Avatar billede pezz Novice
29. januar 2011 - 12:15 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Webshop SEO / Mangler besøgende - Har brug for friske øjne

Hejsa Eksperter.

Jeg har kodet en webshop + tilhørende t-shirt designer fra bunden for en god ven, men døjer med at få den fra jorden. Den har været helt aktiv siden 1. januar, men der er ingen der køber noget og meget få besøgende.

Jeg håber, at nogle af jer kan være behjælpelige med at kigge på shoppen, bare kort, og give noget kritik/kommentarer på hvad der kan være galt. Har forsøgt at gøre siderne så nemme som mulige at bruge, også hele processen med at bestille osv. Lige p.t. har vi mange teorier, en af dem er at det hele måske virker generelt for billigt, og potentielle kunder derfor hurtigt forsvinder.

Siden er blevet promoted bl.a. vha. flyers til mange folk i lokal-byen, en facebookgruppe på ca. 60 medlemmer (ca. 20 dage gammel gruppe), og et par tusinde kroner brugt på facebook reklame og lidt andre medier. Største problem er, at shoppen tilsyneladende slet ikke er synlig på google, når man søger på noget relevant.

Har gjort en del standard-ting, mht. SEO, lavet det meste som diverse websites foreslår, samt submitted til en masse søgemaskiner herunder google vha. webmaster tool+sitemap.xml. Endvidere bruger jeg også google analytics på alle sider. Analytics siger, for 1. jan til 28. jan: 416 visits, 5100 pageviews, 18.51% bounce rate. I shoppens interne statistik kan jeg se der er over 400 unikke besøg om dagen, men det er søgemaskiner hovedsagligt. I snit er der nok reelt 20-30 potentielle kunde-besøg pr. dag.

SEO'en er ikke perfekt endnu, der mangler meta keywords og ordentlige titles+descriptions på ca. halvdelen af siderne, hvor der bare bruges en default tekst. Men vil mene, at der stadig burde være lidt flere resultater, på trods af dette.

Urlen er http://www.tshirtbix.dk - og nej, det er ikke reklame. Jeg kan virkelig godt bruge noget feedback på det hele, friske øjne so-to-speak. Og vær ærlig og brutal, jeg kan ta' det :)

200 point til deling til svarene, selvom jeg ville ønske jeg kunne sætte det højere.
Avatar billede 2Mida Praktikant
29. januar 2011 - 13:24 #1
Hej Pezz,

siden ser fornuftig og brugervenlig ud, hurtig og nem at finde rundt i...

Manglende kunder:
- der er mange om budet
- der er et misforhold mellem side-titel, url og overskrifter (jeg er ikke SEO ekspert, men lidt ved jeg). Eksempel:
Produkter til kvinder
http://www.tshirtbix.dk/shop/cats/kvinder
Vi er de billigste i Danmark
hænger ikke sammen
- og det tager måske mere end 4 uger inden dine søgeoptimeringer slår igennem (min erfaring) når du starter på nul
- prøv med en annonce på et sportsite eller lign.

..Ole
29. januar 2011 - 16:17 #2
Jamen hvis der kommer besoegende paa siden men ikke men intet salg, saa er det maaske kvaliteten paa siden der skal optimeres saa den fanger de besoegende der kommer fremfor (eller lige saa meget som) search engine optimering i haab om flere besoegende.

Jeg tror paa at det med hjemmesider er vigtigt at de henvender sig til en klar og afgraenset maalgruppe og udtrykker et klart budskab til denne maalgruppe.  Hvis man vil vaere alt for alle drukner man i larmen, og man kan vel hoejst regne med et minuts opmaerksomhed foer browserne er videre til naeste hjemmeside.

Tvaert i mod giver forsiden af din hjemmeside mig indtryk af et bredt focus hvor du proever at presentere saa meget som muligt.  Du snakker i topbanneret om "Your own design" og "Vi er de billigste i Danmark", men paa resten af hjemmesiden viser du t-shirts uden design, t-shirts med standard-designs i stedet for "your own design", og andet toej end t-shirts, hvoraf noget i de lidt hoejere prisklasser.  Jeg fandt, til illustration, dette link http://print2people.dk/tryk/tshirt-tryk.php som gaar langt mere direkte til sagen, som viser priser du har svaert ved at hamle op med, og som satser paa hurtig levering og giver en leveringstid.

Er det maaske hurtig levering der skal vaere din force?  Hvem koeber t-shirts med eget design og hvorfor?  Er det ikke tit impuls-koeb, man falder over noget skaegt eller man staar og mangler en original gave til sin kaereste eller man keder sig og saa skal der ske noget.  Hvad med om du skippede det med billigst i Danmark (som det kan vaere svaert at leve op til og goere trovaerdigt) og i stedet for vaere hurtigst i Danmark - "send dit design idag og t-shirten er i posten indenfor to arbejdsdage" - og vis designeren paa forsiden, vel at maerke med de kvaliteter t-shirts som man selv kan designe.  Og saa laengere nede paa siden links til standarddesigns og andre typer toej.

Rent teknisk og funktionelt har jeg ikke meget at bemaerke - man kan finde rundt, der er tydelige prisberegninger, indkoebskurven virker, illustrationer og oplysninger er tydelige, o.s.v.

Jeg haaber du vil faa nytte af disse betragninger og at du ikke finder mig for negativ.
Avatar billede pezz Novice
29. januar 2011 - 17:25 #3
Super svar indtil videre :)

@2Mida: Tak! Har også fået en masse teknisk input fra et par andre steder, så skal lige have compilet det hele og tygget lidt på det, men helt sikkert gode råd og ideer :)

@Christian_Belgien: Rigtig gode gode råd også, mange tak. Mht. Danmarks Billigste, så er det ikk' løgn, det burde nok bare udspecificeres mere - både produkter og tryk er langt højere kvalitet end print2people, så de kan ikke sammenlignes, priserne altså. Men jeg tror måske bare vi dropper Danmarks Billigste, som du også foreslår. Den med ekspeditionstiden er lidt farlig synes jeg. I hverdagen kan det sagtens garanteres, men kommer der pludselig 40 forskellige ordrer, så kommer det til at knibe.

Og super ide at placere designeren direkte pladask på forsiden. Det tror jeg, jeg vil gøre, selvom siden så vil fylde op imod en megabyte at hente, gys. :) P.t. stiller den jo bare videre fra tshirtbix.dk til tshirtbix.dk/shop/designer, og det gør både kunder og søgemaskiner forvirrede tror jeg. Ihvertfald har jeg fået at vide jeg skal bruge 301 redirect i stedet for 302, som det mindste.

Ps. andre end mig der ikke får vist æ, ø og å ordentligt her på eksperten? Virkede fint i går..
Avatar billede frankm Nybegynder
31. januar 2011 - 14:29 #4
Hej Pezz,
Du har hørt helt rigtigt mht. at bruge 301 redirect i stedet for 302. 302 betyder midlertidig viderestilling, mens 301 betyder permanent. Det gør en forskel i forhold til søgemaskinerne.
Mht. at købe reklamer, så siger al min erfaring, at dine penge er bedst brugt på Google Adwords frem for Facebook og diverse bannerreklamer. (Omend lige et produkt som dit måske kan sælges via Facebook).

Din shop svarer pt. både på tshirtbix.dk og www.tshirtbix.dk. Du skal vælge den ene af dem og få opsat en 301 fra den anden.
Men mere væsentligt er unikke sidetitler og meta descriptions, som du selv er inde på. Og drop Tshirtbix forrest i alle sidetitlerne. Folk kender ikke dit navn pt. og Google prioriterer sidetitler forfra.
Når du har skrevet sidetitler og meta descriptions på de væsentligste sider, skal du til at skrive mere tekst. Dine produkter skal have noget mere tekst, og dine kategorisider skal have noget tekst i det hele taget. Google elsker tekst, og med et bredt udvalg af ord øger du sandsynligheden for at tiltrække besøgende på en række søgeudtryk, som du ikke selv havde tænkt på.
God arbejdslyst.
Avatar billede DenconCenter Nybegynder
01. februar 2011 - 12:49 #5
Vi har samme problem på en ny webshop som vi har startet for næsten 6 mnd. siden http://kontor-møbler.dk/
Og vi retter, tilføjer og ændre stadig på den.
Men den er ikke at finde på google, og konkurrencen er enorm indenfor de søgeord vi gerne vil findes på, først og fremmest "kontormøbler" selvfølgelig...
Og når vi inden længe er 100 % klar så er der nok kun the hard way.. AdWords
Og så forøge reklamene stille og roligt i takt med salget.
Avatar billede pezz Novice
02. februar 2011 - 09:50 #6
@2mida, smid lige et svar så jeg også kan give dig point.
Avatar billede 2Mida Praktikant
02. februar 2011 - 10:07 #7
ping :-)
04. februar 2011 - 09:48 #8
pezz, forventer du flere svar eller indlaeg?  Ellers ville du maaske  accepteer svar og lukke.  Saa staar spoergsmaalet ikke laengere som aabent i min (og andres) liste af indlaeg.
Avatar billede mikaelch Novice
04. februar 2011 - 10:23 #9
okay har ikke tid lige nu til at gennemgå hele siden men i denne her tråd gav jeg nogle tips http://www.eksperten.dk/spm/919842#reply_7658252
Avatar billede pezz Novice
05. februar 2011 - 19:47 #10
Så fik jeg lukket og givet point, sorry det tog lidt tid, har haft lidt travlt :)
Avatar billede dhitcch Nybegynder
07. februar 2011 - 13:32 #11
Du bør få mere tekst på din side. Det vil hjælpe på din rank.
Avatar billede pezz Novice
07. februar 2011 - 13:55 #12
Takker, ja vi arbejder på sagen :)
Avatar billede janj6666 Nybegynder
18. februar 2011 - 14:47 #13
Avatar billede Mikkel Hansen Praktikant
19. september 2017 - 14:42 #14
Følger lige med her!

Vi har også forsøgt os med SEO for at få www.kontorzonen.dk på Googles digitale landkort. Det er et omfattende arbejde og man skal skabe enormt meget indhold på sit site. Konkurrencen er godt nok hård indenfor møbler, men hvis man kan finde de rigtige keywords og "ranke" på dem. Så kan man nå ret langt med SEO.