Avatar billede fjeld Praktikant
06. juli 2011 - 11:56 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Excel - sammentælling/regning af flere regneark/filer

Hej alle

Jeg sidder med ca. 20 forskellige excel-filer som alle mine ansatte har udfyldt.

Regnearkene er fuldstændig ens, og jeg kunne godt tænke mig hvis det var muligt i et nyt regneark at samle alle tallene.

Hvert regneark har et meget fast navn (medarbejderens navn og årstal). Og derfor tænkte jeg på om det er muligt at lave nogle formler, der henter tallene i de enkelte excel filer. Samtlige filer ligger i samme bibliotek.

Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe?

Mvh. Fjeld
Avatar billede supertekst Ekspert
06. juli 2011 - 11:59 #1
Kunne konsolidering være en mulighed?
Avatar billede fjeld Praktikant
06. juli 2011 - 12:50 #2
Kan man gøre det til andre filer?

Jeg troede kun at man kunne gøre det til samme excelfil, men forskellige ark.

Kan man i øvrigt kombinere konsolider med formler der variere i forhold til en celles indhold?
Avatar billede supertekst Ekspert
06. juli 2011 - 13:35 #3
I 2007-hjælpen:

Hvis du vil opsummere og rapportere resultater fra separate regneark, kan du konsolidere data fra hvert regneark til et hovedregneark. Disse regneark kan være i samme projektmappe som hovedregnearket eller i andre projektmapper.
Avatar billede store-morten Ekspert
06. juli 2011 - 15:26 #4
Hvad med kæde/formler:
='C:\Documents and Settings\brugernavn\Skrivebord\[FilNavn.xls]Ark1'!$A$1
Så spørges du, om du vil opdatere kæder ved åbning.
Avatar billede Oscar560 Novice
07. juli 2011 - 17:10 #5
Det bedste mulighed er at bruge de 20 filer som "database"
Så bruger du microsoft query til at lave en forespørgelse.
Fordel er at du evt kan tilføje ny data i de andre ark og bare opdatere hovedark og du kan i hovedark meget nemmer lave udsøgninger når du engang har lavet forespørgelsen.
Avatar billede Oscar560 Novice
07. juli 2011 - 17:13 #6
Evt. kontakt via email.
Avatar billede fjeld Praktikant
17. august 2011 - 11:40 #7
Umiddelbart har jeg endnu ikke fundet den optimale løsning.

Mit hovedark indeholder følgende:

Kontonr.  Land  Beløb-jan  Beløb-feb  Beløb-mar  osv.
10          DK      100        115          130
20          US      50          40          65
30          UK      55          60          60
40          SE      90          120        110

Tanken er så, at der er 20 forskelle regneark, et pr. land, der er bygget ens op, og således hoved regnearket selv kan hente tallene. Også selvom man evt. byttede rundt på rækker som følgende:

Kontonr.  Land  Beløb-jan  Beløb-feb  Beløb-mar  osv.
40          SE      90          120        110
20          US      50          40          65
10          DK      100        115          130
30          UK      55          60          60

De 20 forskellige regnearks navne vil have en helt fast struktur som f.eks. "TAL SE", "TAL US", "TAL DK" og "TAL UK".

Kan det jeg ønsker lade sig gøre?
Avatar billede supertekst Ekspert
17. august 2011 - 13:29 #8
Vil godt prøve et forsøg med VBA - hvis du opbygger en model med den korrekte struktur : Mappe / Filer / Ark - samt det ønskede resultat.

Så er du velkommen til at sende den - @-adresse under min profil.
Avatar billede fjeld Praktikant
06. oktober 2011 - 12:44 #9
Løsningen blev en indirekte formel - ikke 100% optimalt. Men det virker.

Tak for jeres hjælp. Der er point til den der er hurtigst
Avatar billede supertekst Ekspert
06. oktober 2011 - 13:09 #10
Så får du et svar - og selv tak.