Avatar billede craft Nybegynder
28. december 2010 - 14:31 Der er 14 kommentarer

Finde routers ip-adresse

Jeg skal ind og konfigurere min trådløse router, Linksys WRT54G.

Jeg er forbundet til routeren med kabel, og jeg HAR prøvet at skrive "ipconfig /all" i en kommandoprompt, men den standardgateway, der oplyses, er tilsyneladende IKKE routerens ip-adresse, da jeg får en "Problem med indlæsning af side" i Firefox.

Den standardgateway, der oplyses i kommandoprompten er 10.0.0.1. Det er ikke den. Og jeg har også prøvet 192.168.1.1 og 2., og de giver heller ikke noget.

Jeg har prøvet at tilslutte en anden computer, og den har også 10.0.0.1 som standardgateway.

Jeg er IKKE meget for at resette routeren, da den er sat lidt specielt op fordi internettet er en andelsboligforening, så det foregår på den måde, at der bare sidder et internetstik ind til hver husstand, og derfor kan routeren ikke bare køre med standard-opsætningen, for det konflikter med foreningens fælles router (er min teori).

Men det korte af det lange:

Hvordan finder jeg routerens ip-adresse?
Avatar billede jakobdo Ekspert
28. december 2010 - 14:48 #1
Hvis default gateway er 10.0.0.1 burde den kunne tilgås via: http://10.0.0.1

Men hvis du har deaktiveret web adgang, så bliver det svært.
Hvis du har ændret default port, så bliver det også svært.
Så hvis ikke du kan komme ind med 10.0.0.1, så kan det være du må ud i en reset.
Alternativt, så skal du lave en portscan af din router, og måske du er heldig du har ændret webinterface til en anden port og kan finde den.
Avatar billede craft Nybegynder
28. december 2010 - 14:49 #2
Ok.

Hvordan laver jeg sådan en portscan?
Avatar billede jakobdo Ekspert
28. december 2010 - 14:52 #3
Et af de første hits på google gav mig:
http://www.radmin.com/products/utilities/portscanner.php

Og så skal du huske at scanne ip 10.0.0.1
Avatar billede craft Nybegynder
28. december 2010 - 14:57 #4
Her er resultatet af min portscan:

http://peecee.dk/upload/view/281766

Siger det noget???
Avatar billede jakobdo Ekspert
28. december 2010 - 15:03 #5
Den har "kun" scannet 67 "porte".
Der kan jo være fra 0 -> 65534
Avatar billede craft Nybegynder
28. december 2010 - 15:11 #6
Det var fordi der var flueben i "Use default ports list". Nu har er den i gang med at scanne frem til 65534. Jeg vender tilbage når den er færdig.
Avatar billede craft Nybegynder
28. december 2010 - 15:12 #7
Haha, nu får jeg en fejlmeddelelse fra Windows om at programmet er holdt op med at fungere... Det går virkelig godt. Jeg prøver at finde et andet program.
Avatar billede noltus Novice
28. december 2010 - 15:13 #8
Avatar billede craft Nybegynder
28. december 2010 - 15:27 #9
Her er resultatet af portscanning med et andet program:

http://peecee.dk/upload/view/281772

De porte, der er listet, er dem, der er åbne.

noltus, mener du, jeg skal flashe firmwaren? For det vil jeg ikke kaste mig ud i.
Avatar billede jakobdo Ekspert
28. december 2010 - 15:31 #10
2033 kunne godt være den.
Prøv: http://10.0.0.1:2033
Avatar billede craft Nybegynder
28. december 2010 - 16:07 #11
Hehe, når jeg prøver 10.0.0.1:2033, så får jeg web-interfacet til en Zyxel-router. Mon det er boligforeningens "centrale" router?

Har du andre forslag?
Avatar billede jakobdo Ekspert
28. december 2010 - 16:11 #12
Hvilke porte har du koblet kablerne fra væggen / pc'en til ?
Avatar billede craft Nybegynder
28. december 2010 - 16:29 #13
Der sidder et kabel fra væggen (dér, hvor internettet kommer ind i huset) til routerens port 1.

Dette er normalt det eneste, der sidder, og det trådløse net virker fint med den ene, sædvanlige computer.

Nu har jeg så taget en anden computer med, og det er i den forbindelse, jeg skal ind og tilføje dens MAC-adresse i routeren.

Den computer, jeg har taget med, sidder med kabel i routerens port 3. Jeg har også prøvet sætte den i Internet-porten, menn det hjælper heller ikke på adgangen til routeren.
Avatar billede jakobdo Ekspert
28. december 2010 - 17:12 #14
Prøv at tag kablet fra væggen og sæt i routeren WAN port.
og brug så port 1-4 til dine forskellige pc'ere.