Avatar billede yeti Nybegynder
17. december 2010 - 11:58 Der er 4 kommentarer

Hvordan får jeg en IF-sætning til at returnerer en tom celle

Jeg vil gerne have en if-sætning til at returnerer en tom celle, og det dur ikke med "", for så kan jeg ikke regne videre med den. Kriteriet skal være et hvis jeg laver en "tom celle" + 1 bliver resultatet 1. Og jeg vil gerne undgå at der står "0" (nul) i cellen.
Avatar billede martin_moth Mester
17. december 2010 - 13:23 #1
If betingelse then
  cells(1,1).value = ""
end if

Den skriver ikke "" ind i cellen, men lader den blive tom.

Men forstår ikke helt hvad du vil have, så er det ikke svar nok, så uddyb. Vi er i Excel VBA, ikke?
Avatar billede yeti Nybegynder
17. december 2010 - 13:39 #2
Nope ikke helt. Det er en helt simpel if-sætning skrevet i en celle. Og da det er en kollega der skal bruge den vil jeg helt ikke begynde at lave det i VBA da de så bliver helt rundt på gulvet over noget de ikke er vant til...

=IF(D2=3;"hest";"")

Her er det jeg gerne vil skifte "" med noget da "" ændre cellen til at blive tekst, og så kan man ikke regne videre med den.
Avatar billede martin_moth Mester
17. december 2010 - 13:55 #3
Hvis din IF-formel står i A1, og du i en anden celle skriver 3*A1, så får du fejl hvis udfaldet af din IF sætning er ""

Eneste løsning jeg kan er at bruge 0 i stedet for "", men den vil du jo helst ikke have. :-S

Muligvis kan man formatere en række celler, så de bliver blanke hvis der står 0 i dem.
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2010 - 17:02 #4
0 i IF funktion i stedet for "" og så for eksempel følgende brugerdefinerede talformat:
#.##0;-#.##0;;