Avatar billede zimmer30 Nybegynder
19. februar 2011 - 13:24 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

QNAP 209 Pro og RAID

Hej med Jer.
Jeg har en QNAP 209 Pro II stående med 2 stk. 1.000 GB Samsung Harddiske i.

Fra starten af valgte jeg at køre RAID (1 tror jeg - den skriver det samme på begge harddiske => at jeg har 1.000 GB plads ialt)

Dette har jeg nu fortrudt - jeg ønsker at køre med 2 separate 1.000 GB harddisk og samlet plads på 2.000 GB.

Hvordan gør jeg det?

Jeg synes ikke rigtig jeg har muligheden for at gøre noget (udover formattere) i administrationen af diskene.
Men kunne jeg evt. bare tage den ENE ud af QNAP-serveren og formattere denne via PC og så sætte den i igen?

Z
Avatar billede hemberg Forsker
19. februar 2011 - 19:17 #1
Det kan du godt. MEN vær opmærksom på at når du vil konverterer fra en raid løsning til en anden MISTES ALLE DATA. Det er ikke ikke en udvidelse der er tale om. Men en direkte konvertering af filsystemet.  Held og lykke med det.

Det rent tekniske omkring QNAP og formatering kender jeg ikke noget til.
Avatar billede zimmer30 Nybegynder
21. februar 2011 - 18:41 #2
Jeg skal lige være sikker på hvad du mener med at alle data mistes ved at konvertere fra en raid løsning.

Hvis jeg tog begge harddiske ud, ville det så ikke være 2 identiske harddiske?
(planen var at tage den ene ud, og formattere den via computeren, men jeg håber da at alt data forbliver uændret på den disk som bliver sidende i QNAP)
Avatar billede hemberg Forsker
21. februar 2011 - 21:41 #3
Jo altså.

Hvis du tager den ene disk ud og formaterer den i din computer. Så har du stadig en komplet disk med indhold i din nas. MEN du vil IKKE kunne sætte den formaterede disk tilbage i nas'en og så lave raid om til at bruge begge diske uden at miste ALLE dine data. Den kan ikke konverterer en raid configuration (og beholde data på disken). De eneste udveje er at:

1) Kopierer alt indhold over på en pc (VIA NETVÆRKET) eller et/flere medie/usb-hdd der kan indeholde den mængde date du har liggende. En usb hdd kan du tilslutte direkte til nas'en og derved kopierer direkte. Derefter kan du så lave din raid konfiguration om og lægge data tilbage på nas'en.

2) Pille en af diskene ud og se om du kan læse indholdet på en pc. Hvis ja. Sæt en ny tilsvarende disk i og lav så raid om. Hvilket vil slette den tilbageværende disk i drevet. Du kan så via en pc kopiere data fra den disk du har pillet ud. MEN, jeg gætter på at du ikke kan læse diske uden af have en eller anden for for linux på den pc der skal bruges. Idet der næsten med garanti er et linux filsystem der er på disken.

For mig at se ligger mulighed 1 lige til højrebenet.

Håber det var svar nok.

P.S. Har lige kigget lidt nærmere på din nas. Den bruger LINUX EXT3 filsystem. Og det kan ikke læses direkte i windows. Windows kan ej heller formatere i det format. Så hvis du vælger at lave løsning nr. 2 SKAL det foregå på en linux maskine.
Avatar billede zimmer30 Nybegynder
22. februar 2011 - 08:30 #4
Tror jeg tager løsning 1 (men der skal jeg så bare finde en anden disk, med 1.000 GB ledig plads på)

Jeg har vist også Ubuntu på en partition på computeren.
Ville løsning 2 så være nemmere?

Lille tillægsspørgsmål
Ville jeg kunne tage den ene RAID disk ud af QNAP, og derefter starte QNAP op, med bare den ene disk i uden problemer? (for det ville jo løse problemerne som jeg ser det)
Avatar billede zimmer30 Nybegynder
17. april 2011 - 21:06 #5
Drop svar - så skal du få point
Avatar billede zimmer30 Nybegynder
01. maj 2011 - 14:49 #6
Lukkes