Avatar billede RasmusHoell Nybegynder
22. marts 2012 - 13:48 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Nummerisk sortering af celler med tekst og tal

Hej

Jeg skal have sat en mængde output fra et program ind i Excel 2010, og sorteret det efter nummer.

Det har følgende format (kolonne):

Rand 1, 1
Rand 1, 5
Rand 1, 114

etc.

Dvs, "Rand 1,"-delen er konstant; det er tallet bagefter jeg vil sortere efter.

Sorterer jeg det, får jeg følgende struktur:

Rand 1, 1
Rand 1, 114
Rand 1, 5

-Hvilket jo ikke er den rigtige rækkefølge hvad værdierne angår.

Løsningen på sådant et sorteringsproblem vil være at have hhv. to nuller foran 1-cifrede tal, og 1 nul foran 2-cifrede tal.
Det kan output-programmet desværre ikke.

Så vidt jeg kan forstå, fungerer cellerne som tekstceller, og sorteringen foregår derved kun pseudo-nummerisk eller hvad man skal sige.

Er der nogen måde at få Excel til at sortere disse kolonner korrekt?

På forhånd tak
Mvh,
Rasmus Høll Nielsen
Avatar billede dagsberg Novice
22. marts 2012 - 17:44 #1
Hej

Jeg forstår nok ikke helt:

Står alle data i samme celle (og dermed samme kolonne)?
- eller står værdien efter kommaet i næste kolonne?

Henrik
22. marts 2012 - 19:33 #2
I en ny kolonne indsætter du værdien efter kommaet, og sorterer på denne kolonne.

Hvis ovennævnte data starter i A1 indtastes denne formel i første række:
=VÆRDI(MIDT(A1;9;3))
og kopieres nedad til hele området.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2012 - 20:18 #3
Alternativt, hvis der ikke ligefrem er flere tusinde poster, så kan du prøve følgende matriksformel (data fra A1 og nedefter):

="Rand 1, "&STØRSTE(--MIDT($A$1:$A$3;FIND(",";$A$1:$A$3;1)+1;100);RÆKKE(1:1))
Avatar billede RasmusHoell Nybegynder
23. marts 2012 - 14:31 #4
Tak for det erikjuul, det virkede. Jeg satte min række ind i A1, kopierede formlen ind i kolonnen ved siden af og trak den ned. Det gav de isolerede tal, og cellerne i denne kolonne opfattes af programemt som tal. Hvis jeg så markerer min talkolonne med min data-kolonne og sorterer, bliver de sorteret i nummerisk orden ud fra den isolerede tal-kolonne.

Det fungerer!

Og ja, problemet var, at "Rand 1, 1" stod i samme celle.

Den noget mere avancerede løsning fremsat af dkhanknu kunne jeg dog ikke lige umiddelbart få til at virke. Det skal siges, at jeg også er ret ny i excel. Men den simple løsning virker indtil videre.

Tak for hjælpen
26. marts 2012 - 15:15 #5
OK. Du får et svar, så du kan lukke spørgsmålet.