Avatar billede droa Novice
07. september 2011 - 12:44 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Dansk input til shell

Hej eksperter.
Jeg har installeret en FreeBSD 8.2 nox11 version.
og mit største problem er at jeg ikke har adgang til det danske tastetur.. det er nu ikke så meget æ,ø og å der går mig på.. men når jeg vil bruge vi/vim, virker Insert og Escape knappen ikke som forudset..

jeg har fulgt en guide med at jeg skulle ændre følgende.

/etc/rd.conf

keymap="danish.iso"
font8x16="iso-8x16"

og køre følgende kommando

setenv LC_CTYPE da_DK.ISO8859-1

intet ser ud til at være ændret..

jeg køre med /bin/csh som shell
Avatar billede droa Novice
07. september 2011 - 13:03 #1
fandt fejlen.. det så ud til at
setenv LC_CTYPE da_DK.ISO8859-1
skal skrives i brugerens .cshrc fil, for at det er permanent
Avatar billede Syska Mester
07. september 2011 - 13:03 #2
Hej,

Jeg plejer at køre sysinstall og ændre det derinde.

Men jeg kan fortælle dig at jeg i: /etc/rc.conf også har:
keymap="danish.iso"

Har du prøvet at genstarte serveren for at se om det så virker?
Avatar billede droa Novice
07. september 2011 - 13:04 #3
luk
Avatar billede droa Novice
07. september 2011 - 13:06 #4
du skrev lige imellem.. hehe.. det eneste problem jeg har nu, er at ssh og vi ikke arbejde så godt sammen..
den siger "^? isn't a vi command" når jeg trykker backspace og inset gør bogstaverne store, når jeg står oven på det med pointeren
Avatar billede Syska Mester
07. september 2011 - 13:22 #5
backspace er heller ikke en valid command.

insert gør heller ikke noget.

"i" er insert mode.

du sletter på "x"

Kommer du fra linux?
Virker mere som det er "vim" som måske har lidt mere funktionalitet :-)

mvh
Avatar billede droa Novice
07. september 2011 - 14:02 #6
jeg har arbejdet med Linux i altid, men mit arbejde kræver jeg skal til at bruge FreeBSD i stedet. det har været meget længe siden jeg nogensinde har pillet ved det.

men du siger hvis jeg installere vim, at det vil virke lidt mere?