Avatar billede latino_boy Nybegynder
21. marts 2012 - 22:06 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Fejl i Pivottabel

Hej alle.

Jeg sidder her til aften, og roder med opgave i forbindelse med mit studie.

Jeg har lavet et budget, hvor jeg gerne vil opstille nogle af mine data i en Pivottabel, for at få et overblik i en grafisk fremstilling.

Mit problem er at jeg får en fejl når jeg prøver at oprette en pivottabel. Fejlen lyder:

""Feltnavnet i pivottabellen er ugyldigt. Hvis du vil oprette en pivottabel, skal du bruge data, der er organiseret som en liste med navngivne kolonner. Hvis du ændrer navn på et felt i en pivottabel, skal du skrive et nyt navn til feltet".

Jeg har uploadet en kopi af arket på nendenstående url.

http://gupl.dk/676300/
Avatar billede krat Nybegynder
21. marts 2012 - 23:02 #1
Hvilke data er det du vil bruge i pivot'en - og had skal den vise?
Avatar billede latino_boy Nybegynder
21. marts 2012 - 23:16 #2
Hej.

De data jeg gerne vil bruge er fra arket budget.

Her vil jeg gerne bruge måneder jan-december, og kombinerer dem med dataene i A7:A19 ( omsætning,produktions omk, leveringsomkostninger, persoanle udgifter og dækningbidrag )

Jeg vil gerne have opstillet en pivottabel, hvor jeg fx kan se omsætningen pr måned, og hvordan den sammenholdes med de forskellige former for omkostninger.

Det skal kun være data i arket budget der skal opstilles i en pivottabel.
Avatar billede krat Nybegynder
22. marts 2012 - 00:12 #3
Hej

Jeg tror ikke jeg forstår dit problem. Har du ikke den tabel, hvor du ser det du ønsker?

En pivot bearbejder en liste - kolonner med overskrift (feltnavn) hvor hver række (post) har et sæt værdier i de definerede kolonner. Ud fra det dannes en tabel som f.ex. det du har i dir ark med måneder som kolonner og omkostningstyper som rækker. Værdimatrixen har de enklelte beløb type/md.
Avatar billede latino_boy Nybegynder
22. marts 2012 - 15:27 #4
Hej Krat.

Jeg vil bare vide hvad der er galt siden jeg ikke kan lave et Piavott-digram ?

Kan du se det ud fra mit ark ?
Avatar billede KurtOA Praktikant
23. marts 2012 - 10:17 #5
Hej Latin :-)

Det er fordi du har en tom kolonne i det område du bruger som grundlag for pivot'en. Slet den tomme kolonne B - så vil det virke ;-)  mvh Kurt
Avatar billede KurtOA Praktikant
23. marts 2012 - 10:19 #6
Du må gerne have celler uden data i det område du henter til pivot'en - men kolonne overskrifterne må ikke være tomme eller ens. mvh Kurt
Avatar billede latino_boy Nybegynder
26. marts 2012 - 17:33 #7
Hej Kurt.

Mange tak for dit fine svar, det var lige det jeg efterspurgte.

Vil du ikke have point for dit svar ?

ps. ved du hvordan jeg får teksten til venstre med i pivot´en? eller kan den kun tage tallene med ?

Jeg vil fx gerne se januars omsætning opholdt mod produktionsomskosninger for samme måned, men i min pivot referer den blot til tallene, så hver gang skal man tilbage, og se hvilke tal der hørte under hvilken post :)
Avatar billede latino_boy Nybegynder
26. marts 2012 - 17:34 #8
Hej Kurt.

Mange tak for dit fine svar, det var lige det jeg efterspurgte.

Vil du ikke have point for dit svar ?

ps. ved du hvordan jeg får teksten til venstre med i pivot´en? eller kan den kun tage tallene med ?

Jeg vil fx gerne se januars omsætning opholdt mod produktionsomskosninger for samme måned, men i min pivot referer
Avatar billede latino_boy Nybegynder
26. marts 2012 - 17:34 #9
den blot til tallene, så hver gang skal man tilbage, og se hvilke tal der hørte under hvilken post :)
Avatar billede KurtOA Praktikant
26. marts 2012 - 18:30 #10
Hej Latino :-)
Lad dette være mit svar :-)

Umiddelbart tror jeg ikke at pivot'en egner sig til dine behov.
Pivot tabeller bruges normalt til lange dataudtræk hvor hver linie repræsenterer et postsæt fra fx en database.

Det vil føre lidt labgt omkring at forklare det hele her - men prøv at kigge lidt på dette link:

http://www.cpearson.com/excel/pivots.htm

Der får du en kort intro til hvordan postsæt opfører sig i en pivot. Måske har du faktisk dine data fra et økonomisystem i en form hvor du kan lege videre med pivot'en.  Hvis - så er du velkommen til at sende mig en datafil med dine "rådata" - så skal jeg prøve at vejlede dig videre.

God arbejdslyst :-)

mvh Kurt  ( kurtsnabelsvindu.dk)