Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
26. december 2011 - 11:48 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Afinstaller Linux, installer XP

Jeg har en Acer Aspire One med Linux (Debian, Gnome), bootes med Grub2.

Jeg forsøger at slippe af med Linux og installere XP (har original installations-cd), men jeg kan ikke boote fra cd-drevet der er tilsluttet via USB. Cd-drevet kan ses i bios-bootmenuen. Såvidt jeg ved er bios seneste version (0.3310).

Hvordan får jeg grub2 til at boote min installations-cd? Alternativt, kan jeg deaktivere grub2 og så forvente at jeg nu kan boote?
26. december 2011 - 12:50 #1
Kan du Boote på denne ? ->

http://www.killdisk.com/

der kan du 100% slette harddisken for efterladenskaber fra "Linux (Debian, Gnome), bootes med Grub2." ...
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
26. december 2011 - 13:21 #2
Indtil videre kan jeg ikke boote på andet end primær harddisk, som booter linux, så jeg kan ikke se at killdisk kan hjælpe?
Avatar billede Slettet bruger
26. december 2011 - 14:48 #3
Jeg kender ikke Ubuntu men i

openSUSE er der mulighed for at deaktiver Grub i pakkehåndtering

YaST--System --Boardloader

Ellers vil jeg mene du med  supergrubdisk evt kan fixe MBR eller ændre din Grub  med Supergrubdisk

Restore Grub to the MBR

http://www.supergrubdisk.org/

Supergrupdisk kan jo også lægges på et USB-stick
Avatar billede Slettet bruger
26. december 2011 - 15:28 #4
F12 ved start så kommer du ind i bootmenuen
Avatar billede nadiaali1001 Nybegynder
26. december 2011 - 15:29 #5
du skal indsætte boot cd´en og går ind på install. så spørg den om hvilken drev du vil installere det på også trykker du på den linux drev (C drev) også trykker du formater. og der efter kan du installere XP
Avatar billede Pkallesoe Nybegynder
26. december 2011 - 18:20 #6
Det er da synd at gå fra Linux til windows ;-) men valget er dit. Men hvis ikk du kan boote op fra cd kan du slette alt det du vil på din harddisk uden det ændre noget. Hvis det er en usb cd drev kan du nok heller ikke boote fra en usb stick. Men, siden bios kan genkende det, burde den også kunne boote. Måske du er heldig at det kun er en fejl 40. Kig BIOS igennem og søg på nettet ang din BIOS og boot fra usb. Din nu værende harddisk har intet med din manglende boot at gøre.
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
27. december 2011 - 11:44 #7
>Det er da synd at gå fra Linux til windows ;-)
Den var jeg lidt forberedt på - men jeg har en anden pc med dual boot linux/windows. Jeg skifter hovedsageligt fordi jeg ikke kan køre flash på den linux jeg har installeret, men der er også andre grunde.
Og til dem der skriver: du skal bare trykke F12/bare vælge boot fra cd/bare oprette en boot-cd - det har jeg prøvet alt sammen. Bootsekvensen er sat til cd->hd, men grub-menuen kommer altid frem først. Og cd'en kan godt boote en anden pc.

Jeg kan forestille mig at mit problem er at USB boot ikke svarer hurtigt nok ift. intern harddisk boot? Eller er det sådan at MBR altid læses, og bootsekvens dernæst afgøres - og så bestemmer GRUB?

Jeg tror jeg har brug for et menupunkt i GRUB: "boot fra cd" -kan det ikke lade sig gøre?
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2011 - 12:21 #8
Grub menu kan ikke optræde hvis du booter fra CD / USB  - Tast F2 ved start for at gå i BIOS - tast F9 for " Load setup default" - Brug fanebladet "BOOT" for at vælge din boot enhed - Exit og save
Avatar billede Pkallesoe Nybegynder
27. december 2011 - 12:24 #9
Eller er det sådan at MBR altid læses, og bootsekvens dernæst afgøres - og så bestemmer GRUB?

tror du misforstår hvad der sker. Som sagt, når først MBR loades, loader den fra hd, og ikke andre medier. Det kan virke forvirrende først, men det som grub gør, er kun at loade de forskellige installeret systemer. Men hvis du godt kan boote fra usb, så læg xp over på et usb flash drive.
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
27. december 2011 - 17:52 #10
Ok, jeg tror jeg må konstatere at mit cd-drev ikke virker ordentligt, måske en kabelfejl. Jeg har prøvet at boote en USB-flash med msdos, det virkede - tidligere forsøg med at boote en Linux fra usb har ikke virket. Jeg må se om jeg kan få "brændt" min cd til en usb-flash, eller købe et ny cd-drev (kablet på Iomega af denne årgang er ret specielt).
Avatar billede Pkallesoe Nybegynder
27. december 2011 - 19:00 #11
prøv unetbootin eller win2flash(mener jeg det hedder) Der er også andre som virker, men det kan svinge lidt før det virker. Er min erfarring
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2011 - 20:03 #12
Der er en guide på http://helgec.dk/xp_fra_usb.html
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
28. december 2011 - 17:41 #13
Tak for hjælpen, point gives for at pege mig i rigtig retning (Pkallesoe, helgec).

Jeg endte med at brug WinToFlash, det virker rigtigt godt.
WinToFlash kopierer en cd til usb-flash, og gør usb'en bootbar (hvis det hedder sådan).
Avatar billede Pkallesoe Nybegynder
28. december 2011 - 18:53 #14
Du har fat i det rigtige, og tak fordi du smed det svar der virkede :-)
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2011 - 19:13 #15
Jeg samler ikke point