Avatar billede noob2003 Nybegynder
10. oktober 2011 - 18:32 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

oprette gateway/dhcp server til lan med 500 bruger

Nogen der har den gyldne tråd til hvordan man laver en dhcp server til et mega lan med 500 spiller.

Har en Windows 2003 server dell poweredge med 2x1000mbits netkort
og vil gerne have den til at køre som gateway / dhcp server.
Avatar billede arnholst Nybegynder
10. oktober 2011 - 22:44 #1
Det afhænger jo lidt af hvad det er du har brug for at vide (c;

I første omgang skal du jo have installeret dhcp på din maskine, så skal der konfigureres et dhcp scope der fortæller hvilken ip adresse den skal starte med at uddele og hvor den skal slutte, og ligeledes hvilke settings der skal gives med hver ip adresse (dns server, wins server, default gateway osv.)

Der skal muligvis også konfigureres lidt i routeren/switchene hvis det er at serveren står på et andet segment end der hvor der skal uddeles adresser. Det hedder IP Helper og sættes til at pege på DHCP serveren.

God fornøjelse
Avatar billede noob2003 Nybegynder
10. oktober 2011 - 23:05 #2
gateway dele mener jeg at have styr, mellem de 2 netkort

problemet ligger i de switche der er ikke er managed og vi skal køre standard netværk med kun uddeling af iper til min. 400 gamer til lan event og nogle server.
Avatar billede noob2003 Nybegynder
10. oktober 2011 - 23:07 #3
vi snakker om 1 server der skal være gateway / dhcp server
Avatar billede kjden Nybegynder
10. oktober 2011 - 23:15 #4
Er det konfiguration af dhcp server du spørger efter?

En netmaske på 255.255.254.0 giver dig vel 510 adresser til uddeling.
Avatar billede noob2003 Nybegynder
11. oktober 2011 - 11:34 #5
server har 2 x dualcore 2.4 Ghz, 4 GB ram, og 15.000 rpm scsi hd  2 x 1000Mbits netkort.

Er den stor nok til den opgave eller skal ram evt opgraderes ??
Avatar billede noob2003 Nybegynder
09. november 2011 - 04:26 #6
virkede ikke