Avatar billede fimp Nybegynder
19. november 2010 - 21:45 Der er 2 kommentarer

Optage tekst-tv undertekster til tekst-fil

Jeg har brug for at optage underteksterne, der vises på DR på side 399 fx under TV-Avisen.

Så vidt jeg kan forstå, så sendes tekst-tv signalet rent faktisk som tekst, så det burde være muligt at fange signalet og gemme det i en tekst-fil.

Jeg har ledt efter TV-tuner-kort, der kan, men indtil videre uden held. Der er nogle DVD-optagere, der kan optage tekst-tv, men dem jeg har set brænder det så ind i tv-billedet, og de kan derfor ikke gemmes som tekst. Det nye digitale DVB-signal sender også underteksterne med som bitmap-billeder, så vidt jeg kan forstå.

Er der nogen, der har et bud på, hvordan undertekster fra tekst-tv kan gemmes i tekst-filer?
19. november 2010 - 22:54 #1
Tekst-TV informationen sendes som en 'bit'strøm i nogle af de første "usynlige" linier i toppen af biledet...

Et aktivt TV billed består faktisk kun af 432 linier, resten er diverse Sync/farve information (som det iøvrigt har været som standard i mange år!), samt en håndfuld tomme linier. Og det er disse tomme linier, som så indeholder en nøje defineret datastrøm. Efterfølgende elektronik kan så 'sortere' dette til tegnsæt i den rette rækkefølge...

---

Point ude: 552 ? -> http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/fimp - hænger spørgsmål ???
Avatar billede norbert_ Nybegynder
19. november 2010 - 23:18 #2
Nu skriver du intet om, hvad optager, du har, eller om det er kabel eller jordantenne.
Jeg har yousee og så har jeg Abeo-boksen, som Aldi har solgt for 500 kr. Her får du optagelserne som direkte filer på en separat harddisk. Hvis du tager filen herfra og smider ind i et program, som hedder projectX, kan du demuxe Tekst-tv-siderne fra signalet til en tekstfil, som du kan bruge til hvad du vil.