Avatar billede hhave Nybegynder
05. april 2011 - 08:57 Der er 4 kommentarer

medtag værdi i udregning, hvis der står specifik tekst i andet felt.

Hej...

Jeg har to kolonner, hvor der står i den ene står et bynavn og i den anden står et tal. Jeg vil gerne have en formel, der beregner "gennemsnit af alle tal i kolonne B, hvor der står "bynavn" ud for kolonne A".

Håber I kan hjælpe...

Bedste hilsner
hhave
05. april 2011 - 09:06 #1
=SUM.HVIS(A1:A5;"=bynavn";B1:B5)/TÆL.HVIS(A1:A5;"=bynavn")
Avatar billede hhave Nybegynder
05. april 2011 - 10:14 #2
Super!
Det virker!

I en tredje kolonne har jeg måneder anført. Jeg vil gerne kunne tilknytte et autofilter, så hvis jeg fx vælger "juni" i autofilter, så er det kun disse der bliver medregnet.

Jeg har tidligere fået hjælp til noget lignende vha. denne formel:=SUMPRODUKT(SUBTOTAL(3;FORSKYDNING(Data!$J$2:$J$1092;RÆKKE(Data!$J$2:$J$1092)-RÆKKE(Data!$A$2);0;1));--(Data!$J$2:$J$1092=B65))

Det var ikke helt det samme, men princippet i det var, at formlen kun tager udgangspunkt i det der er valgt med autofilteret.

Kan dette gøres i den formel du sendte?
Avatar billede hhave Nybegynder
05. april 2011 - 10:27 #3
Super!
Det virker!

I en tredje kolonne har jeg måneder anført. Jeg vil gerne kunne tilknytte et autofilter, så hvis jeg fx vælger "juni" i autofilter, så er det kun disse der bliver medregnet.

Jeg har tidligere fået hjælp til noget lignende vha. denne formel:=SUMPRODUKT(SUBTOTAL(3;FORSKYDNING(Data!$J$2:$J$1092;RÆKKE(Data!$J$2:$J$1092)-RÆKKE(Data!$A$2);0;1));--(Data!$J$2:$J$1092=B65))

Det var ikke helt det samme, men princippet i det var, at formlen kun tager udgangspunkt i det der er valgt med autofilteret.

Kan dette gøres i den formel du sendte?
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2011 - 15:35 #4
Det er langt fra at være en skønhedsåbenbaring, men prøv:

=SUMPRODUKT(SUBTOTAL(9;FORSKYDNING(B1:B10;RÆKKE(B1:B10)-RÆKKE(B1);0;1));--(A1:A10=E1)*(C1:C10=F1))/SUMPRODUKT(SUBTOTAL(2;FORSKYDNING(B1:B10;RÆKKE(B1:B10)-RÆKKE(B1);0;1));--(A1:A10=E1)*(C1:C10=F1))

med henholdsvis bynavn og måned der filtreres på i E1 og F1.