Avatar billede Rolatorpower Nybegynder
04. maj 2012 - 20:27 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hjemmebio med NAS og Netflix m.m. - Apple TV, Boxee, Google TV, WD TV eller hvad?

Hjælp... drukner i muligheder og specs!

Jeg vil gerne have følgende setup med mit TV som en SAMLET løsning, der når den er sat op har et simpelt, lækkert interface til det hele...

1) Forbindes til min NAS (QNAP 112), så jeg kan streame mine egne DVDer, musik, billeder etc. derfra uden PC tændt. Har min musik i FLAC og MP3, mine billeder som RAW og JPEG, mine film som images, VOB, MOV, AVI og meget andet - afhængig af, hvornår de blev rippet i den teknologiske udvikling :p
Har en god trådløs router, men har ikke noget imod at kable.

2) Jeg vil have Netflix, Youtube, Spotify, Pandora eller Grooveshark. Gerne mere som f.eks. en reel browser, Amazon eller iTunes (jeg ejer ikke i skrivende stund et eneste æble-device, skal siges).

3) Jeg vil kunne styre det med min smartphone eller en tablet med ét samlet, ordentligt interface. Mirroring af det, der sker på TVet og en god og pæn adgang til min NAS.

Ekstra guf) Det ville være skønt med adgang til live sport - Champions League og NFL primært.

---
Så hvad ville være en god løsning? Så vidt jeg kan regne ud, kan jeg få ca. det hele med en jailbroken Apple TV, men jeg vil nu *helst* have en løsning, hvor jeg ikke skal jailbreake og bakse med updates og ting der knækker...

Jeg har set Apple TV (version 2) uden jail break (med amerikansk Netflix konto) hos nogle venner, og det er et lækkert setup. Men jeg hader Apples restriktioner på filformater og tjenester. Og så læser jeg mange steder, at de throttler Netflix aggressivt, hvilket f.eks. ikke skulle være så slemt med Roku eller andre. Ja hvad ved jeg...

Boxee og WD TV Live Streaming ser også fine ud på papiret, men jeg har aldrig set det in action, så aner ikke, om det reelt opfylder mine ønsker. Google TV er lidt en joker... der kommer mere om et halvt år eller så, påstår de... men jeg kender heller intet til det i praksis.
Avatar billede chalde Seniormester
04. maj 2012 - 23:43 #1
Hvis du vil mindske begrænsningerne, så er en HTPC en god vej frem.
Personligt har jeg NAS og et stk. HTPC, hvilket har givet mig en lang række muligheder og få begrænsninger.
Jeg har f.eks. kørt Boxee, Plex, Mediaportal mfl. på min HTPC, men er endt med XBMC. Men kommer der noget andet der virker mere spændende, har jeg muligheden for at hoppe over på det.

Google TV er ikke rigtig det store værd i DK (og umiddelbart ikke det store generelt endnu). WD TV er meget låst og har få muligheder. Apple TV kræver jailbreak for at ku mere end itunes (og 3eren, som er den eneste der kan 1080p, er so far ikke jailbroken, ret mig hvis jeg tager fejl).

Ulempen med en HTPC er, at den koster lidt mere og det kræver en del mere at sætte den op, hvor f.eks. Boxee Box/andre med Boxee indbygget bare skal tilsluttes.
Avatar billede Rolatorpower Nybegynder
05. maj 2012 - 00:12 #2
Jeg har prøvet XMBC i mange omgange, og den og jeg kommer bare ikke overens... gav det lige en tur mere nu, og blev bare gal over den. Igen.

Jeg synes dens gui er rædsom. Jeg ved, der er mange der elsker det over alt på jorden, men ikke jeg.

Det er sådan set derfor, jeg leder efter en "mellemmand" i en settop boks, der har et simpelt interface, gerne med en smartphone/tablet app som emulerer det interface direkte.
Avatar billede chalde Seniormester
05. maj 2012 - 08:45 #3
Ja, mange af de applikationer du selv har mulighed for at rode med, kræver en del mere end de samlede løsninger man kan investere i.
Det har sine fordele, men bestemt også sine ulemper.

GUI'en kan du ændre gennem temaer, men selve opbygningen er der ikke det helt store at gøre ved. Det krævede også en større portion tålmodighed fra min side da jeg gik fra Boxee.
Dertil er der naming af medier, hvor XBMC er yderst kræsen.
Det værende sagt, når man har brugt lidt tid på at sætte det op, så har du et lækkert setup. Jeg kan styre mit enten med fjernbetjening, gennem browser eller fra mobil/tablet. Alt afhængig af hvad jeg lige har ved hånden. Dertil er indhold lækkert præsenteret, og æder alt.
Men som sagt kræver det en portion tålmodighed og man elsker bestemt ikke XBMC ved første øjekast. Tværtimod ;)

Jeg skiftede fra Boxee da udviklerne har valgt kun at satse på salg, og derfor er det den sidste version til download der er ude nu, som samtidig er en omgang slamkode. Det er ret ærgeligt, da boxee netop var en plug n play løsning, og egentlig fungerede ret godt hvis de fik løst deres bugs (men de har valgt, at give fingeren til alle dem, der har hjulpet med at gøre Boxee til det Boxee er idag desværre).

Men det nærmeste du kommer på dine ønsker er Boxee Box efter min mening.
Avatar billede Rolatorpower Nybegynder
05. maj 2012 - 09:07 #4
Yeah du har ganske ret. Det kræver en del at få softwareløsningerne op at stå selv... og der må jeg nok desværre erkende, at det har jeg ikke overskud til at få gjort (og vedligeholdt) ordentligt.

Når alt kommer til alt, er Apple TV, Boxee Box og de andre jo bare en færdigkonfigureret HTPC af en art, så man slipper for selv at skulle sætte det op...

Så ja - det må nok være det, jeg gør. Og æder skammen over, ikke at være nørdet nok til selv at lave det :)

En Boxee Box, min NAS, en VPN og et Netflix abonnement.

Vil du smide et svar, Chalde, så skal jeg lukke tråden.
Avatar billede chalde Seniormester
05. maj 2012 - 09:21 #5
Bare behold point.

Hvis jeg ikke havde haft min HTPC, så havde jeg formentlig gjort det samme. Det er en rar alt-i-en løsning.
Avatar billede Rolatorpower Nybegynder
05. maj 2012 - 09:30 #6
Ok så :)

Jamen så lukker jeg tråden med tak for god sparring om løsningsmulighed!
Avatar billede juleulven Nybegynder
05. maj 2012 - 10:33 #7
#1 nu er sagen lukket og beslutningen taget ... men jeg vil da bare lige give mit besyv med..

Jeg kører nemlig med en HTPC. købte noget i3, 4gb ram, 128gb ssd'er, blueray player med et mobo m/onboard hdmi og intel 3000 grafik ...alt i et silverstone gd05 kabinet

kastet en W7 licens på dunken og installeret 3 programmer:
DVBViewer (bruges sammen med mine 2 TV DVB-C TV tunere)
Arcsoft Totalmedie theathre (orginale blueray film / 3D)
XBMC

linket op til min 2TB HDD i min stationære hvor der hentes musik, film og billeder ....

det hele styrer jeg med et "Logitech Dinovo Mini" tastatur/mus og hele setuppet kræver ikke nogen særlig vedligeholdelse...

Det jeg roder med er:
1. en sjælden opdatering af kanallisten i DVBviewer
2. download/hentning/omdøbning af film i XBMC
3. sædvanlige windows/antivirus opdateringer

Det er selvfølgelig trist du er strandet med XBMC men det er imo THE ONE AND ONLY applikation der kan håndterer medie bredt og nemt...
Avatar billede chalde Seniormester
05. maj 2012 - 11:07 #8
Jeg er også fuldt tilfreds med XBMC, men jeg har virkelig også lagt timer i det nu. Renaming af mine medier tæller alene flere dages arbejde (her er scraperen i Boxee klart bedre, XBMC skal ha alt bøjet i neon). Men når det så er gjort, så spiller det også bare. Men det er ikke en plug-n-play løsning desværre.

Mit setup består af:
http://www.asrock.com/nettop/overview.asp?Model=ION%20330HT med Win 7 + XBMC 11.
Henter fra Synology Ds-509+
Styres af Logitech DiNovo Edge + Logitech Harmony 900 + XBMC Remote til Android + AWX (browser remote), alt afhængig af hvad der er nærmest :)

Ellers er XBMC sat om med diverse plugins. Bla. DR Nu, Bonanza m.m.
Avatar billede Halfdantimm Nybegynder
06. maj 2012 - 11:05 #9
Nu skriver du følgende:

" Men jeg hader Apples restriktioner på filformater og tjenester. Og så læser jeg mange steder, at de throttler Netflix aggressivt,"

Jeg købte selv et Apple TV 3 for ikke mange uger siden og har siden da brugt Netflix på dette ( http://gratisfilm.info/netflix-in-tha-hous/ ) - og det er bestemt ikke mit indtryk, at Apple har gjort tjenesten værre. Jeg har også brugt Netflix på min stationære PC, og udvalget og brugeroplevelsen er den samme begge steder. Du kan roligt investere i Apple TV, hvis du vil have Netflix op at køre på den nemme måde; og Roku, hvis du selv vil rode en smule mere med det. :-)
Avatar billede chalde Seniormester
06. maj 2012 - 11:33 #10
#9 Hvordan løser du så problematikken med filformater?