Avatar billede Brian_Skovgaard Juniormester
10. juni 2011 - 14:25 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

sammensatte formler

Har et ark, hvor jeg har flere betingelser der skal opfyldes, før den skal give mig et resultat.

I kolonne P5:P41 indtaster jeg minuttal fra 1-10, altså 1 2 3 osv

I kolonne Q5:Q41 indeholder så et antal tegn, hvor visse af disse tegn skal opfylde nogle betingelser.
Fx "z??2*" - altså
1. tegn = Z
2.+3. tegn = ligegyldig
4. tegn = 2
Resten = ligegyldig

Opgaven er nu, at den skal tælle antallet af forekomst, hvor

kolonne P5:P41 viser "1"
OG tilsvarende felt i
kolonne Q5:Q41 samtidigt viser
"Z??2*"

formlen skal kunne returnere værdien "1", hvis resultatet er >=1

Håber mit spørgsmål er til at forstå...

Skovgaard
Avatar billede igoogle Forsker
10. juni 2011 - 14:48 #1
Du kan kigge lidt på MID og LEFT funktioner sammen med IF eller and

=AND(P4=1;LEFT(Q4;1)="z";MID(Q4;4;1)=2)
=IF(P4=1;IF(LEFT(Q4;1)="Z";IF(MID(Q4;4;1)=2;1;0);0);0)

de her to virker ikke 100% men du kan lige kigge på det..
Avatar billede Brian_Skovgaard Juniormester
10. juni 2011 - 14:53 #2
Kan du også de danske betegnelser?

Kan der kun tjekkes et sæt celler af gangen? Altså P5 og Q5 i kombination?

Resultaterne skal jeg kunne smide et vilkårligt sted i arket, fx under alle mine indtastninger...
Avatar billede natkatten Mester
10. juni 2011 - 15:14 #3
En hurtig oversættelse:

=OG(P4=1;VENSTRE(Q4;1)="z";MIDT(Q4;4;1)=2)
=HVIS(P4=1;HVIS(VENSTRE(Q4;1)="Z";HVIS(MIDT(Q4;4;1)=2;1;0);0);0)

I øvrigt mener jeg, at Microsoft aldrig burde have oversat funktioner til f.eks. dansk! Og de burde heller ikke anvende forskellige skilletegn (; og ,). IMHO gør det ikke arbejdet med at anvende programmet nemmere for nogen.
Avatar billede Brian_Skovgaard Juniormester
16. juni 2011 - 10:43 #4
Det har bragt mig en del videre...

Læg svar til point...
Avatar billede igoogle Forsker
23. juni 2011 - 09:22 #5
et indlæg til svar