Avatar billede nicolailissau Nybegynder
21. december 2011 - 22:31 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til query

Hej.

Jeg har et lille problem med at få formuleret en query jeg håber I kan hjælpe med.

Jeg vil gerne vælge et field der hedder category. Fra category vil jeg gerne have category 2 og 4. Det har jeg formuleret således:
SELECT * FROM category WHERE category IN('2','4')...

Her kommer så mit problem. Jeg vil gerne undlade fx cat_id=1 fra kategori 1 og cat_id=34 fra kategori 2. Jeg tænkte bare at fortsætte:

SELECT * FROM category WHERE category IN('2','4') AND cat_id NOT IN('1','34')...

Men da jeg har to kategorier, vil jeg jo gerne have cat_id=1 med i kategori 2 osv.

Det vil nok hjælpe lidt på forståelsen at se screenshot:
www.nicolailissau.dk/Untitled.png

Jeg håber det er forståeligt.

Mvh
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. december 2011 - 22:35 #1
Du kan formentlig

  ...where (category=2 and cat_id<>1) OR (category=4 and cat_id<>34)
Avatar billede nicolailissau Nybegynder
21. december 2011 - 23:05 #2
Tak for indlæg.

SELECT * FROM eksaminatoren WHERE (category=2 AND cat_id<>1) OR (category=4 AND cat_id<>34

- giver desværre en syntax fejl.

Er der nogen der har et forslag til en anden måde at gøre det på? - Jeg synes selv det virker lidt kluntet.
Avatar billede nicolailissau Nybegynder
21. december 2011 - 23:09 #3
Det er mig der kludrer i det! Det virker! Tak for det! Smider du et svar så vi kan lukke? (selvom du ikke vil have point)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. december 2011 - 23:40 #4
Nej tak ;)  Svar selv, og accepter dit eget svar.
Avatar billede nicolailissau Nybegynder
22. december 2011 - 14:47 #5
svar