Avatar billede gro Nybegynder
07. februar 2011 - 17:12 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Excel: Splitte celles indhold vha. højre-funktion?

Jeg har forsøgt at splitte flg. data til to kolonner - en med det fulde navn og en med beløbet:

Kolonne A:
A. Eggers-Lura 2.478,32
A.S. Madsen 14.649,16
Abelone Glahn 9.815,73
Adda Lykkeboe 710.008,11
Adil Erdem 127.244,35

Det lykkes ikke helt med denne formel:
=HØJRE(A1;LÆNGDE(A1)-SØG(" ";A1))

Kan nogen hjælpe?

Hilsen
gro
Avatar billede store-morten Ekspert
07. februar 2011 - 19:39 #1
Kan du mon bruge "tekst til kolonne"?
A      B                        C
A.    Eggers-Lura    2.478,32
Avatar billede gro Nybegynder
07. februar 2011 - 20:45 #2
Det virker desværre ikke, har prøvet. Navnene består af et skiftende antal elementer (se listen herunder). Jeg har i alt 8977 rækker.

A. Eggers-Lura 2.478,32
A.O. Gyldenholm 2.490,99
A.S. Madsen 14.649,16
Abelone Glahn 9.815,73
Adam Paulsen 7.186,23
Adda Djørup 1.738,99
Adda Lykkeboe 710.008,11
Adil Erdem 127.244,35
Agnete Elkjær Laursen 79.691,47
Anders Kristian Krogager Andersen 4.521,87
Avatar billede anlu Nybegynder
07. februar 2011 - 21:02 #3
Kan du leve med en brugerdefineret funktion og dermed lidt VBA, kan du lægge denne funktion i et modul:

Public Function SoegRev(stringCheck As String, stringMatch As String, Optional start As Long = -1, Optional compare As VbCompareMethod = vbBinaryCompare) As Integer
    SoegRev = InStrRev(stringCheck, stringMatch, start, compare)
End Function

Og så kan du få positionen for det sidste mellemrum således:
SoegRev(A1;" ")
som du kan bruge i kombination med højre, venstre osv, fx
=VENSTRE(A1;SoegRev(A1;" ")-1)
og
=HØJRE(A1;LÆNGDE(A1)-SoegRev(A1;" "))*1
(gange 1 for at tvinge Excel til at opfatte det som et tal og ikke en tekst)
Avatar billede natkatten Mester
07. februar 2011 - 21:09 #4
Avatar billede gro Nybegynder
08. februar 2011 - 11:25 #5
Mange tak til både anlu og Natkatten!
Skal lige finde ud af, hvordan jeg aktiverer moduler - det har jeg ikke prøvet før.
Fantastisk at man kan få så kvalificeret hjælp :)
Avatar billede gro Nybegynder
08. februar 2011 - 11:50 #6
Fandt ud af det - det virker. Fantastisk hjælp!
30 point til både Natkatten og anlu - skal lige finde ud af hvordan jeg tildeler point :)
/gro
Avatar billede anlu Nybegynder
08. februar 2011 - 21:06 #7
Nu fik du taget pointene selv, men for min skyld behøver vi ikke gøre et større nummer ud af det. Jeg er blot glad for at kunne hjælpe :)
Men du kan læse mere om hvordan pointfordelingen virker her:
http://www.eksperten.dk/faq
Avatar billede gro Nybegynder
08. februar 2011 - 21:22 #8
Nej, hvor pinligt!
Kan jeg fortryde  og genåbne, så jeg kan få tildelt pointene korrekt?
Jeg kan ikke læse mig til det i vejledningen...?
Hilsen en meget flov gro
Avatar billede anlu Nybegynder
08. februar 2011 - 21:36 #9
Du er helt sikkert ikke den eneste nye på Eksperten der har rodet rundt i det, så det skal du ikke tage så tungt :o)
Den metode der som regel benyttes er beskrevet i faq'en i punkt 5.3.

Som sagt du skal ikke gøre mere for min skyld, men hvis natkatten gerne vil have point, kan du altså oprette et nyt spm. under titlen "Point til natkatten" og med link til denne tråd - her kan natkatten så lægge et svar som du kan acceptere og derved give ham pointen fra det nye spm.
Avatar billede vejmand Juniormester
08. februar 2011 - 21:59 #10
Avatar billede gro Nybegynder
09. februar 2011 - 08:14 #11
Opgaven er allerede løst med anlus og natkattens forslag, så brug endelig ikke mere tid på den.
Hilsen gro