Avatar billede morten_soegaard Nybegynder
24. februar 2012 - 14:56 Der er 13 kommentarer

Optimering i excel

Hej,

Jeg har et spørgsmål ang. "optimering" i excel. Om det er en funktion som eksisterer eller om det overhovedet kan lade sig gøre ved jeg ikke.

Jeg har en række tal, som står i en kolonne. Det jeg godt kunne tænke mig er, at excel sammenlægger tallene, således summen max giver fx 6500 (Må ikke overskrides). Herefter skal optimeringen fortsætte og der skal findes det mindste antal "hele" per/max 6500. (Uden bare at summenen alt og dele med 6500).

Fx.

Sum = 40000

40000 / 6500 = 6,15

Det jeg gerne vil have den til er at komme frem til 8, da summen af 2 tal ikke må overstige 6500.

Giver det mening? :)

Håber I kan hjælpe mig med min problemstilling.

Mvh
Morten
Avatar billede vejmand Juniormester
24. februar 2012 - 21:50 #1
I denne kategori plejer der at komme forslag til løsning af problemet rimelig hurtig.
Når du endnu ikke har fået svar, kan det måske skyldes at spørgsmålet ikke er forstået.
Jeg forstår i hvert fald ikke helt hvad du mener.

Kan du evt. uddybe det lidt?
Avatar billede morten_soegaard Nybegynder
26. februar 2012 - 17:00 #2
Jeg prøver at forklare det på en anden måde, som måske gør det mere forståeligt.

Man har et stykke træ som er 6500 mm langt. Af det stykke træ saver man 5000 mm (Rest 1500 mm). Men hvis man som i eksemplet kun skal bruge længder på 5000 mm, skal man bruge 8 stykker træ.

Hvis man ligger alle længderne på 5000 mm samme giver det 40000 mm og hvis man deler det med 6500 mm giver det 6,15 hele længder, hvilket er forkert, da det forudsætter at man kan bruge alle 6500 mm.

Kan man få excel til at optimerer en talrække på den måde?

Mvh
Morten
Avatar billede morten_soegaard Nybegynder
26. februar 2012 - 17:00 #3
Jeg prøver at forklare det på en anden måde, som måske gør det mere forståeligt.

Man har et stykke træ som er 6500 mm langt. Af det stykke træ saver man 5000 mm (Rest 1500 mm). Men hvis man som i eksemplet kun skal bruge længder på 5000 mm, skal man bruge 8 stykker træ.

Hvis man ligger alle længderne på 5000 mm samme giver det 40000 mm og hvis man deler det med 6500 mm giver det 6,15 hele længder, hvilket er forkert, da det forudsætter at man kan bruge alle 6500 mm.

Kan man få excel til at optimerer en talrække på den måde?

Mvh
Morten
Avatar billede vejmand Juniormester
26. februar 2012 - 21:44 #4
Er det ok med en hjælpe-kolonne?
Hvis ja, så hvis der står 5000 i A1 kan du i B1 skrive:
=RUND.NED(6500/A1;0)
og så til slut summere B kolonnen.
Avatar billede vejmand Juniormester
27. februar 2012 - 16:01 #5
Kunne det bruges?
Avatar billede morten_soegaard Nybegynder
27. februar 2012 - 17:51 #6
Najh ikke helt. :)

For hvis du gør dette i mit eksempel sker der følgende:

(5000 x 8) / 6500 = 6,15 stk.

Hvor der i virkeligheden skal bruges 8 stk.

Kan I følge det?
Avatar billede vejmand Juniormester
27. februar 2012 - 17:58 #7
(5000 x 8) / 6500  Hvor kommer den fra? Prøv lige at se på mit forslag igen.......
Avatar billede morten_soegaard Nybegynder
27. februar 2012 - 18:02 #8
Hvis jeg forstår dit foreslag korrekt, så skal den tage 6500/5000 og derefter runde ned til hele.

Men hvis jeg har fx har tal fra A1 - A200 med forskellige tal, tager den 1 stk. per felt, selvom tallet kun er 100.
Avatar billede vejmand Juniormester
27. februar 2012 - 18:03 #9
Avatar billede vejmand Juniormester
27. februar 2012 - 18:14 #10
Ellers må du lige komme med et bedre eksempel på hvad du har og hvad du ønsker....
Avatar billede morten_soegaard Nybegynder
27. februar 2012 - 18:16 #11
Har tilføjet lidt i excel arket.

http://gupl.dk/674772/

Belyser det mit problem bedre?
Avatar billede vejmand Juniormester
27. februar 2012 - 18:31 #12
Okay, det kan jeg ikke klare. Det er jo et stort puslespil, så jeg kan ikke gennemskue hvordan det skal regnes ud.
Der er jo ret mange muligheder, der skal regnes igennem for at finde færrest mulige længder á 6500
Avatar billede morten_soegaard Nybegynder
28. februar 2012 - 09:36 #13
Der er netop mange kombinationer. Men mange tak for forsøget.

Andre som kan hjælpe?

Mvh
Morten