Avatar billede Droa Seniormester
07. november 2011 - 09:20 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

df siger der er mindre plads end du?

Hej eksperter.. jeg sidder lidt med et problem.

Jeg har en /var partition på 3GB... der var -192MB tilbage eller noget.. så jeg slettede en log på 1.2GB med rm.. df opdaterede ikke.. og det virkede lidt frustrerende... normalt betyder det jo at der stadig er et link til filen.. men hvordan finder jeg den.. og hvordan kan jeg slette filen.. og frigøre pladsen? mange tak :)
Avatar billede Syska Mester
07. november 2011 - 10:22 #1
Avatar billede Droa Seniormester
07. november 2011 - 10:47 #2
ja jeg tænkte nok det var det som var problemet, men jeg har genstartet min computer, og endda prøvet lsof og fstat uden held :(
problemet er lidt at filen er blevet skrevet til igen, og jeg kun får den nyes inum og kan intet spore af den gamle.. jeg har søgt efter Hardlinks men intet fundet.. det er som om de 1.2GB er forsvundet ud i den blå luft..

Jeg prøvede endda med unmount / mount + en genstart
Avatar billede Droa Seniormester
07. november 2011 - 12:52 #3
kørte en fsck.. ser ud til der var fejl i noget index.. hmm troede jeg ext3 kunne tjekke løbene.. men nu ser det ud til at min harddisk er tilbage til normal drift.
Avatar billede Syska Mester
07. november 2011 - 16:16 #4
Mærkeligt ...

Jeg tror ikke hverken ext2 eller ext3 gør det løbende. Men normalt på linux er der noget automatisk schedule enten efter X reboots eller X dage.

Dette mener jeg dog ikke freebsd har slået til per default, men kan slås til i /etc/rc.conf
Avatar billede Droa Seniormester
07. november 2011 - 16:53 #5
mange tak buzzzz, jeg burde nok lægge et cronjob ind med nogen scanninger engang imellem.
Dog tror jeg bare det er mig selv der skal ændre min procedure i hvordan jeg sletter mine filer, når det gælder højt trafikeret dataområder.. normalt bruger jeg bare rm. men jeg har fået fortalt flere gange, at når det er log filer, er cat /dev/null > /var/log/fil.log bedre, da den så beholder samme node?
Avatar billede Syska Mester
07. november 2011 - 17:19 #6
Pas ... det kan godt ske, det skal jeg ikke kunne sige. Men det giver jo fin mening at den gør det på en bedre måde.

At køre et scheduled cron ville nok heller ikke være optimalt. Lyder som om du hellere skal løse problemet hvor det opstår.

Men hvis det er logfiler, så burde logrotate eller hvad FreeBSD nu bruger, da løse problemet for dig.
Avatar billede Droa Seniormester
08. november 2011 - 11:36 #7
Jeg er startet med at køre logrotate, men det ser ud til jeg skal genstarte programmet hver gang jeg vil rotere logs, da den ikke begynder at skrive til den nye før.. jeg går ud fra det er fordi den kun åbner en iostream når man starter, restarter og graceful.

snakker her om apachectl..

Jeg vælger så at lave en graceful som postscript, ligesom debian gør pr. standart med apache2.

så nu ser det ud til at virker som det skal.
Avatar billede Syska Mester
08. november 2011 - 13:08 #8
Der er nogen problemer med apache at den skal have et par ekstra flags med ... for som du siger, så skriver den ikke til filen før du laver en graceful restart.

Kan ikke huske helt hvad der skal til, men jeg er overbevist om at det er løst ... :-) Du er i hvert fald nok ikke den eneste som har behov for at rotere logs :-)

mvh
Avatar billede Droa Seniormester
08. november 2011 - 13:43 #9
jeg kan heller ikke se et problem i at køre en graceful restart 1 gang om dagen, andet end hvis en eller anden har rodet lidt for meget i nogen config filer, som de ikke skal.. indtil da, vil jeg tjekke for en "Syntax OK", med configtest, inden jeg genstarter noget :)

mange tak for hjælpen, ligger du et svar?

-----
UNIX was not designed to stop you from doing stupid things, because that would also stop you from doing clever things.
Avatar billede Syska Mester
08. november 2011 - 14:12 #10
svar.

Helt klart ... men mener at der er et flag til rotate som løser netop det her problem med rotering af log filer.