Avatar billede chriz7913 Nybegynder
24. maj 2011 - 17:13 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Problem med udtrække de rigtige rækker

Kære eksperter
Nu er det efterhånden et stykke tid siden jeg har leget med SQL-kodning, og er kørt fast i et problem.
Jeg har to tabeller, 'Billeder' med felterne id, filnavn, slettet og noget andre, og så har jeg 'Tags' som indeholder billede, brugerid, kordinater m.m.
Jeg skal lave en forespørgsel hvor den finder billeder med to specifikke personer i, med brugerid x og y.
Har rodet lidt med Distinct, men jeg ved ikke hvordan jeg skal nå frem til et rigtigt resultat.
Min kode ser indtilvidere sådan her ud:
----
"SELECT DISTINCT billede, (SELECT filnavn FROM billeder WHERE billeder.id=tags.billede) AS filnavn FROM tags WHERE (brugerid='".
$brugerid-x."' OR brugerid='".$brugerid-y."') AND slettet!='1' ORDER BY dato DESC"
----
Lige nu, returnerer den de billeder hvor enten x- eller y er tagget i, men jeg skal kun have de billede hvor begge er tagget i.
Håber der er nogen der kan hjælpe.
Mvh. Christoffer
Avatar billede arne_v Ekspert
24. maj 2011 - 17:24 #1
noget a la:

SELECT *
FROM billede,tags t1, tags t2
WHERE billede.id=t1.billede AND billede.id=t2.billede AND t1.brugerid=Z and t2.brugerid=Z
Avatar billede chriz7913 Nybegynder
24. maj 2011 - 21:45 #2
Super, var lige den inspiration jeg skulle bruge, læg et svar :)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. maj 2011 - 22:45 #3
svar
Avatar billede sifuentes Nybegynder
26. maj 2011 - 00:28 #4
men hvad er grunden til at du ikke bruger picasa? Den kan genkende folk når den ser dem, uden du behøver at registrere dem.