Avatar billede Gimhle Novice
18. december 2010 - 10:31 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvor udbredt er Word Vs Adope Reader

Jeg er ved at lave nogle festsange som skal rundtsendes til vennernes adresser ( med mail.
Er der nogen som kan fortælle mig om hvor mange % af "private brugere" der har "Word" og evt hvormange % der har "Adobe Reader".

Jeg overvejer om jeg skal sende sangene som .doc eller .pdf-fil
Avatar billede hcma Novice
18. december 2010 - 10:40 #1
alle burde have Reader og hvis de ikke har Reader har de garanteret et andet program som kan åbne *.pdf.
(mener at Reader bliver installeret i.f.b med install af Windows)

det fylder også mindre hvis du konverteret til *.pdf
Avatar billede Techwork Praktikant
18. december 2010 - 10:55 #2
Vil da helt klart anbefale at sende den slags rundt som PDF frem for i Word format. Med mindre selvfølgelig at de skal kunne redigere i det.
Word koster penge Adobe Reader kan hentes gratis på www.adobe.com. En anden forskel er at Word bruges til at udforme nye eller redigere eksisterende dokumenter, mens at Adobe reader kun at til at læse eksisternde dokumenter f.eks. manualer.
Kender ikke til nogen tal på % fordeling af de 2 programmer, men vil tro at der er klart flest der kan læse PDF.
Avatar billede hcars Novice
18. december 2010 - 10:58 #3
Jeg er ikke enig med hcma:

Reader bliver _ikke_ installeret sammen med Windows. Den skal hentes hos adobe.com, men det er da rigtigt, at de fleste har den.

Har du et program, der kan _skrive_ en .pdf-fil?

Hvis du sender i Word og under "gem som"

vælger fil-format "Word 6.0",

vil du have en fil, som alle kan åbne, blot de har Windows på PC'en.

"Word 6.0" kan nemlig læses af Wordpad, og det program er den del af Windows-installationen. Har man Word installeret, kan det selvfølgelig også læse filen.
Avatar billede hcma Novice
18. december 2010 - 11:14 #4
hcars  -->  skrev også kun at jeg mente at.....  ;o)

Men der er nogle programmer, som kræver Adobe Reader indstalleret, hvis man vil læse hjælpefiler o.s.v....
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
18. december 2010 - 13:49 #5
Send det som PDF. På den måde er du også altid sikret, at det ser ens ud alle steder. Hvis du sender det i det nyeste word, og nogle har et gammelt, så kan det se forkert ud hos dem. Det samme hvis de åbner det i et helt andet program, som kan læse word-filer.

Hvis folk ikke har Adobe Reader, så må du sende et link, hvor de kan downloade det. Større problem er det vel heller ikke.

"Word koster penge Adobe Reader kan hentes gratis på www.adobe.com."

Man behøver vel ikke word for at læse dem. Har MS ikke lavet et gratis program, der kun kan læse office filer. Det er jeg ret sikker på. Ellers kan man altid downloade en trial. Den kan læse filerne for altid. Også efter den udløber. Man kan så bare ikke redigere længere. Ellers kan man også åbne word-filer gratis i browserversionen på f.eks. hotmail. Det fungerer også udemærket.
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
18. december 2010 - 13:50 #6
Nu når jeg tænker over det.

Hvis du er i tvivl, hvorfor sender du det så ikke bare både som pdf og som word? Så er problemet vel løst :)
Avatar billede Gimhle Novice
11. januar 2011 - 09:55 #7
Jeg har nu "fundet" Microsoft's Word Viewer som er gratis. Hvis folk ikke selv har Word kan de åbne siderne med Viewer
Avatar billede hcars Novice
11. januar 2011 - 14:58 #8
Jamen, det er da også _meget_ smartere, end at du gør dig den ulejlighed at gemme i f. eks. Word 6.0.

</IRONI>
Avatar billede Gimhle Novice
11. januar 2011 - 17:09 #9
Hej hcars!

Selv om du skriver "lidt ironisk"(#8) fordi du gentager hvad du selv skriv i #3 og mener at du har en "bedre" løsning.
Et forslag bliver ikke rigtig godt og "mere rigtigt" fordu det bliver gentaget - endda med ironi :-)

Dit forslag et ikke brugbart, desværre, p.g.a. Wordpad ikke kan gengive sider hvor teksten står i spalter. Derfor Word Viewer :-)

#3: Hvis du sender i Word og under "gem som"
vælger fil-format "Word 6.0",
vil du have en fil, som alle kan åbne, blot de har Windows på PC'en.
"Word 6.0" kan nemlig læses af Wordpad, og det program er den del af Windows-installationen. Har man Word installeret, kan det selvfølgelig også læse filen.