Avatar billede dadio Nybegynder
04. november 2011 - 19:37 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Regne med Access

Jeg har et lille problem. Vil lave en db over f.eks et banklån. Har lavet tabellerne måned, ydelse, restgæld. Hvordan får jeg den til at regne restgælden ud for hver måned? Og hvor skal jeg skrive startgælden så den har noget at regne ud fra?
Avatar billede sifuentes Nybegynder
04. november 2011 - 20:13 #1
Jeg har meget svært ved at se fordelen ved at lave det i en database? I mine øjne svarer det lidt til at knække valnødder med en mukkert.
Avatar billede dadio Nybegynder
04. november 2011 - 20:34 #2
Det kan du så mene;-) men kan det lade sig gøre? Hvad er der galt i at knække nødder med en mukkert?
Avatar billede sifuentes Nybegynder
04. november 2011 - 20:42 #3
I mit svar ligger det implicit at det kan lade sig gøre. Men i min optik svarer det til at vaske gulv med en tandbørste, jeg gad i hvert fald ikke.
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2011 - 00:04 #4
Eksempel hvor 1000  afdrages med 100 til en rente på 5%

Lav en tabel:
Navn N
felt: nr

Denne tabel udfyldes med heltalene fra 1 til 15

Lav en Query:
Navn NQ
sql:
SELECT [nr], IIf([nr]=1,1000,
dlookup("rest","NQ","nr=" & [nr]-1)*1.05-100) AS rest, rest-dlookup("rest","NQ","nr=" & [nr]-1)+100 AS rente
FROM N;
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2011 - 00:27 #5
Access egner sig mere til at holde data for f.eks. 100 boligejere og deres lån, som du gerne vil kunne se afdrag for en bestemt dynamisk periode for forskellige typer lån eller hvad det nu måtte være.

Hvis du vil lave en låneberegner, så er det Excel. Excel er lavet til det formål...
Avatar billede dadio Nybegynder
25. februar 2012 - 12:07 #6
Lukket.