Avatar billede K17 Nybegynder
12. april 2011 - 11:36 Der er 2 kommentarer

SubQuery eller ?

Jeg har følgende tabel:
Køn    Navn    Værdi    Stk
dreng    Asger    0    100
pige    Jennifer    1    110
dreng    Rasmus    2    98
pige    Mie    0    97
dreng    Philip    3    85
pige    Hanne    3    30

og jeg ønsker et SQL statement der returnerer følgende
    Stk    Stk
    Værdi=0    Værdi<>0
Dreng    100    183
Pige    97    140

Hvorledes kunne et sådant SQL statement se ud - jeg har forsøgt mig uden held med SubQueries ?

Det er ikke muligt at anvende Pivot/Excel fordi der er tale om ret mange records.
Avatar billede hossein Nybegynder
12. april 2011 - 13:20 #1
Hej
Hvis man anvender iff funktionen i en suquery, så finder man resultatet:

select table1.koen, sum(v0) as [Værdi = 0], sum(v1) as  [Værdi <> 0] from (
SELECT iif(Table1.vaerdi=0, stk , "0") AS v0, iif(Table1.vaerdi<>0, stk , "0") AS V1, Table1.Koen
FROM Table1) as a
group by a.koen;
Avatar billede hossein Nybegynder
12. april 2011 - 13:26 #2
jeg så at du har oprettet din spm under mssql, så skal man anvende CASE funktionen i steded for iif i msaccess.