Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2012 - 13:15 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hente emial på pc uden for ens netværk

Hvad sker der lige?

Kan pludselig ikke hente email fra e-mail server, når man befinder sig uden for netværket.

Har de sidste 10 år kunnet hente e-mail via port 110, selv om man befinder sig uden for det lokale netværk.

Lige pludselig i sidste måned den 12 april, så kunne dette ikke længere lade sig gøre.

Min udbyder er Telenor, tidligere CyberCity.
Avatar billede Panen Nybegynder
03. maj 2012 - 13:24 #1
Uden for hvilket netværk?

Går udfra din email-server ligger hos Telenor? Du er vel ikke inden for deres netværk når du normalt sender emails?
For jeg tror ikke det har noget at sige om du er på dit eget internet derhjemme eller på internettet på biblioteket for den sags skyld.
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2012 - 15:52 #2
Nej den findes på en pc på eget netværk, hvor det fra det har virket upåklagelig ind til den 12 april. Ved ikke om telenor kan have plokeret port 110, lige som port 25 er blokeret, så man ikke kan bruge sin egen mailserver til, at sende mail fra. Kan blot ikke rigtig se noget formål med det, som jeg kan med port 25.
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2012 - 15:55 #3
Når jeg er hjemme foregår det på eget lan, men er man ude, skal man tilgå det via ens ip, eller hjemmesidenavn. Det er her det går galt nu. Hjemme tilgår jeg blot ved hjælp af den pc's navn eller ip, som postserveren er installeret på.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. maj 2012 - 16:42 #4
tjek hos telenor - men jeg tror de er stoppet med 110, og skiftet til anden (sikrere) port (både ved hent og send)
Avatar billede Wally1973 Praktikant
04. maj 2012 - 01:43 #5
Kan du tilgå andre services på serveren?

Hvis ikke, så test lige om serverens forbindelse har den IP-adresse du tror. Check den evt. ved at besøge siden www.myip.dk fra serveren eller en maskine på samme lokalnet.
Det er set udbyderen pludselig har ændret den fast IP-adresse man betaler for til en dynamisk ved et uheld.

Er IP-adressen rigtig, så kontroller at du kan slå din servers hostname op i DNS'en ude på nettet.
Benyt enten et værktøj som nslookup fra lokalnettet eller brug en maskine på et net udenfor lokalnettet.

Og endelig så genstart lige servicen, hvilket jeg antager allerede er sket.
Og serveren også, hvis en genstart af servicen ikke løste det. :)
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2012 - 18:39 #6
Der ligger en blokering ved netkortet. Nyt netkort, og det kører igen nu. Hvorfor det?

Er det mac adressen, man spærer?

Alt andent kører fint, ingen problemer med, at komme på nettet.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
04. maj 2012 - 22:49 #7
Det lyder underligt.

Din udbyder burde aldrig blokere en specifik MAC-adresse, hvis det var en generel politik, så ville det være alle netkort.
Hvis det var en fejl på netkortet, så ville alle services uanset port og IP-adresse blive berørt.

Det er praktisk talt kun hvis, der er et problem med softwaren til den specifikke service at det kan berøre kun en service og så burde en genstart af maskinen have hjulpet.
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2012 - 11:50 #8
Der er allerede blokkeret på det nye netkort

--- Error ---
  Fejl (Cannot connect to POP server ip adresse(ip adresse:995), connect error 10061)

Det er den fejlmeddelelse jeg får af min postklient, når jeg kontrollerer mail. Der er vel og mærke intet lavet om i portforvarving.
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2012 - 16:57 #9
Suk ingen løsning.
Post kan hentes via port 110 når man er inde på netværket, lige så snart man prøver ude fra så er der lukket.

Nyt netkort, og det kører kort tid, også bliver det også blokeret.

Bliver nok nødt til, at geneinstallerer severen, eller finde en ny, at kører postserver på.
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester





White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis