Avatar billede Max Novice
22. februar 2011 - 13:55 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

100 Mbps router og 1 Gbps switch

Hej alle,

Jeg har for tiden en router, som jeg er meget glad for, og vil helst ikke skifte den ud. Den er dog kun 100 Mbps på switch-delen, og jeg vil gerne have noget mere fart over feltet på det kablede netværk. Jeg havde tænkt på at sætte en Gigabit-switch til routeren, og så forbinde alle de kablede maskiner til den (altså switchen). Men men.. Det får jeg vel egentlig ikke noget ud af, når nu alle datapakker alligevel skal igennem routeren (eftersom det er den, der har DHCP-serveren). Mit spørgsmål er (selvom jeg nok selv har svaret på det); bliver hastigheden reduceret til 100 Mbps, og er der evt. en anden måde at gøre det på, så jeg stadig kan beholde min router?

Håber I kan hjælpe.

Mvh.
Avatar billede Blandy Praktikant
22. februar 2011 - 14:10 #1
Det er korrekt at din forbindelse bliver droslet ned til 100 Mbps. Forbrindelsen vil altid kun være lige så hurtig som det langsomste interface i netværket. eller routen.

Køb en ny router med gigabit.
Avatar billede kurt54 Ekspert
22. februar 2011 - 14:22 #2
Jeg mener ikke det er korrekt alle datapakker mellem de kablede maskiner skal igennem routeren - sådan virker det ikke hos mig. Al trafik til internettet skal igennem routeren, men du har nok en flaskehals her der er værre end de 100MBPS.

mvh
Kurt
Avatar billede neoman Novice
22. februar 2011 - 14:29 #3
Hvis du googler lidt, så er der adskillige derude med samme spørgsmål, med en config med 100Mbps router og 1 Gbps switch. De maskiner som snakker med hinanden via switchen kan snakke (teoretisk) 1 Gbps.  Forbindelsen udadtil vil naturligivs kun være 100 Mbps. Medmindre din linje ud af rooteren kan levere mere end 100 Mbps så synes det spild af penge at købe en 1 Gbps router.
Avatar billede -mundi- Nybegynder
22. februar 2011 - 14:49 #4
DHCP serveren tildeler bare ip adresserne til dine maskiner. Det kommer, som de fleste skriver, ikke til at være noget problem.
Avatar billede Blueeyez Mester
22. februar 2011 - 14:49 #5
Dine netkort i dine pcere skal have op til 1 GbE.. og ud over det så kommer det os an på hvad du bruger dit netværk til? Jeg går ikke ud fra du har en internet forbindelse på 1 GbE.. men så vidt jeg ved så skal du ud og købe nye lan kabler os så altså cat6 kabler og ikke cat5E kabeler, da cat5 er til 100 Mbit og cat6 ja de kan komme en del mere op men op til 1 GbE ved jeg ikke, jeg kører selv på en trådløs forbindelse på 300 Mbit på min bærbar og stationær og har en WRT610N router, men synes jeg hellere ville investere i trådløs end kabler (: men det kan du jo lige overveje ;)
Avatar billede -mundi- Nybegynder
22. februar 2011 - 14:52 #6
Man kan sagtens køre 1gbit på 5e kabler. Langt de fleste nyere bundkort kommer med 1gbit netkort indbygget
Avatar billede Blueeyez Mester
22. februar 2011 - 15:28 #7
#6 Ja men nu fik vi ikke information og det skal man jo huske ;) mht. cat5e så har jeg lige læst at det godt kan bruges og er økonomisk fornuftigt i forhold til cat6 men hvis han har alt på gigabit og stadig har problemer så er det cat6 kabler og så kan man jo selv regner lidt matematik og så må jeg nok sige at så vil en 300 mbit trådløs netværksforbindelse være den billige og ikke mindst gode løsning (Kræver self at man kører 5 Ghz og ikke 2.4)
Avatar billede killer_bee Nybegynder
22. februar 2011 - 16:20 #8
Det virker fint når jeg holder LAN hos mig, låner altid gigabit switch på arb og alle med 1gbit netkort bruger det til max hastighed, på internet der er det i første omgang min forbindelse på 30Mbit som er flaskehalsen. Så du skal kunne bruge 1Gbit på LAN selvom din switch er koblet til routeren.
Avatar billede chalde Seniormester
22. februar 2011 - 20:06 #9
Generelt: For alle netværksenheder der passeres gennem et netværk, vil den sløveste bestemme hastigheden.
Er 2 enheder forbundet til gbit switch, vil trafikken mellem disse være gbit, lige meget om der bag gbit switchen sidder en 100mbit.

Jeg har lavet et lille diagram med flere scenarier. Håber ikke det er for indviklet:
http://peecee.dk/upload/view/291878

Dertil: Cat5e kabler er rated til gbit. Cat5 (non e) kan også køre gbit, men anbefales ikke.
Cat6 kabler er rated til 10gbit.
Avatar billede chalde Seniormester
22. februar 2011 - 20:09 #10
Og så lige det rigtige diagram: http://peecee.dk/upload/view/291879
Avatar billede Max Novice
23. februar 2011 - 12:09 #11
Tak for de mange gode kommentarer. Jeg var som sagt bange for at alle datastrømme skulle igennem routeren, men det lyder som om, at det er rimeligt sikkert, at det vil virke med en 1 Gbps switch efter routeren. Jeg har en Draytek router, som jeg meget nødigt vil udskifte, da det er en fantastisk enhed, som er ret avanceret og kan konfigureres lige efter mine ønsker. ;)

Ok, points går til Chalde for at cementere sin påstand med et diagram. Kan godt lide diagrammer.. :) Smid et svar, så kyler jeg points i din retning.

Endnu en gang tak til alle.
Avatar billede chalde Seniormester
23. februar 2011 - 12:19 #12
Jeg benytter mig ikke af point.
Bare giv dem til en anden :)
Avatar billede Max Novice
23. februar 2011 - 12:33 #13
Kurt54 for hurtigt svar så? :)

Smid et svar, så jeg kan lukke spm. ;)
Avatar billede kurt54 Ekspert
23. februar 2011 - 13:19 #14
hermed et svar som ønsket.