Avatar billede favrum Nybegynder
14. oktober 2011 - 18:42 Der er 34 kommentarer

teksfelt?

Hej,
jeg er i gang med at lave en hjemmeside, og på denne hjemmeside vil jeg gerne lave et forum, men har problemer med at lave et tekstfelt, så jeg ville bare spørge om hvordan jeg gør.
På forhånd, tak for hjælpen :)
Avatar billede keysersoze Guru
14. oktober 2011 - 20:19 #1
Avatar billede favrum Nybegynder
14. oktober 2011 - 20:26 #2
ja tak, men hvad så med den knap, der gør man kan poste det man har skrevet?
Avatar billede ronnimadsen_dk Nybegynder
14. oktober 2011 - 21:45 #3
favrum ...
Har du styr på PHP og MySqli ? .. :)
For så kan jeg godt hjælpe dig på rette vej.
Avatar billede favrum Nybegynder
14. oktober 2011 - 21:47 #4
Altså, jeg har fundet ud af, hvordan jeg laver en tekstboks og også en knap, men hvordan gør jeg så sådan at når jeg skriver noget i tekstboksen, at det så kommer op som et forum?
Avatar billede keysersoze Guru
14. oktober 2011 - 21:55 #5
http://w3schools.com/tags/tag_button.asp

Men der skal lidt mere end lidt simpel HTML til sådan en opgave - du skal også benytte et serverside-sprog som fx ASP.NET eller PHP og du skal også kigge på en database som fx MSSQL eller MySQL. Hvis du intet kendskab har til det har du et godt stykke arbejde foran dig - alternativt, så begynd at kig på nogle af de mere eller mindre færdige systemer der allerede findes, fx Umbraco, Composite, Joomla eller Wodpress.
Avatar billede favrum Nybegynder
14. oktober 2011 - 22:02 #6
okay tak skal du have. Jeg kigger lidt på det, og håber jeg finder ud af det :)
Avatar billede ronnimadsen_dk Nybegynder
15. oktober 2011 - 10:21 #7
favrum -

kan du finde ud af at hente dataer fra en database i mysql ?
Avatar billede favrum Nybegynder
15. oktober 2011 - 11:23 #8
nej det har jeg desværre aldrig prøvet :(
Avatar billede ronnimadsen_dk Nybegynder
15. oktober 2011 - 13:06 #9
Så kommer du i problemer for dit forum skal jo gemmes..
Er det et forum til forskellige brugere eller blot en væg du selv skal kunne skrive på
Avatar billede favrum Nybegynder
15. oktober 2011 - 14:01 #10
Jeg tænker mere på et slags forum, hvor man kan poste et oplæg som andre så kan læse, lidt ligesom en væg som man ser det på facebook, bare uden alt det med brugernavn og profil. Man skal bare kunne skrive et indlæg som alle andre på sitet så også skal kunne se.
Avatar billede ronnimadsen_dk Nybegynder
15. oktober 2011 - 19:17 #11
Okay,

Det er egentlig "simpelt" nok hvis du har dit eget domaine og dit eget webhotel.

Eksempel:

<form action="opret.php" metghod="POST">
Navn: <input type="text" name="navn"><br />
Besked: <textarea name="besked"></textarea><br />
<br />
<input type="submit" value="Opret besked">
</form>

(du må selv style din form)

Så opretter du en ny side ved navn: opret.php
På siden indtaster du:

<?php
$navn = $_POST['navn'];
$besked = $_POST['besked'];

// Her gemmes dine to variabler, som indholder de to felter i din formular.

// Her skal du have inkluderet dine database oplysninger
$con = new mysqli('localhost', 'bruger', 'kode', 'db_navn');

if ($mysqli->connect_error) {
    die('Connect Error (' . $mysqli->connect_errno . ') '
            . $mysqli->connect_error);
}

$opretNyhed = INSERT INTO tabel_navn (navn, besked)
VALUES ('$bruger', '$besked');

$query = $con->query($opretNyhed);

?>

OBS: Dette script gemmer dine indtastninger fra din formular og gemmer det i en variabler... De variabler sendes til din database og lagres i de tabellen du opretter.. I tabellen skal du oprette en ID, bruger og besked.

Husk at ID skal være au. i. og primær.
Hvis du har arbejdet med database før i SQL ved du hvad jeg mener..

Ellers kan jeg da tilbyde dig at lave et forum, hvis det er blevet lidt for indviklet...

De bedste hilsner,
Ronni Madsen
www.ronnimadsen.dk
Webintegrator
Avatar billede ronnimadsen_dk Nybegynder
15. oktober 2011 - 19:19 #12
Ups, i VALUES skal der stå ('$navn') og ikke ('$bruger')...
Avatar billede ronnimadsen_dk Nybegynder
15. oktober 2011 - 19:22 #13
Nu skal du så have lavet en side som henter det indhold vi lige har gemt i databasen.. :)

Men lad os tage et skridt ad gangen :p
Avatar billede keysersoze Guru
15. oktober 2011 - 20:30 #14
Glem ikke SQL Injection i dine eksempler.
Avatar billede ronnimadsen_dk Nybegynder
15. oktober 2011 - 21:27 #15
Korrekt. :-)
Men da bruger er grøn er de lavet simple
Avatar billede ronnimadsen_dk Nybegynder
15. oktober 2011 - 21:35 #16
Og så har bruger ikke nogen brugerdatabase så tiltænkt er at alle skal kunne skrive... men dit argument er helt korrekt... man skal altid sikre sig mod uønskede deltagere :-)
Avatar billede favrum Nybegynder
16. oktober 2011 - 15:16 #17
hej igen, tak for tipsene og vejledningen. Jeg har fået lavet navn og besked feltet samt "opret besked" knappen. Dog forstår jeg ikke rigtig de ting man skal gøre for at kunne poste sin kommentar på siden.
Avatar billede keysersoze Guru
16. oktober 2011 - 17:31 #18
hvad har du adgang til af server-side teknologi på din server/webhotel? ASP, ASP.NET, PHP eller?
Avatar billede favrum Nybegynder
17. oktober 2011 - 15:04 #19
Vedjeg desværre ikke... har bare købt et domæne hos dandomain.
Avatar billede ronnimadsen_dk Nybegynder
17. oktober 2011 - 15:14 #20
Hvis du kigger i det materiale du har modtaget eller kigger i kontrolpanelet på dit domain vil du se om du har adgang til pHpadmin
Avatar billede favrum Nybegynder
17. oktober 2011 - 16:22 #21
Vil mene, at jeg bare har php...
Avatar billede keysersoze Guru
17. oktober 2011 - 21:38 #22
Tag et kig på følgende sider http://phpartikler.dk/ - http://www.udvikleren.dk/artikler/ http://www.eksperten.dk/guide/Programmering/Script/PHP/ hvor du kan få en god idé om hvad PHP er og hvordan du arbejder med det samt databaser.
Avatar billede favrum Nybegynder
19. oktober 2011 - 19:41 #23
Hvad så med database? Har haft kig på Wordpress og phpbb men har haft meget besvær med at downloade dem...
Avatar billede keysersoze Guru
19. oktober 2011 - 20:30 #24
hvad præcist spørger du om nu? Wordpress og phpbb er færdige systemer og ikke databaser, det er MySQL og MSSQL derimod. Jeg tror det er lettest hvis du fortæller hvor du går i stå.
Avatar billede favrum Nybegynder
19. oktober 2011 - 22:46 #25
okay, Jeg er nået til det punkt hvor jeg skal gøre så de indlæg man gerne vil poste skal komme op på siden. Der fik eg at vide at jeg skulle have en database hvor jeg skrev alle informationerne ind og derefter ind på min side. Så der hvor jeg går i stå er at jeg ikke ved hvordan jeg laver en database og hvilke ting jeg skal skrive ind.
Avatar billede favrum Nybegynder
19. oktober 2011 - 22:48 #26
og har forresten også fundet ud af at det er asp jeg kører med...
Avatar billede favrum Nybegynder
19. oktober 2011 - 23:29 #28
Fint, men jeg kan ikke se hvordan den access database ville kunne hjælpe mig med et forum eller er det bare mig?
Avatar billede keysersoze Guru
20. oktober 2011 - 07:58 #29
Det er korrekt - men du skrev som om du ikke vidste hvordan du oprettede databaser.

Det første du har brug for er vel en tabel til brugere - med som minimum kolonnerne id, brugernavn og password. Dernæst en tabel til indlæg, hvor en kolonne til id, brugerid og tekst må være et minimum - derudover vil det sikkert være en idé med en kolonne til parentid så man kan se hvis en kommentar er tilknyttet en anden kommentar. Hvad der ekstra skal være af tabeller og kolonner kan nok kun du vurdere.

God inspiration kan du sikkert finde ved at hente allerede eksisterende fora og kigge på deres tabelstruktur - derudover så overvej at købe et hæfte om Access fra IDG hvor du dels får beskrevet hvodan du arbejder i Access og dels får beskrevet hvordan en databasestruktur ombygges korrekt med normalformer osv.
Avatar billede favrum Nybegynder
20. oktober 2011 - 13:59 #30
Okay, fedt nok... Forresten, hvilke programmer bruger du til de reklamer som er på din hjemmeside? Og hvor meget tjener du sådan cirka på dem?
Avatar billede keysersoze Guru
20. oktober 2011 - 15:45 #31
Hvilken side tænker du på?
Avatar billede favrum Nybegynder
20. oktober 2011 - 15:57 #32
Avatar billede keysersoze Guru
20. oktober 2011 - 16:34 #33
De ting der er på den side er ikke annoncer - siden har bare fungeret som showcase for de ting jeg har haft lavet enten til mig selv eller til andre. Alt der er grafisk på siden er et udklip af et screenshot fra de enkelte sider og så er de lige roteret lidt hvorefter der er lagt noget der forhåbentlig ligner tape-stykker henover - alt sammen i PhotoShop. Grafikken på de sider der henvises til stammer fra en del forskellige andre personer.

Da det altså ikke er annoncer der er på siden er det heller ikke noget jeg tjener det fjerneste på - siden er rent tab.
Avatar billede favrum Nybegynder
20. oktober 2011 - 16:36 #34
Nå okay :)