Avatar billede zany Nybegynder
03. november 2011 - 14:11 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Låseark med password, men stadig kunne bruge VBA knapper

Hej Eksperten

Jeg har følgende problem:
Jeg vil gerne låse en en række ark med et password, hvor makro knapperne stadig er anvendelige. Makro knapperne sorterer efter bestemte kriterier i en kolonne.

Jeg har prøvet at låse arket, og tillade "autofilter" og "Rediger objekter".

Fluebenet ved makroknapperne er ligeledes fjernet, så de ikke er låste.

Når jeg læser vejledningen fra microsoft siger den følgende om "rediger objekter":

Rediger objekter
Gøre følgende:

    Foretage ændringer af grafikobjekter, herunder kort, integrerede diagrammer, figurer, tekstbokse og kontrolelementer, som du ikke låste op, før du beskyttede regnearket. Hvis et regneark f.eks. har en knap, som afspiller en makro, kan du klikke på knappen for at afspille makroen, men du kan ikke slette knappen. "

men, det virker stadig ikke. Jeg får en fejlmeddelelse som siger at jeg skal fjerne beskyttelsen førend det virker.

Derfor: Hvordan kan jeg låse arket, men stadig gøre brug af VBA knapperne?
Avatar billede jonasboege Praktikant
03. november 2011 - 15:26 #1
En løsning kunne være:
Start og slut makroerne bag knapperne med at fjerne lås og låse til sidst igen:

'START:
If ActiveSheet.ProtectContents = True Then ActiveSheet.Unprotect Password:="dinKode"

'SLUT:
ActiveSheet.Protect Password:="dinKode"
Avatar billede zany Nybegynder
04. november 2011 - 11:14 #2
Meget interessant.

Hvordan kunne den samlede kode se ud hvis arket låses med password som du skriver i koden, men jeg vil tillade burgeren at anvende "Autofilter" og "Redigere objekter" og "Markere ulåste celler" ?
Avatar billede jonasboege Praktikant
04. november 2011 - 11:55 #3
Det kan du selv svare på, tror jeg :-)
Prøv at optage en makro, hvor du gør det - og se, hvad der står :-)
Men jeg skal nok også prøve...
Avatar billede jonasboege Praktikant
04. november 2011 - 12:02 #4
'SLUT:
ActiveSheet.Protect DrawingObjects:=False, Contents:=True, Scenarios:=True, AllowFiltering:=True, Password:="dinKode"

Tror jeg :-)
Avatar billede zany Nybegynder
07. november 2011 - 10:42 #5
Kan ikke helt få det til at virke i excel 2007. Men jeg må eksperimentere lidt med det.

Hvordan kan det være man ikke kan sætte password på og fjerne det igen uden at skulle skrive det direkte i koden? så er passwordet jo ikke specielt hemmeligt?
Avatar billede jonasboege Praktikant
07. november 2011 - 10:52 #6
På min Excel 2003 kan du låse koden :-)

I Editoren: Gå ind under Tools, VBAProjectProperties, Protection: Her kan du sætte en kode, så ingen kan læse dine koder.

Vil det opfylde dit behov?
Avatar billede zany Nybegynder
07. november 2011 - 12:43 #7
Super, mange tak, det vil jeg prøve :)