Avatar billede clauspou Novice
22. januar 2012 - 18:36 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Excel regner forkert

Hej
Tast 9100360181467172000000 i celle a1.
I cellen nedenunder taster du 9100360181467173000000 - bemærk, at tallene er forskellige.
I en 3. celle (c1) skriver du 9100360181467172000000
Herefter laver du en funktion =tæl.hvis(a1:a2;c1)
Det rigtige resultat er naturligvis 1, men jeg får 2.
Nogen der kan forklare?

Claus Poulsen
Avatar billede store-morten Ekspert
22. januar 2012 - 18:55 #1
Hej
Det er når du skriver et tal, der indeholder mere end 15 cifre i en regnearkscelle, ændrer Microsoft Office Excel eventuelle cifre efter plads nr. 15 til nuller. I Excel vises tallet desuden i eksponentialnotation, hvorved en del af tallet erstattes af E+n, hvor E (som står for Eksponent) multiplicerer det foregående tal med 10 i n'te potens.
Avatar billede clauspou Novice
22. januar 2012 - 19:17 #2
Hmmm, ja havde jo nok en mistanke om, at det er noget i den retning, der er forklaringen. Men hvordan løser jeg den udfordring?
Jeg har i det aktuelle tilfælde behov for at lave en optælling af antallet af forekomster af en bestemt værdi. Og antallet af cifre kan forventes at blive endnu større, efterhånden som mit regneark bliver udviklet.

Claus
Avatar billede store-morten Ekspert
22. januar 2012 - 19:28 #3
Som jeg forstår det kan Excel ikke håndterer mere end 15 cifre ;-(
Så du har et problem.
Med mindre du ikke skal regne på tallene, så formater som tekst.

Morten
Avatar billede claes57 Ekspert
22. januar 2012 - 20:03 #4
du har ikke/næppe brug for større præcision med mindre du regner på afstande til solsystemer i meter.
Hvad laver du, siden den type tal skal være så præcise?
Avatar billede clauspou Novice
22. januar 2012 - 20:36 #5
Jo, jeg har faktisk brug for at kunne validere på disse værdier. Der er ikke tale om tal - det er formateret som tekst.
Faktisk skal jeg validere på to værdier i hver sin kolonne, og for at kunne bruge tæl.hvis, har jeg konkatíneret de to kolonner i en ny kolonne, hvorefter jeg kan validere på de to værdier. Men måske findes der en formel eller en mulighed, som kan validere på to kolonner?
Avatar billede acore Ekspert
22. januar 2012 - 22:15 #6
Det er ikke nok at formattere dem som tekst. De skal også ind som tekst. Sæt anførselstegn - eller bare et bogstav - foran
Avatar billede Thorp Praktikant
23. januar 2012 - 14:27 #7
Opsplit din kolonne igen i f.eks. 2 nye kolonner, der hver indeholder hhv. de første 11 og de sidste 11 tegn. og brug funktionen TÆL.HVISER(Kolonne1;Kriterium1;Kolonne2;Kriterium2) i stedet.

Opsplit evt. din kolonne ved at benytte denne formel:

Kolonne 1 =VENSTRE(A1;AFKORT(LÆNGDE(A1)/2;0))
Kolonne 2 =HØJRE(A1;LÆNGDE(A1)-AFKORT(LÆNGDE(A1)/2;0))
Avatar billede clauspou Novice
28. januar 2012 - 11:36 #8
Hej
Jar har implementeret løsningen med at sætte et bogstav foran tallet, og nu "spiller" det.
Så hvis acore lige giver lyd, er der point :-)
Avatar billede acore Ekspert
28. januar 2012 - 13:02 #9
Godt du kunne bruge det.
Avatar billede clauspou Novice
28. januar 2012 - 23:36 #10
Voila :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
29. januar 2012 - 01:54 #11
clauspou >> Du skal ikke selv sende et "Svar", du skal derimod acceptere svaret fra acore. Her er en lille film som viser hvordan du lukker spørgsmålet, pas nu på du ikke accepterer dit eget svar: http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo