeder af landskaber på 7 mb som skal gøres mindre.

Nogle programmer hvor jeg nemt kan klippe ud og tilpasse.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. november 2010 - 15:20 #1
irfanview er meget let, gratis og på dansk.
http://www.irfanview.com/
udover selve programmet skal du hente dansk sprogfil, samt plugins (udvidelser, så du fx let kan markere et udsnit af billede, og kopiere dette til nyt)
Avatar billede michael_stim Ekspert
11. november 2010 - 15:25 #2
Jeg faldt over denne, for et par uger siden. Men ved ikke hvordan den fungerer, eller i det hele taget fungerer, da jeg selv sidder med Linux. Synes bare det var smart at man kunne tage en hel mappe ad gangen.

http://www.multipleimageresizer.net/screens.aspx
Avatar billede nissen2630 Novice
11. november 2010 - 15:44 #3
også på dansk og ganske gratis : http://www.getpaint.net/
11. november 2010 - 18:46 #4
Under hvilket system ->
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?

Hvis du finder på at pænt vende tilbag hertil og svare/kommentere det, så kan du få fidusen....

Det har du ikke været såååå flink til på det sidste Point ude: 1.060 ->
http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/settler
Avatar billede settler Juniormester
11. november 2010 - 21:21 #5
Har vista.

Har nogle stykker hvor jeg ikke har været god til at vende tilbage. Har rykket for svar istedet for kommentar i disse så der kan blive ryddet op i dem.

Skal til at teste om det kan lade sig gøre i irfanview. Vender tilbage senere.
11. november 2010 - 21:29 #6
Avatar billede settler Juniormester
11. november 2010 - 21:31 #7
Kunne ikke umiddelbart finde ud af det i irfanview.

Jeg skal f.eks. have et billede med målene w:2912 og h:4368. Et ret stort billede. Her skal jeg have valgt en del af billedet og have lavet det om til W:628 H:332.
Avatar billede settler Juniormester
11. november 2010 - 22:28 #8
Kan man lave billeder mindre uden at miste kvalitet i billedet.

Sidder og prøver lidt med photofiltre men kan ikke helt få det til at lykkes. Når jeg får det skaleret ned til 628/332 syntes jeg også det mister en del kvalitet

Ville gerne det var muligt at lave et billede i 628/332 ved flytter en firkant rundt på billedet for at vælge det man vil have og derefter komprimere det. (hvis det gav mening)
Det vil sige man finder 1256/664 og derefter skalere det om så det ikke bliver vredet skævt.

Håber det giver lidt mening.
Tak
Avatar billede settler Juniormester
26. november 2010 - 10:01 #9
Har siddet og arbejdet med det.

bruger Photofiltre nu, har jeg lidt nemmere ved end irfanview.

Vil i begge smide et svar.

Tak for hjælpen
27. november 2010 - 00:04 #10
Ping...

(Det var så et [svar]...)