Avatar billede teepee Nybegynder
15. juli 2011 - 10:27 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Sikkerhed i betaling, kontrol af køber

Hej alle,

Jeg har forsøgt, at læse mig frem til hvorledes man kan sikre sig at personen som gennemfører en betaling på min webshop også er den faktiske ejer af betalingskortet, men det er ikke så ligetil.

Hvis en person er tilpas skruppelløs kan vedkommende bare bestille varerne på en anden persons betalingskort og få det sendt til sin egen adresse. Når personen - hvis kort har været benyttet - melder dette til politiet/PBS står du uden penge og varer, samt en bøde fra PBS.

Selvom du har adressen på den pågældende person, som har snydt dig, står du meget dårligt ift. at få dine penge/varer igen, for slet ikke at nævne kompensation for øvrige tab.

Så jeg tænkte, at det bedste man kan gøre er at sikre sig før varen sendes, men jeg bliver ved at finde huller. Der er jo ingen sammenhæng mellem et dankort og et navn, der er ingen sammenhæng mellem dankort og et personnummer, så hvordan sikrer man sig bedst?

CPR-nummer validering er måske overkill, da det kræver, at man sender et brev til personen som efterfølgende skal taste en kode ind eller lign. Det tager tid, og i øvrigt vil en person med en liste på 10.000 dankort med tilhørende oplysninger kunne ruinere mig. IP-logging kan måske hjælpe her. Jeg ved at man via IP-nummeret kan lokalisere en person sådan nogenlunde, og det kan man sammenligne med adressen (betaling/levering), men personen kan jo sidde på et hotel et andet sted i landet og kede sig.

Opringning hjælper jo heller ikke hvis man alligevel får fat i personen som lige har tastet alle data ind.

Hvad gør I? Hvordan kan man gardere sig? Hvis bare en e-shop kunne modtage kontanter, så ville livet være meget lettere ;-)

-Thomas
Avatar billede jakobdo Ekspert
15. juli 2011 - 10:41 #1
Jeg forstår godt din bekymring, men tror du ikke du gør et tænkt problem større, end det rent faktisk er?

Hvis det var så stort et problem, så tror jeg ikke der ville være så mange webshops som der netop er.

Og hvis det benyttes et "falsk" dankort, er det så virkelig dig som hænger på hele problemet? (jeg spørger fordi jeg ikke selv kender reglerne)
Har du evt. et link til emnet et sted?
Avatar billede teepee Nybegynder
15. juli 2011 - 12:49 #2
Det eneste jeg har fundet om debatten er følgende som stiller det samme spørgsmål (i et ikke teknisk forum):
http://www.amino.dk/forums/t/77873.aspx

Der står lidt om hvordan man med lidt held kan få pengene igen, hvorimod andre bare giver fortabt på forhånd. Men jeg ønsker helst ikke at komme hen til den situation.

Du har ret i at svindel med f.eks. Dankort ikke er særligt meget ift. totalomsætningen. Langt under 1 procent, men hvis man er et nyopslået selskab med mange startomkostninger, kan en lille smule svindel fjerne al overskud og lukke selskabet lige så hurtigt som det blev startet.

PBS har lovet at se på en løsning med at lade NemID være en del af betalingsmetoden for Dankort, og så vil jeg sige, at vi som forhandlere er temmeligt godt sikret imod svindel, men det er kun på tegnebrædtet.

Jeg skulle gerne overleve indtil da ;-)

Hvad er best practice?
Avatar billede jakobdo Ekspert
15. juli 2011 - 13:15 #3
Interessant læsning. Så der mangler jo rent faktisk en kontrol af dankort ejeren. Det burde bankerne da udvikle.. Eller pbs.
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2011 - 08:46 #4
Det er af samme grund man har indført NemID.
Avatar billede teepee Nybegynder
28. oktober 2011 - 10:44 #5
.